Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vera Wind

In vini veritas?
Jag har gjort en beställning från Plus de Bulles och där fanns ett fraktalternativ med hemleverans som bara kostade €2 extra. Men nu fick jag avisering om att lådan levereras till ombud ändå.
PostNord säger att det är avsändaren som beställt leveransen så och att jag behöver betala 100 kr extra om jag vill ha hemleverans. Inte hela världen förstås, men ändå irriterande.
Jag har skrivit ett artigt mail till Plus de Bulles och påpekat misstaget.
Vilka erfarenheter har ni? Var det ett misstag eller går det inte att få hemleverans från dem? Kan ju vara bra att veta inför framtiden.
 

Hardolph

Medlem
Enligt min erfarenhet så leverers alla försändelser som PostNord tar över i Sverige till ombud. Oavsett vilket alternativ jag betalat för på den utländska sidan. De hävdar att de bara levererar till dörren om jag är ett företag.
Så numera plockar jag fram pirran när jag har en leverans på ingång.
 

Boletus

Medlem
Enligt min erfarenhet så leverers alla försändelser som PostNord tar över i Sverige till ombud. Oavsett vilket alternativ jag betalat för på den utländska sidan. De hävdar att de bara levererar till dörren om jag är ett företag.
Så numera plockar jag fram pirran när jag har en leverans på ingång.
Jag har fått leverans både till dörren och till ombud även med PostNord, verkar vara tombolan som avgör.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jaha, ja Plus de Bulles svarade snabbt att de inte ändrat mitt val förstås. Att det är PostNord som är den opålitliga parten ligger nära till hands.
 

LarsW

Medlem
Jag har fått leverans både till dörren och till ombud även med PostNord, verkar vara tombolan som avgör.
Jag har till och med leverans till dörren och till ombud på samma beställning.
Var en beställning på 24 flaskor som levererades som 2 st 12-pack från comptoir des millesimes.
Ena lådan fick jag till dörren, den andra fick jag snällt hämta på Postnords ombud...
:rolleyes:
 

Vingubben

Medlem
Jag har fått leverans både till dörren och till ombud även med PostNord, verkar vara tombolan som avgör.
Samma sak här. Har också fått en leverans uppdelad på två ställen att hämta, ett kolli hos ombudet och ett hos Posten. Personen som lämnade ut hos Posten trodde att det kunde bero på vikten på det ena kollit. Generellt så har jag bara bra erfarenheter av PdB.
 

FredrikC

Medlem
Jag har gjort en beställning från Plus de Bulles och där fanns ett fraktalternativ med hemleverans som bara kostade €2 extra. Men nu fick jag avisering om att lådan levereras till ombud ändå.
PostNord säger att det är avsändaren som beställt leveransen så och att jag behöver betala 100 kr extra om jag vill ha hemleverans. Inte hela världen förstås, men ändå irriterande.
Jag har skrivit ett artigt mail till Plus de Bulles och påpekat misstaget.
Vilka erfarenheter har ni? Var det ett misstag eller går det inte att få hemleverans från dem? Kan ju vara bra att veta inför framtiden.
Samma hände mig. Fick bara till svar att de startat ett ärende. Deras kundtjänst har jag ingen vidare positiv erfarenhet av.
 

Mexikanaren

Medlem
Hade egentligen tänkt att hämta ut 1st av Casanova di Neri och 2st av Ciacci Piccolominis "standardbrunello" (92073).

Men nu på Systembolaget när jag får vinerna så är det en helt annan brunello jag får, någon brunello för ~200kr och som producent är det listat "The Company of Urban wines And Other Liquids Sweden AB"
Istället för 2st brunello från tryffelsvinet AB så dyker alltså 2 av dessa random brunellos upp https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-5027601/

Som tårta på tårtan är etiketten på Casanova di Neri helt sönderskrapad så jag nekade att även denna.
Ser ut som att man har förvarat flaskan stående i en alldeles för tight back och så trycker man ner andra flaskor i backen jämte den och man trycker bara ner den även om man känner etiketterna hakar i varandra i kanterna.
Ungefär så såg det ut som någon hade gjort x20
Alltså vad är det som händer egentligen??
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
3 st. FdP 2012. Dök upp 4 st. på SB Brommaplan idag. Tydligen någon som ångrat köp/beställning. Klantade till det vid beställningen då den lanserades och missade den.
Snabb leverans. Beställde från SB Bromma i fredags, anlände Uppsala idag på f.m.
 

chambertin

Medlem
Hade egentligen tänkt att hämta ut 1st av Casanova di Neri och 2st av Ciacci Piccolominis "standardbrunello" (92073).

Men nu på Systembolaget när jag får vinerna så är det en helt annan brunello jag får, någon brunello för ~200kr och som producent är det listat "The Company of Urban wines And Other Liquids Sweden AB"
Istället för 2st brunello från tryffelsvinet AB så dyker alltså 2 av dessa random brunellos upp https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-5027601/

Som tårta på tårtan är etiketten på Casanova di Neri helt sönderskrapad så jag nekade att även denna.
Ser ut som att man har förvarat flaskan stående i en alldeles för tight back och så trycker man ner andra flaskor i backen jämte den och man trycker bara ner den även om man känner etiketterna hakar i varandra i kanterna.
Ungefär så såg det ut som någon hade gjort x20
Alltså vad är det som händer egentligen??
Visste inte att Brunello var "urban wine". :confused:
Alltid lär man sig ngt..
upload_2021-4-12_23-49-54.png


Detta skulle dom kanske sälja i stället men det drar kanske lite för mkt åt "sub-urban wines".
upload_2021-4-12_23-54-36.png


Skämt åsido. Trist när sånt händer.
SB beklagade väl det inträffade eller skyller dom på leverantören ?

Själv fick jag mina tre Piccolomini BdM -15 häromdagen utan fel på ngt sätt.
Även några Grant Burge Fisell Shiraz -16 blev det efter tips från @Hans Artberg.
 

Mexikanaren

Medlem
Visste inte att Brunello var "urban wine". :confused:
Alltid lär man sig ngt..
Visa bifogad bild 22947

Detta skulle dom kanske sälja i stället men det drar kanske lite för mkt åt "sub-urban wines".
Visa bifogad bild 22948

Skämt åsido. Trist när sånt händer.
SB beklagade väl det inträffade eller skyller dom på leverantören ?

Själv fick jag mina tre Piccolomini BdM -15 häromdagen utan fel på ngt sätt.
Även några Grant Burge Fisell Shiraz -16 blev det efter tips från @Hans Artberg.
Skyllde på distributionslagret. Med anledning av att en av flaskorna kommer från deras standard sortiment och två kommer från leverantör så antar att de försöker samla alla 3 där innan de skickar vidare?

Var rätt produkt-kod på påsen för piccolomini men helt andra flaskor som dök upp i.
 

chambertin

Medlem
Skyllde på distributionslagret. Med anledning av att en av flaskorna kommer från deras standard sortiment och två kommer från leverantör så antar att de försöker samla alla 3 där innan de skickar vidare?

Var rätt produkt-kod på påsen för piccolomini men helt andra flaskor som dök upp i.
Det låter ju som en rimlig förklaring.
 

Martin F

Medlem
Fick hem en leverans från weinfurore:
IMG_20210413_175914_682.jpg

Wittmann - Riesling Gundersheim 2019
Breuer Rüdesheim 2019
Wittmann - Riesling Nierstein 2019
Van Volxem - Riesling Goldberg GG 2019
Hermannsberg - Riesling Rotenberg GG 2019
Maximin Grünhaus - Riesling Herrenberg GG 2019
Von Winning - Riesling Reiterpfad 2019
Dönnhoff - Riesling Kahlenberg 2019
Von Winning - Riesling Ungeheuer GG 2019
Breuer - Riesling Berg Roseneck 2016
Van Volxem - Riesling Scharzhofberger GG 2019
Von Winning - Riesling Pechstein GG 2019
Von Winning - Riesling Kirchenstück GG 2019
Kühling-Gillot - Riesling Pettenthal GG 2019
Kuhn - Riesling Schwarzer Herrgott GG 2019
 
Toppen