Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

The Wall

Medlem
Tycker hela konceptet med privatimport är väldigt märkligt. Oklar och ojämn information överlag.
Håller med.
Utan att fördjupa mig i juridiska villkor och annat kan som exempel nämnas att ett vin som en importör har i RS måste "privatimporteras" om jag vill kunna köpa det. Ännu roligare blir det om jag vill köpa ett svenskt vin som inte finns på SB. Då blir det också privatimport.
 

Kaptenen

Medlem
För konsumtion i en nära framtid. Blev just nu väldigt sugen på skaldjur...:) Blev några R & L Legras cuvee Presidence 2002.

20210415_175255.jpg
 
Last edited:

BallyJ

Medlem
@BallyJ Har du provat den tidigare? Jag köpte en låda av - 15 mot bakgrund av de goda omdömena men har ingen egen erfarenhet.
Har inte druckit -16, men -11 och -12, jag gillar dessa med lite ålder för att de mer mogna mer dämpade noterna ska få möjlighet att komma fram. Jag tycker att detta är riktigt bra, klassiskt men också elegant. Har 13-16 nu i källaren.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Är du också medlem i Downsajsningsklubben?
Oh yes. Jag hämtade just ut 2 st Léon Barral Faugères som jag ska jämföra med de Léon Barral Faugères Jadis som jag har beställt. För att inte nämna laddningen med Boekenhoutskloof CS som väntar på att mogna och några andra godsaker. Med lite tur blir det dessutom en jämförelse mellan Bouzereau och månadens vin under helgen. Måste nog ta ledigt och dricka lite mer, men nu börjar ju utomhussäsongen för golf för oss som inte har vett nog att bo längre söderöver.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har syndat och således fyndat.
Jag skäms nästan över slagpriserna...
Var beredd följa med rätt många fler stationer, ssk för Schaefern.

2001 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Auslese Goldkapsel
1991 Château Lynch Bages


...just över 700 riksdaler inkl frakt hem...
För båda!
Zusammen!!!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Kanske mitt sorgligaste vininköp någonsin - två flaskor Poliziano Vino Nobile Montepulciano 2016. Tappade båda flaskorna på parkeringen på jobbet när jag gick ur bilen. Kras, röd pöl och kraftig doft av rödvin.
Vet att det gäller innanför dörrarna, men kanske även i direkt närhet, att med halsar med korken i (eller på) kan man få pengar tillbaka. Har hänt mig
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22995
Egentligen alldeles för mycket pengar för en flaska vin kan jag tycka, men ibland kan det bli så ändå när man listar anledningar till köp. Självbedrägeri, ja!:rolleyes:
Gjorde precis samma sak med Chave's Hermitage för några år sedan. Några blandade årgångar. Vinerna var (som objektivt förväntat) inte tillnärmelsevis lika bra som etiketterna och drömmarna om de ultimata Hermitageupplevelserna infriades inte. Hade gärna druckit smaken av den perfekta hajpen. Men, även om Chave-huset gör stånkandes bra viner, är han ju inte ensam... De flesta producenter i de flesta vindistrikt i hela världen arbetar ju också med stor precision, livslång passion och de högsta kvalitetsambitioner de kan fantisera fram.

Tycker därför det är extra roligt att dricka en 200-kronors-producents vin som får pälshåren att resa sig samtidigt som det galenskapslyckliga leendet breder ut sig i hela ansiktet.
...och som innebär att den producenten kan höja sitt pris nästa säsong, får en bonusstjärna i vinhimlen och kan njuta av att tusentals människor kunnat ta del av dennes (om du inte kan svenska: "hens") nektar.

Som sagt: Chave är galet för dyr. Men, det är gott i glaset :cool:
Blir gärna bjuden :ängel:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade egentligen tänkt att hämta ut 1st av Casanova di Neri och 2st av Ciacci Piccolominis "standardbrunello" (92073).

Men nu på Systembolaget när jag får vinerna så är det en helt annan brunello jag får, någon brunello för ~200kr och som producent är det listat "The Company of Urban wines And Other Liquids Sweden AB"
Istället för 2st brunello från tryffelsvinet AB så dyker alltså 2 av dessa random brunellos upp https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-5027601/

Som tårta på tårtan är etiketten på Casanova di Neri helt sönderskrapad så jag nekade att även denna.
Ser ut som att man har förvarat flaskan stående i en alldeles för tight back och så trycker man ner andra flaskor i backen jämte den och man trycker bara ner den även om man känner etiketterna hakar i varandra i kanterna.
Ungefär så såg det ut som någon hade gjort x20
Alltså vad är det som händer egentligen??
Vanligtvis är själva drycken godare än etiketterna, iaf i min värld :D
Huvudsaken det vi har i glasen är gott och tillfredsställande.
 
Toppen