Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MarkusJ

Medlem
Efter att både @Omar Khayyam, @buteljen och @The Wall skrivit fint om detta vin så har det legat uppe som en tab i min browser, vilket är ett par månader nu. Häromdagen tog jag tag i mig själv och gick till Hötorgshallen för att plocka någon flaska. Innan jag sprang iväg så hann jag läsa utdraget från Grappe om att detta är en vinstil som blir "riktigt läcker" med 5-6 års lagring. När det då fanns tre flaskor kvar så hade jag ju inget annat val än att rädda alla tre. Men första flaskan öppnas nog inom kort!

Det finns fortfarande 10 flaskor kvar runt om i landet - https://www.systembolaget.se/produkt/vin/herri-mina-9586901/

herri.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Efter att både @Omar Khayyam, @buteljen och @The Wall skrivit fint om detta vin så har det legat uppe som en tab i min browser, vilket är ett par månader nu. Häromdagen tog jag tag i mig själv och gick till Hötorgshallen för att plocka någon flaska. Innan jag sprang iväg så hann jag läsa utdraget från Grappe om att detta är en vinstil som blir "riktigt läcker" med 5-6 års lagring. När det då fanns tre flaskor kvar så hade jag ju inget annat val än att rädda alla tre. Men första flaskan öppnas nog inom kort!

Det finns fortfarande 10 flaskor kvar runt om i landet - https://www.systembolaget.se/produkt/vin/herri-mina-9586901/

Visa bifogad bild 23052
Bra köp!
 

BallyJ

Medlem
Hämtade ut mina Chave Hermitage idag.
Hade även 4 st PerSe La Craie 2016 som jag räknade med skulle komma i OC(hade ringt och kollat med Kundservice) men det gjorde de inte. Så tackade vänligt nej och beställde 4 st nya. Var riktigt svårt att dölja min besvikelse mot personalen.

24E0FA48-5DEA-4DE5-9ACB-73F1E567A57A.jpeg
 

Cujo

Medlem
Ibland blir man ju nyfiken på @Hans Artberg:s recensioner och när en Barossa Shiraz dessutom dyker upp så måste man ju bara kolla in vad som döljer sig bakom "Mörk; rik Nya världen-frukt (Australien?)..." VG.
2016 Grant Burge Fisell Shiraz (50804, 279 kr) inhämtad mao och det blir avsmakning i morgon fredag.

och dessutom finns den på Vivino för 199 kr, så är den bra är det bara att fylla på!
 

LeChat

Medlem
9C28F654-8CA5-4573-86CD-5A204E0B1772.jpeg

Drack en Vulkangestein över två dagar. I torsdags var den initialt väldigt endimensionell med enbart tropisk frukt. Men efter rejält med luft så växte den till sig ordentligt och dag två var den nog t.o.m snäppet bättre.
Det fick bli lite påfyllning idag av Vulkangestein men även några Felseneck.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gjorde en lov runt TS-hyllan och detta levererades hem för ett par spottstyvrar:
PXL_20210427_135929414.jpg

'83 Eiswein
'05 Dom de Ferrand (vanl)
'16 Ridge Lytton Springs
'98 Pichon Lalande
'05 Janasse VV
'46 Ch Villargeil
'03 Pintia
'01 Örsznekhlwrbxz Tokaji 6 Puttonos

Bonusflaskor:
'93 Petite Village (Pomerol)
'71 Carbonnieux (rouge, fylln medel axel)
'93 Lynch Bages (de lär ha gjort ett kanonvin det året. Upp till bevis!)
'75 Torres Coronas (tempranillo)

...och detta kostade mig alltså mindre än en halvmagnum omogen skumpa av lite slampigare art...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Meh :)
Hittade en CT-TN av mig från nov 2013 på 1993 Ch Lynch Bages, 92 p dessutom! Bådar gott för denna flaska :)

Barnyard, Bordeaux earth, cedar and red fruit on the nose in AOC-typical fashion. Palate sports a wine that is extra on the acids, but mature, generous and formidably made in a rather challenging year. The tannic back-bone gave it poise and the sumi-ink aromas on the finish made us smile.
I can easily imagine that this must be one of the best left bankers of this unheralded vintage.
The btl we had was in excellent condition, showing potential for further development and good keeping.
Struck by a cold, at La Rochelle in Omotesando (Tokyo).

Winesearcher ger priset per putell = över 2000 pix. Mehubah!

Mitt bonusvin kanske är ett megafynd för de noll kr jag betalade för det...
 

matage

Medlem
Plockade upp några Bousquet Mas Champart -17 på lokala bolaget idag.
Enligt smaknotiserna jag läst på vinet (inte årgången) så verkar det vara min stil av vin även om man tydligen borde ge det ett decennium eller så. Vilket inte kommer hända ;)
 

buteljen

Medlem
Bestämde mig för att ge lite extra support till Sydafrika och beställde en låda med vin från Samantha O'Keefe och Lismore. Hennes egendom brann ju ner i december 2019 så hon har haft det extra tufft. Har aldrig provat något därifrån men hon får bra reviews för sina viner. Någon som provat? :)
IMG_0659.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Bestämde mig för att ge lite extra support till Sydafrika och beställde en låda med vin från Samantha O'Keefe och Lismore. Hennes egendom brann ju ner i december 2019 så hon har haft det extra tufft. Har aldrig provat något därifrån men hon får bra reviews för sina viner. Någon som provat? :)
Visa bifogad bild 23111
Vartifrån? Supernsygga etiketter!
 

stevie22002

Medlem
Bestämde mig för att ge lite extra support till Sydafrika och beställde en låda med vin från Samantha O'Keefe och Lismore. Hennes egendom brann ju ner i december 2019 så hon har haft det extra tufft. Har aldrig provat något därifrån men hon får bra reviews för sina viner. Någon som provat? :)
Visa bifogad bild 23111

Jag har druckit deras Reserve Chardonnay. Väldigt trevlig för pengen!! Har också en del Reserve Syrah och Reserve Viognier, men har inte öppnat dom än... Kände också för att stötta efter branden.
 

Waruda

Medlem
Bestämde mig för att ge lite extra support till Sydafrika och beställde en låda med vin från Samantha O'Keefe och Lismore. Hennes egendom brann ju ner i december 2019 så hon har haft det extra tufft. Har aldrig provat något därifrån men hon får bra reviews för sina viner. Någon som provat? :)
Visa bifogad bild 23111
Har druckit Lismore The Age of Grace Viognier 2017. Funkade bra!
 
Toppen