Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så damp det ned tvenne sexpack:
Visa bifogad bild 23121
2010 Fattoria Galardi Terra di Lavoro
1998 Château de la Négly Coteaux du Languedoc La Clape Porte du Ciel
Fick en PM:ad fråga:
- "Varför så ful bild?"

...Jo, bilden är från UK. Då blir det bara så :p

(Estetiken har inte någonting att göra med min djupa tacksamhet gentemot dem som så vänligt och osjälviskt låter inhysa dessa mummingar tills dess jag kan börja resa igen...)
 

LeChat

Medlem
89393A98-07FA-46F8-93A7-6D71B969499B.jpeg

Källaren har nästan alltid haft en mer eller mindre obefintlig andel av stilla vita viner. Men köpen av 2019 Schäfer-Fröhlich förra veckan gav mersmak, så det fick bli en beställning av några Robert Weil rieslingar också. Aldrig provat tidigare så hoppas att de är bra.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 23127
Källaren har nästan alltid haft en mer eller mindre obefintlig andel av stilla vita viner. Men köpen av 2019 Schäfer-Fröhlich förra veckan gav mersmak, så det fick bli en beställning av några Robert Weil rieslingar också. Aldrig provat tidigare så hoppas att de är bra.
Robert Weil gör bra skit!
Ägs av japanska Suntory.
Precis som det rejält uppsvingade Chateau Lagrange.
Du är i goda händer och tålamod (Japanska: GAMAN) ger fantastisk belöning!
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 23127
Källaren har nästan alltid haft en mer eller mindre obefintlig andel av stilla vita viner. Men köpen av 2019 Schäfer-Fröhlich förra veckan gav mersmak, så det fick bli en beställning av några Robert Weil rieslingar också. Aldrig provat tidigare så hoppas att de är bra.

Har enbart läst bra saker om Gräfenberg GG 2019, många hyllar den som Weils bästa GG någonsin. Säkerligen ett stort vin från en stor årgång som kräver sin tid. Även Turmberg kommer från en s.k. Grosse Lage och vinet uppfyller alla krav för att kunna klassificerats som en GG, men Robert Weil vill bara sälja en GG och väljer därför att bara klassa detta vin som en Erste Lage. Jag har också köpt på mig en flaska av Turmberg och misstänker att den kan behöva nästan lika lång tid att mogna som storebror och kommer att hålla i årtionden.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Anlände lite nytt och blandat, gott och mognat. Fantastiska slagpriser och nu börjar det vara fullt! Lynchen kom tidigare, men jag fotade den inte då jag misstänkte B-lag. Här är det ju bara A-lagare som räknas :)

PXL_20210502_062420847.jpg

1993 Lynch-Bages
1993 Chateau Petit Village (Pomerolslott utan TN på CT)
1971 Carbonnieux
1982 Dom de Terrebrune, Bandol
1975 Torres Corona
1978 Château de Pommard
1994 Dom Laougué, Madiran

Ibland känns det lite extra gott att stoppa undan vinflaskor i skåparna :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
När jag drack min första kvalitetsriesling så visade det sig att det var Willi Schaefers Kabinett.
Så dessa flaskor kommer få en speciell långlagringsplats i källaren.
Lyckades även få 2/6 st AP 14 flaskor, då någon missat eller medvetet inte hämtat ut och min vän fick nr 1 i köplats tydligen. :D
20210503_170505.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
När jag drack min första kvalitetsriesling så visade det sig att det var Willi Schaefers Kabinett.
Så dessa flaskor kommer få en speciell långlagringsplats i källaren.
Lyckades även få 2/6 st AP 14 flaskor, då någon missat eller medvetet inte hämtat ut och min vän fick nr 1 i köplats tydligen. :D
Visa bifogad bild 23178
Detta feta kap kan jag med omedelbarhet identifiera mig med. Magiska viner!
Lyckost!
Jag blir avundsjuk på ett positivt och generöst sätt.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sköna maj välkommen! ! !
Dagens små glädjeämnen som behagade hitta hem till mig. Tillika slutstation för respektive flaskas innehåll.

A-lag:
PXL_20210504_054440490.jpg

2006 Grand Veneur Les Origins
1993 La Fagotière
2005 Janasse VV
1995 d'Issan
1999 Château du Domaine de l'Eglise
2001 Fontanafredda Lazzarito
2003 Santa Duc Gigondas

...bubblare:
PXL_20210504_055457180.jpg


2009 St Cosme LDA
1996 Sekiahills Valpolicella CS
3 fl 1990 Wwe Dr. H. Thanisch Graacher Himmelreich Spätlese

Sekiahills fanns inte ens upplagd som producent på CT. Het eller get?

Blir spännande med Moslarna då 1990 var en kass årgång och flaskan längst th uppenbarligen läckt. Pluppar dem nog som första flaskor i juni. Vad har oraklet @vintomas att säga om 1990 i Mosel?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tror det är en egen etikett för hotel Sekia i Japan. Står det något mer om vem som verkligen producerat vinet?
Bra spaning!
Nix, inte ett ord om vem som producerat det som ligger i flaskan. Skall försöka skrapa fram baksidesetiketten från under den japanska vita etiketten, som i princip bara anger ursprungsland, att det är vin och att alkoholhalten understiger en viss nivå. Med lite tur kan korken också ge någon ledtråd. För att undvika smul-strul kommer jag avlägsna hela folien innan uppkorkning.

Japans AOC-lagstiftning har varit totalt vilda wästern och bananrepublik, men skärpts i olika omgångar. Viktigaste skärpningen hitintills skedde i samband med det EU-Japan FTA som tecknades för ett drygt par år sedan.
 

Swedish

Medlem
Med anledningen av mitt senaste intrillade inköp inställer sig en stillsam fråga:
  • Har Fattoria Galardi Terra di Lavoro funnits tillgängligt via det välmenande SB?

Svar: ja
För några år sen fanns det 3-4 årgångar av Terra di Lavora i BS simultant varav 2010. Har inköpt och druckit några flaskor igenom åren
 
Toppen