Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Beställde 3 flaskor Cibonne till imorgon men grannen ville också ha rosé...
Ni som druckit Clos Cibonne förut. Hur bör den drickas bäst? Kyld? Karaff?
20210429_181950.jpg
 

buteljen

Medlem
Beställde 3 flaskor Cibonne till imorgon men grannen ville också ha rosé...
Ni som druckit Clos Cibonne förut. Hur bör den drickas bäst? Kyld? Karaff?
Visa bifogad bild 23115
Jag drack både Cuvee Caroline och Vignette förra året flera gånger och tyckte de var bättre dagen efter öppning. Så i år kommer jag att lufta dem ordentligt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag drack både Cuvee Caroline och Vignette förra året flera gånger och tyckte de var bättre dagen efter öppning. Så i år kommer jag att lufta dem ordentligt.
Så rekommenderar du mig att öppna den idag och ställa i kylen? Eller lägga den i karaff på kylning imorgon? :)
 

buteljen

Medlem
Så rekommenderar du mig att öppna den idag och ställa i kylen? Eller lägga den i karaff på kylning imorgon? :)
Jag hade hällt den på karaff några timmar innan. Jag var rätt besviken när jag drack den första gången direkt vid öppning för den hade fått sådana lovord här. Tyckte den blommade ut på ett helt annat sätt med mycket luft. Men vet inte hur övriga som druckit den gjort.
 

BallyJ

Medlem
Hur är PerSe Volare del Camino? :)
Drack faktiskt min första ikväll. Det är fylligt men samtidigt elegant, mycket mörka bär, läder och lite Syrahblod. Drack första glaset direkt vilket var ett misstag(det var lite stökigt och obalanserat då), vinet vinner verkligen på luftning och efter ca 2h var det riktigt bra. Mjukt med fina tanniner, det stannar kvar i munnen länge och alla delar fanns på plats. Alkoholen känns dock av i bakgrunden framförallt i näsan, dock inte något som stör mig. Jag gav det 92p och funderar på att köpa ett 4-pack till för grillkvällar några år framöver.
69A6950D-BF28-410C-989E-2F881E989A28.jpeg
 

chambertin

Medlem
Bestämde mig för att ge lite extra support till Sydafrika och beställde en låda med vin från Samantha O'Keefe och Lismore. Hennes egendom brann ju ner i december 2019 så hon har haft det extra tufft. Har aldrig provat något därifrån men hon får bra reviews för sina viner. Någon som provat? :)
Visa bifogad bild 23111
Av de du köpt bara Chardonnayn och Syrah men båda är riktigt bra.
Viogniern (som @Waruda nämner) är också väldigt bra och måste få tag i lite fler flaskor igen.
Det jag druckit mest av är hennes Sauvignon Blanc som är helt suveränt bra och i ganska stor och bred stil med en hel del druvmognad och lite fatighet. Mera åt ambitiös vit Bdx än Loire.
 

Trydebull

Medlem
Så rekommenderar du mig att öppna den idag och ställa i kylen? Eller lägga den i karaff på kylning imorgon? :)

1: Gör som @buteljen skriver
2: Notera hur bra den är med lång luft alt dag två
3: Beställ tre gånger så många som du tänkt dricka i år och låt dem ligga 2-3 år i källaren - de blir magiska med bara något års vila - tycker jag då...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
1: Gör som @buteljen skriver
2: Notera hur bra den är med lång luft alt dag två
3: Beställ tre gånger så många som du tänkt dricka i år och låt dem ligga 2-3 år i källaren - de blir magiska med bara något års vila - tycker jag då...
Redan året efter faktiskt. Har tagit min första av dem som jag köpte förra åtet. Mycket bra! Men de var förra året också efter rejäl luftning!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
1: Gör som @buteljen skriver
2: Notera hur bra den är med lång luft alt dag två
3: Beställ tre gånger så många som du tänkt dricka i år och låt dem ligga 2-3 år i källaren - de blir magiska med bara något års vila - tycker jag då...
Det verkar som att både jag och frugan kommer gilla denna! Vi öppnade den nu för att lufta lite, sen ska den ner i karaff några timmar och slutligen spar jag lite till dag 2 också!
Har du druckit deras vanliga Tradition som fått 98 av Decanter?
 

buteljen

Medlem
Det verkar som att både jag och frugan kommer gilla denna! Vi öppnade den nu för att lufta lite, sen ska den ner i karaff några timmar och slutligen spar jag lite till dag 2 också!
Har du druckit deras vanliga Tradition som fått 98 av Decanter?
Du får rapportera i morgon vad du tycker :). Det är Marius som fått 98. Har några i skåpet men har inte provat dem ännu
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med anledningen av mitt senaste intrillade inköp inställer sig en stillsam fråga:
  • Har Fattoria Galardi Terra di Lavoro funnits tillgängligt via det välmenande SB?
1136503x.jpg

Det är ett fantastiskt vin, men ssk deras 2010 kommer gå till historien som ett klassiskt überjävligt bra vin!
Ser du det: KÖP!
Ser du 2010:an: KÖP ALLT DU MÄKTAR MED!
 
Toppen