Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Swedish

Medlem
och någon ledtråd kring vad som erfors - rent subjektivt alltså - vid tidpunkten för att sagda dryckjom inmundigades?
Hatar att jag inte bemästrar det svenska språket som du gör. Tvungen att googla "erfors" för att se om det betyder "vad gick det på?" eller "vad tyckte du?". Chansar på det sistnämnda men helgarderar.

Pris: 400-500kr. Chansar på 499
Tyckte: Gott! Men med förhoppningen om mer. Känsla av att lagring skulle kunna hjälpa. Inte för att tämja den men för att fathanteringen är så pass tydlig. Det är ju en väldigt polerad Aglianico (och frågan är ju om man vill ha det så?). Cotarella är ju vinmakare och blev ju en kändis under 2000-talet. Kanske Italiens svar på Michel Rolland. Förhoppningen är att de mognar ut fint och inte slutar som coca-cola som en del av hans alster under mitten 2000-talet

Tror jag har någon 2010 kvar. Kanske blir av före eller efter din flytt (om den nu blir av)
 

chambertin

Medlem
Sköna maj välkommen! ! !
Dagens små glädjeämnen som behagade hitta hem till mig. Tillika slutstation för respektive flaskas innehåll.

A-lag:
Visa bifogad bild 23182
2006 Grand Veneur Les Origins
1993 La Fagotière
2005 Janasse VV
1995 d'Issan
1999 Château du Domaine de l'Eglise
2001 Fontanafredda Lazzarito
2003 Santa Duc Gigondas

...bubblare:
Visa bifogad bild 23183

2009 St Cosme LDA
1996 Sekiahills Valpolicella CS
3 fl 1990 Wwe Dr. H. Thanisch Graacher Himmelreich Spätlese

Sekiahills fanns inte ens upplagd som producent på CT. Het eller get?

Blir spännande med Moslarna då 1990 var en kass årgång och flaskan längst th uppenbarligen läckt. Pluppar dem nog som första flaskor i juni. Vad har oraklet @vintomas att säga om 1990 i Mosel?
Grattis !
1990 i Mosel var ju en strålande årgång efter utmärkta -88 och -89. Ytterligare en bra lokal trio av årgångar som var lätt att minnas då Bdx och Bgn också levererade bra dessa tre årgångar liksom flera andra distrikt i Frankrike och Italien.

Åkte förbi Mosel sommaren -92 och producenterna var lyriska men såklart svårt att smaka så unga viner och dessutom var en del inte buteljerade ännu. Provade mkt hos bl.a S.A Prüm och J.J Prüm och minns vinerna från -88 och -89 som mkt bra (framför allt Spätlese och Auslese hos båda) och de flask- och fatprov vi fick från -90 hade fantastisk balans och intensitet i syra och sötma.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grattis !
1990 i Mosel var ju en strålande årgång efter utmärkta -88 och -89. Ytterligare en bra lokal trio av årgångar som var lätt att minnas då Bdx och Bgn också levererade bra dessa tre årgångar liksom flera andra distrikt i Frankrike och Italien.

Åkte förbi Mosel sommaren -92 och producenterna var lyriska men såklart svårt att smaka så unga viner och dessutom var en del inte buteljerade ännu. Provade mkt hos bl.a S.A Prüm och J.J Prüm och minns vinerna från -88 och -89 som mkt bra (framför allt Spätlese och Auslese hos båda) och de flask- och fatprov vi fick från -90 hade fantastisk balans och intensitet i syra och sötma.
Aha! Då skruvar jag genast upp förväntningarna!
Tack!
Gjorde en snabb CT-sökning på 1990 Mosel Spätlese och det var ingen direkt svallande betygsättning. Oavsett borde Spätlesarna från den eran nu nått det 2a stadiet av mognad, då de honungslena aromerna framträder i en total gudabenådad gomsmekning.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Blir spännande med Moslarna då 1990 var en kass årgång och flaskan längst th uppenbarligen läckt.
Grattis !
1990 i Mosel var ju en strålande årgång efter utmärkta -88 och -89. Ytterligare en bra lokal trio av årgångar som var lätt att minnas då Bdx och Bgn också levererade bra dessa tre årgångar liksom flera andra distrikt i Frankrike och Italien.
Jo men visst är det väl så? 1990 är en toppårgång med bra druvmognad på de flesta ställen i Europa. G. Neitzer:s Deutsches Weinarchiv använder rubriken "Der 1990er - Ein Spitzenwein zur Deutschen Wiedervereinigung" på sin beskrivning av årgången Tyskland.
Minns någon i Munskänkarna som sysslat med vin betydligt lägre än jag, som sa att 1990 var en enkel årgång när vinerna kom på SB, det var bara att köpa allt som han brukade gilla. Det är väl bara för portviner som 1990 inte är särskilt bra, ont om riktig vintage port från det året.
 

Swedish

Medlem
Håller med @Omar Khayyam ! Finns där någon svensk dokumentation?
Ber om ursäkt för en lite syrlig ton men har svårt att förstå poängen med att ifrågasätta? (det är så jag uppfattar det, mea culpa om det inte var fallet). Jag har köpt, druckit samt haft med på provningar flaskor införskaffade via SB.

Hur som haver; dessa årgångar av Terra di Lavoro har funnits tillgängliga via SB:
upload_2021-5-5_22-30-49.png


Fridens liljor!
 

Vera Wind

In vini veritas?
Ber om ursäkt för en lite syrlig ton men har svårt att förstå poängen med att ifrågasätta? (det är så jag uppfattar det, mea culpa om det inte var fallet). Jag har köpt, druckit samt haft med på provningar flaskor införskaffade via SB.

Hur som haver; dessa årgångar av Terra di Lavoro har funnits tillgängliga via SB:
Visa bifogad bild 23191

Fridens liljor!
Jag uppfattade det som att Omar och Stefan, på ett lite omständligt uttryckt sätt, är nyfiken på smaknoter. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ber om ursäkt för en lite syrlig ton men har svårt att förstå poängen med att ifrågasätta? (det är så jag uppfattar det, mea culpa om det inte var fallet). Jag har köpt, druckit samt haft med på provningar flaskor införskaffade via SB.

Hur som haver; dessa årgångar av Terra di Lavoro har funnits tillgängliga via SB:
Visa bifogad bild 23191

Fridens liljor!
Tack för skärmdumpen!
Svårt alltid överföra allt korrekt. Blev tyvärr en missuppfattning.

Ej ifrågasättande, istället en nyfiken fråga om det fanns svenska provningsanteckningar. Hade varit skoj att läsa o jmf m mina o tex dem på CT.

Tänk om de inte lämnade några spår efter sig i Sverige? Att de kanske liksom drunknade i SB:s så stora och magiska utbud, att....?

Nån därute som har några provningsanteckningar?
...som har någon proffsrecension?
 

jrick

Medlem
Tack för skärmdumpen!
Svårt alltid överföra allt korrekt. Blev tyvärr en missuppfattning.

Ej ifrågasättande, istället en nyfiken fråga om det fanns svenska provningsanteckningar. Hade varit skoj att läsa o jmf m mina o tex dem på CT.

Tänk om de inte lämnade några spår efter sig i Sverige? Att de kanske liksom drunknade i SB:s så stora och magiska utbud, att....?

Nån därute som har några provningsanteckningar?
...som har någon proffsrecension?
Sök på forumet på "terra di lavoro" så hittar du.
 
Tvungen att googla "erfors"
jag blev nu osäker och gjorde samma - då dök det upp en spännande historia om någon journalist som lånat ut lägenheten till f d ledaren för en känd motorcykelklubb. Det får lämnas litet oklart huruvida svenskan i mitt inlägg var korrekt eller ej!

förvånar mig inte ett dugg att du har koll även på viner från kampanien @Swedish! Ska försöka få till en möjlighet att dela litet vin, verkligen! Vet nog ingen som det är så behagligt och chosefritt att prova vin tillsammans med som dig samtidigt som man alltid alltid lär sig något nytt
 

Swedish

Medlem
jag blev nu osäker och gjorde samma - då dök det upp en spännande historia om någon journalist som lånat ut lägenheten till f d ledaren för en känd motorcykelklubb. Det får lämnas litet oklart huruvida svenskan i mitt inlägg var korrekt eller ej!

förvånar mig inte ett dugg att du har koll även på viner från kampanien @Swedish! Ska försöka få till en möjlighet att dela litet vin, verkligen! Vet nog ingen som det är så behagligt och chosefritt att prova vin tillsammans med som dig samtidigt som man alltid alltid lär sig något nytt
Är det nu man skickar en distanspuss med munskydd?:oops:

För @StefanAkiko så beklagar jag missförståndet. Som sagt provat Terra di Lavoro 4-5 gånger och då årgångarna 2008-2010. Då jag aldrig har tagit någon anteckning eller bedömt/poängsatt något vin i hela mitt liv så har jag inga detaljer att komma med. Lite generella intryck finns att hitta högst upp på denna sida i post #10681

Det hade varit intressant att höra åsikterna av den person jag misstänker skriver för @Origo Wine kontot här då hen hade en söt tand till Terra di Lavoro och var den person som introducerade vinet för f.d medarbetare för en 10-15 år sedan.
 

Mexikanaren

Medlem
Vad tror ni om lagringen av dessa? Stående eller liggande?
Det står 'naturkork' på Systembolagets sida men går inte att få ut en flaska för att kolla utan att förstöra lådan.

Men antar det är säkrast att bara lägga dem ned? Hade bara varit bekvämare att förvara stående pga den udda formen på lådan då de inte riktigt går att stapla på något vettigt sätt.
20210509_183804.jpg
 

OdeVin

Njutare
20210514_103031.jpg


Då är det bara att luta sig tillbaka och vänta då...


PS. Första gången jag köper något lite finare bdx men det måste man ju ha nu när man blivit med vinlagringsskåp. Har Canon 2005 på gång för att testa något och se om jag tycker det kan vara värt pengarna och besväret, vad det nu är för besvär att vänta... finns ju annat att dricka under tiden!
 
Toppen