Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Wintermute

Medlem
20210517_172309.jpg

Två olika Cibonne. Tre av varje. Nu kan sommaren få komma.
 

kimnyblom

Medlem
Vad tror ni om lagringen av dessa? Stående eller liggande?
Det står 'naturkork' på Systembolagets sida men går inte att få ut en flaska för att kolla utan att förstöra lådan.

Men antar det är säkrast att bara lägga dem ned? Hade bara varit bekvämare att förvara stående pga den udda formen på lådan då de inte riktigt går att stapla på något vettigt sätt.
Visa bifogad bild 23227

Kan bekräfta att det är naturkork. Även att det det går att få ur flaskan ur förpackningen med lite lirkande.

Kul vin och roligt att det ändå kom en så pass bra allokering till Sverige att det gick att få tag på några flarror relativt enkelt.
 

matage

Medlem
Hoppade på lite 2020-primörer (FOMO) så om allokeringer går igenom blir det en låda av vardera Gruaud Larose och Domaine Chevalier.
Jag började bli lite tveksam till primörer med tanke på min egen ålder och min preferens för dryckesfönster (Guraud Larose 85 var grym för några veckor sen) men med tanke på att min egen pappa tog en låda Ch Palmer 2020 (och ifjol köpte Margeaux på primör) så viftades det argumentet snabbt bort.

Kompletterade detta med lite närtidsdricka - en låda San Fereolo Dogliani 2012 (blågulingen). Nu behöver jag bara lite Vilmart Rose så är jag "all set" för sommaren..
 

Mexikanaren

Medlem
Kan bekräfta att det är naturkork. Även att det det går att få ur flaskan ur förpackningen med lite lirkande.

Kul vin och roligt att det ändå kom en så pass bra allokering till Sverige att det gick att få tag på några flarror relativt enkelt.

Låter som du kanske redan poppat en flaska och provat?
 

OdeVin

Njutare
Hoppade på lite 2020-primörer (FOMO) så om allokeringer går igenom blir det en låda av vardera Gruaud Larose och Domaine Chevalier.
Jag började bli lite tveksam till primörer med tanke på min egen ålder och min preferens för dryckesfönster (Guraud Larose 85 var grym för några veckor sen) men med tanke på att min egen pappa tog en låda Ch Palmer 2020 (och ifjol köpte Margeaux på primör) så viftades det argumentet snabbt bort.

Kompletterade detta med lite närtidsdricka - en låda San Fereolo Dogliani 2012 (blågulingen). Nu behöver jag bara lite Vilmart Rose så är jag "all set" för sommaren..

Bokade du på Winefinder eller någon annanstans?
 

kimnyblom

Medlem
Låter som du kanske redan poppat en flaska och provat?

Jo men nyfikenheten tog över så var tvungen att testa ett litet glas igår. Initiala intrycket är väldigt bra även om jag inte helt förstår 100p ratingen. Men det kanske kommer med lite tid och den
klarar väl med lätthet någon vecka (eller mer) i kylen efter korkdragning. Tänkte man kunde prova lite över några dagar och se vad som händer.
 
Veckans flaskpost, aldrig provat denna producent men tycker alltid Caviste levererar bra vin. När jag beställde fick jag lite ångest i efterhand och tänkte att två lådor var lite väl. Men efter att ha läst på lite mer om producenten och sett dessa extremt vackra etiketter (Ja, jag tycker om fina etiketter) så känner jag mig ångestfri igen. Lådorna innehåller 3 flaskor Solessence, sen en av varje. Oerhört nyfiken på detta sprattelvatten.
 

Attachments

  • AB4CE4B5-8FD8-4AF1-87BA-1A48A2C4E89F.jpeg
    AB4CE4B5-8FD8-4AF1-87BA-1A48A2C4E89F.jpeg
    42,9 KB · Visningar: 145

BallyJ

Medlem
Jorå. 14 1/4%

edit: fast vissa bilder visar 13 3/4 som BallyJ sett
hmm...jag tror faktiskt att det är 13 3/4% på 2014(en version) och 14 1/4% på 2014(en annan version), och för att krångla till det står det 14% på Vingruppens hemsida och på SBs...
 

namkrad

Medlem
Tack alla för svaret!
Så j-vla fånigt om jag ska vara ärlig. Såg nu på SB att bilden på flaskan visar tuschpenna, så de verkar se allvarligt på detta :confused:
Det stämmer att det sitter en klisterlapp på baksidan, gluttade inte så mycket på den dock…

Edit: Såg nu att några Shafer jag oxå köpte har två klisterlappar, med samma syfte. ser knepigt ut.
 
Last edited:
Toppen