Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Kaptenen

Medlem
6 x Montosoli 2016 Brunello di Montalcino

Bra pris på Systembolaget. Flaskorna har även genomgått statlig certifiering, vilket den öppna kartongen skvallrar om. Mitt försynta påpekande att man faktiskt inte behöver öppna kartongen möttes av likgiltighet och jag hänvisades till små käcka lappar som kunde läggas i förslagslådan. Jag har svårt att förstå varför kartongen måste öppnas när man lyckas avhålla sig från att öppna flaskorna och inspektera innehållet. Flaskorna ska hursomhelst drickas och inte säljas vidare så det kanske inte är hela världen i just det här fallet. :)

20210812_172643.jpg



 

matage

Medlem
Blev ett fyrpack Guigal Hospice -18 som preventiv tröst/rationalisering inför morgonens operation.
(Har lyckats med en distal ruptur av bicepssenan så det kommer bli svårt att bära hem flaskor de närmaste veckorna)
 

The Wall

Medlem
Blev ett fyrpack Guigal Hospice -18 som preventiv tröst/rationalisering inför morgonens operation.
(Har lyckats med en distal ruptur av bicepssenan så det kommer bli svårt att bära hem flaskor de närmaste veckorna)
Hemleverans från SB? "Från 120 kr". Håller tummarna för att op och återhämtning går bra.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo men visst är det väl så? 1990 är en toppårgång med bra druvmognad på de flesta ställen i Europa. G. Neitzer:s Deutsches Weinarchiv använder rubriken "Der 1990er - Ein Spitzenwein zur Deutschen Wiedervereinigung" på sin beskrivning av årgången Tyskland.
Minns någon i Munskänkarna som sysslat med vin betydligt lägre än jag, som sa att 1990 var en enkel årgång när vinerna kom på SB, det var bara att köpa allt som han brukade gilla. Det är väl bara för portviner som 1990 inte är särskilt bra, ont om riktig vintage port från det året.
Ploppade den flaska som läckt. Helt galet odrickbar. Vinet luktade mögel och extremt hälsovådligt. Vaskades.

Flaska två visade sig vara ett helt galet bra vin som jag var tvungen ge 97p. 2,5 p minus på den något enkelspåriga nosen och en halv poäng från smaken som hade kunnat vara 20 sekunder längre. Men zatans!

This btl also displays a prominent moldy smell of the cork, but had not entered the wine. Wine is pristine :)

Golden yellow.
Mature, deep Diesling nose towards thick oilbased paint for garages. Not for the faint of heart.
In the mouth this is simply the most sensual kiss. Aaaamzing! Balance, deliciousness, acids, richness, length, composition… To die for! At its peak and (corks permitting) will remain here for at least another decade. A complete Mosel with only a hint of sweetness, carrying this beauty on its back. This is insane!

An auction bargain of 3 btls. Should have gone for more lots…

Absolutely no hurry, will be on top of its game for at least another decade.

One btl to go.
 

rnnbck

Medlem
Blev ett fyrpack Guigal Hospice -18 som preventiv tröst/rationalisering inför morgonens operation.
(Har lyckats med en distal ruptur av bicepssenan så det kommer bli svårt att bära hem flaskor de närmaste veckorna)
Är det köksrenoveringen som gått hårt åt kroppen? ;)
 

rnnbck

Medlem
Den är inte oskyldig eftersom jag tror den small i två steg men den huvudsakliga boven i dramat var att jag lurades med att köra frivändningar på gymet istället för mina mindre tekniskt krävande strongman-grejer. Jag är helt enkelt inte tillräckligt intelligent för komplicerade lyft ;) ;)
Ruggigt bra men som sagt ganska tekniskt svår övning. Man får väl hålla sig till att marklyfta vinlådor i källaren kanske :D
 
Webblanseringen den 9/9 känns som den kommer bli totalt kaos. Produttori Barbarescos Riservor dyker upp på webblanseringen, däribland flera i magnumformat.

https://www.systembolaget.se/sok/?upcomingLaunches=Lansering 2021-09-09

Någon som har tips på vilka man borde försöka sikta in sig på först? Finns trots allt 11 olika poster att hålla koll på, 3 av dessa är magnum-varianter

Bara att klicka, hämta ut, och vänta ut vinet 20 år. Spelar ingen roll vilken av dem. Har lite olika 2008 riserva i källaren och de är fortfarande i ungdomsstadiet
 
Toppen