Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Auktionsfynd. Har ju inte druckit vin på ett tag med följden att det inte rymts köpa nytt. Men nu ryms det lite!
Alla mln 300 och 700 kr flaskan. Frakt totalt 80 kr (samma säljare).
1994 Heitz Trailside
2006 La Spinetta Vursu, Starderi
1995 LB
1996 Montrose
2010 Pegau Réservée
1998 Pegau Réservée
PXL_20210829_051816828.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sicket klipp. Flera höjdare där.
Ibland har man verkligen tur. Luskammade, bjöd på en mängd olika flaskor och sorterade bort dem som efterhand förlorade sina fyndstämplar. Kan vara ganska roligt att bejaka sin inre kalenderbitare och totalt dyka genom precis allt som ligger uppe på nätauktionerna i Japan. Det är alltid åtskilliga flaskor och förfärligt mycket skräp som tex gamla Matéus Rosé och Bojo Nouveau från 90-talet.

Monrose går till hustrun, övriga hamnar nog på bordet då långväga gäster kommer på besök.
 

mackan92

Medlem
Kran släppte idag två lådor från Arnot Roberts (slutsålt) - läst och hört mycket gott från dessa två vänner "over there".
Någon som har erfarenhet av dessa viner? - nöp själv "#25-B" lådan innehållande:
•3fl Sonoma Coast Syrah 2019
•2fl Watson Ranch Chardonnay 2019
•1fl Fellom Ranch Cabernet Sauvignon 2018

Den andra lådan "#25-A" innehöll:
•2fl North Coast Trousseau 2019
•2fl Watson Ranch Chardonnay 2018
•1fl Vare Vineyard Ribolla Gialla 2019
•1fl Que Syrah Vineyard 2019
 

jrick

Medlem
Det är väldigt "svala" viner, Watson Ranch liknar en Chablis, Sonoma Coast Syrah liknar en nord-Rhonsk Syrah (osäker på vad för appellation jag vill jämföra med, men kanske Crozes-Hermitage eller Saint-Joseph) och Trousseaun känns mycket gamla världen den med. Det är de av de ovanstående som jag har provat. Min enda invändning mot Arnot-Roberts viner, som alltid brukar vara bra, är att de är rätt dyra i Sverige för vad man får. De är sökert krona för krona lika dyra i USA men där kostar franska viner mer än vad de gör i Sverige så de får en mer gynnsam jämförelse.
 
Kran släppte idag två lådor från Arnot Roberts (slutsålt) - läst och hört mycket gott från dessa två vänner "over there".
Någon som har erfarenhet av dessa viner? - nöp själv "#25-B" lådan innehållande:
•3fl Sonoma Coast Syrah 2019
•2fl Watson Ranch Chardonnay 2019
•1fl Fellom Ranch Cabernet Sauvignon 2018

Den andra lådan "#25-A" innehöll:
•2fl North Coast Trousseau 2019
•2fl Watson Ranch Chardonnay 2018
•1fl Vare Vineyard Ribolla Gialla 2019
•1fl Que Syrah Vineyard 2019
Först och främst, grattis till köpet! Som min sommeliervän sa till mig när jag ville köpa hans viner - "Lycka till att få tag i det bara".

Jag har druckit hans Trosseau, och den var jäkligt bra. Har inga närmare smaknoter, men det smakade som riktigt bra röd bourgogne. Sval, frisk och superhärlig jordgubbsdricka!
 

Kaptenen

Medlem
Från dagens släpp.

Le Riche, cabernet sauvignon, 2018
20210907_171151.jpg


Tim Atkin har gett den här 94 poäng och jag köpte några flaskor mest av nyfikenhet. Det är en idag ung och kärv cabernet som kommer kräva några år men detta är inte alls dåligt. Tvärt om! Kanske inga 94 poäng men den presterar långt bättre än vad man normalt sett får för 199 kr. Jag är övertygad och kommer köpa ett par flaskor till.

(Detta hamnade nog i fel tråd @Mattias Schyberg )
 
Last edited:

LeChat

Medlem
AA4CF1EE-D324-48FA-A8B5-468DD5AEBCC2.jpeg

Drack 2014 The Hidden i april och tyckte att den var kanon. Inte uppe på Andremilynivå fast riktigt bra och för betydligt mindre pengar.
När jag nyligen såg att SB hade dessa flaskor till försäljning så såldes de som 2014. Snopet att det då var 2016 som jag packade upp. Får hoppas att dessa är lika bra.
 
Toppen