Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magnus L

urydhtfilgukj
Bra att du nämnde det, nu får jag en chans att ge SB en rejäl känga. Hyllan var tom som du själv såg, saldot indikerade att det fanns 12 flarror. Jag ställde mig snällt i kö för hjälp, du försvann med dina kap. Jag väntade...och väntade för att till slut få hjälp. Jag frågade efter Tablas Creek (den röda) och hänvisade till saldot, hon sprang iväg och var borta närmare tio minuter. När hon väl kom tillbaks så sa hon att det tyvärr har blivit något fel på saldot, de hade enbart fått 12 fl som hade tagit slut direkt, typ. Så var det med det...:neej:

Är det nu det är ok att utbrista: "Jädra Systembolaget, ni har inte bara problem med årgångar, även det normala saldot är tydligen svårt att hålla koll på", typ? :raseri:

Edit: De har fortfarande inte uppdaterat trots min påminnelse för några timmar sedan, det står fortfarande 12 fl på hemsidan (Nordstan, Göteborg). Riktigt kasst!

Dom har nog knasigt mycket att göra en dag som denna dock. Mitt intryck av personalen på Nordstan är bara väldigt gott, och det är sällan problem uppstår på grund av just dem. Sen skall väl det också hända ibland :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dom har nog knasigt mycket att göra en dag som denna dock. Mitt intryck av personalen på Nordstan är bara väldigt gott, och det är sällan problem uppstår på grund av just dem. Sen skall väl det också hända ibland :)
Absolut, jag gillar personalen där, men just denna typ av problem borde ju vara busenkelt att ha koll på. Kritiken är med andra ord väldigt befogad i detta fall. Irriterande var det, jag ville gärna ha en flaska och jag väntade bra länge för att få den. Ett bättre system för lagersaldo och hantering av årgångar är ändå något som är busenkelt att sköta. Där kan vi inte blunda och låta dem komma undan. Det är ju dessutom under flera dagar som felet har funnits då jag fick veta att dessa 12 flaskor flög redan i måndags.
 

Vino fino

Medlem
Och visst får Systembolaget lagra de varor de väl köpt in.
Njaaoooääää… alltså, visst stämmer det att distributörer får handla sinsemellan som @sunqan påpekat ovan och som jag uppgivit fel.

Men detta med lager och Systembolaget. Enligt uppgift--- Monopolet är inte särskilt tydliga på den punkten, antagligen p.g.a. deras allmänna kissnödighet inför EU-domstolen--- så finns två varudepåer där vin lagerhålls (tillfälligt), nämligen Örebro och Sundsvall. Men dessa är depåer för det fasta sortimentet. Jag hävdar att Bdx en primeur är att betrakta som BS, eftersom inga butiker har dem i sitt ordinarie sortiment och det enbart går att beställa. Och BS skall lagerhållas av importörerna. De är inte hyllvärmare--- de står inte på några hyllor.

På den gamla goda/onda tiden bestod Monopolet av ett vertikalt monopol i samtliga tre led: produktion, distribution, och handel (PoS). I.o.m. EU-inträdet tvingades Svedala avskaffa två av tre led (det sista behölls med hänvisning till folkhälsan). När del ett och två avvecklades försvann möjligheten att lagerhålla viner (och att producera sprit, härtappa vin, osv) eftersom detaljhandeln är bara en säljkanal, inget annat mervärde får skapas. Distributionsmonopolet var inte enbart till restauranger--- det var V&S som distribuerade, lagerhöll, och i vissa fall (t.ex. Absolut Vodka) producerade. IKEA och ICA har till skillnad från SB efter EU-inträdet rätt att göra vad som faller dem in, i alla tre leden.

Det skulle vara intressant att höra någon representant från Monopolet förklara exakt hur det kommer sig att d'Yquem 2007 har tappat 50% av sitt pris på 4 år. Sannolikhetskalkylen för att det skulle vara "hyllvärmare" faller, i mina ögon, kraftigt på att det t.ex. enligt den senaste tillgängliga officiella informationen från Monopolet beställdes totalt 84 st flaskor av Suduirat 2011 en primeur. Hur många d'Yquem 2007 beställdes då till lanseringstillfället 2010? 48 st? 36 st ? Jag har mycket svårt att tro att prissänkningarna på d'Yquem 2007 de senaste åren beror på att det funnits ett gigantiskt lager av d'Yquem som inte blev sålt. Och jag tror heller inte ett ögonblick på att Monopolet satt och höll på det lagret. Men men--- det kan mycket väl vara så, även om det inte är sannolikt. Utan transparens i inköpsprocessen och sortimentet är det svårt att vara säker. Man kan bara logiskt försöka resonera sig fram till förklaringen, bakvägen.
 

Mats

Gone todash....
Det skulle vara intressant att höra någon representant från Monopolet förklara exakt hur det kommer sig att d'Yquem 2007 har tappat 50% av sitt pris på 4 år. Sannolikhetskalkylen för att det skulle vara "hyllvärmare" faller, i mina ögon, kraftigt på att det t.ex. enligt den senaste tillgängliga officiella informationen från Monopolet beställdes totalt 84 st flaskor av Suduirat 2011 en primeur. Hur många d'Yquem 2007 beställdes då till lanseringstillfället 2010? 48 st? 36 st ? Jag har mycket svårt att tro att prissänkningarna på d'Yquem 2007 de senaste åren beror på att det funnits ett gigantiskt lager av d'Yquem som inte blev sålt. Och jag tror heller inte ett ögonblick på att Monopolet satt och höll på det lagret. Men men--- det kan mycket väl vara så, även om det inte är sannolikt. Utan transparens i inköpsprocessen och sortimentet är det svårt att vara säker. Man kan bara logiskt försöka resonera sig fram till förklaringen, bakvägen.

Angående representanter för SB och hyllvärmare undrar jag hur lagras viner hos bolaget? Rumstemp och stående år efter år :nagelbitare: eller max 16 och liggande? Inne i affärerslagren är det ju RT men om de är +1 år osålda får de bara vara kvar där då? Läskig tanke när man hittar "fynd" som det är några år sedan lanseringen som man råkar hitta. Speciellt när det bara finns något fåtal kvar. Eller d'Yquem som funnits ett tag och nu fått bra pris, är de bra köp eller risk att de är förstörda pga lagringen i några år? Iofs är väl d'Yquem liggandes i trälådor vilket gör korkarna fuktiga men tempen oroar, och hur är det med andra viner som trots kvalitet kommer i stående kartong?

Någon bolagsanställd som vet?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag hävdar att Bdx en primeur är att betrakta som BS, eftersom inga butiker har dem i sitt ordinarie sortiment och det enbart går att beställa. Och BS skall lagerhållas av importörerna.
Hur i hela fridens namn kan du hävda att de "är att betrakta som BS" när de faktiskt inte ligger i beställningssortimentet????????????????????????????????
BS är ju sådant som SB INTE HAR KÖPT IN. De köper ju in en primeur-viner, och som det har visat sig, väl mycket av vissa.
 

Mats

Gone todash....
Har druckit tidigare årgångar av Travaglini Gattinara Tre Vigne och gillat dem skarpt, tror det var årgång 2005 senast och den var stallig som satan dessutom. Tänk att det finns folk som anser att brett är en defekt. :confused:

Hey, tänk på vad du skriver! Med ord som "stallig som satan" och "brett" var jag tvungen att beställa 2 stycken och jag har faktiskt om inte köpstopp så "köpbegränsning"!
 

Vino fino

Medlem
Hur i hela fridens namn kan du hävda att de "är att betrakta som BS" när de faktiskt inte ligger i beställningssortimentet????????????????????????????????
BS är ju sådant som SB INTE HAR KÖPT IN. De köper ju in en primeur-viner, och som det har visat sig, väl mycket av vissa.
Vad är de då? Standardsortiment? Små tillfälliga partier?

PS. Bolaget köper inte in något. De lägger beställningar till leverantörer. DS
 

merlotsmile

Medlem
Bra att du nämnde det, nu får jag en chans att ge SB en rejäl känga. Hyllan var tom som du själv såg, saldot indikerade att det fanns 12 flarror. Jag ställde mig snällt i kö för hjälp, du försvann med dina kap. Jag väntade...och väntade för att till slut få hjälp. Jag frågade efter Tablas Creek (den röda) och hänvisade till saldot, hon sprang iväg och var borta närmare tio minuter. När hon väl kom tillbaks så sa hon att det tyvärr har blivit något fel på saldot, de hade enbart fått 12 fl som hade tagit slut direkt, typ. Så var det med det...:neej:

Är det nu det är ok att utbrista: "Jädra Systembolaget, ni har inte bara problem med årgångar, även det normala saldot är tydligen svårt att hålla koll på", typ? :raseri:

Edit: De har fortfarande inte uppdaterat trots min påminnelse för några timmar sedan, det står fortfarande 12 fl på hemsidan (Nordstan, Göteborg). Riktigt kasst!
Jag försökte knipa sista flaskan (enligt systemets databas) Ridge Monte Bello Magnum 1999. Men fick till svar efter ett tag att det var fel "i datan". Den fanns inte kvar. De har fortfarande inte korrigerat :confused:. Urdåligt :mad:! Nåväl jag fick en bra anledning att testa privatimport istället :). Det funkade fint och några flaskor ligger nu i vinkällaren!!!
Ridge Monte Bello Cabernet (nr 96074)
Lager i butik
Lidingö
Friggavägen 24
Visa saldo i andra butiker
  • Magnum (1 500 ml)
    2198,00 kr
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hey, tänk på vad du skriver! Med ord som "stallig som satan" och "brett" var jag tvungen att beställa 2 stycken och jag har faktiskt om inte köpstopp så "köpbegränsning"!
Jag hoppas således att även den nya årgången levererar en hel del stall, annars får du köra stetoskåpet du har runt halsen långt upp...i örat på mig. :oops:
 

Swedish

Medlem
Jag försökte knipa sista flaskan (enligt systemets databas) Ridge Monte Bello Magnum 1999. Men fick till svar efter ett tag att det var fel "i datan". Den fanns inte kvar. De har fortfarande inte korrigerat :confused:. Urdåligt :mad:! Nåväl jag fick en bra anledning att testa privatimport istället :). Det funkade fint och några flaskor ligger nu i vinkällaren!!!
Ridge Monte Bello Cabernet (nr 96074)
Lager i butik
Lidingö
Friggavägen 24
Visa saldo i andra butiker
  • Magnum (1 500 ml)
    2198,00 kr

Säker på att det var en 99? Artikelnumret refererar till en 2010. 99or släpps till hösten som weblanseringar.
F.ö. när det gäller Tablas så var inte artikelnumret aktiverat, flaskorna försvann inte från saldot vid köp...
 

Rexel

Medlem
Snart semester (2 v), bilar ner till Italien. Först 5 dgr i brunello land och sen 5-6 dgr i barolo land, därefter hem och troligtvis 100 fl+ i bagaget:). Ska börja boka upp lite vingårdsbesök, lovar att jag ska vara aktiv i denna tråden;)
 

kayaker

Cyklist
Vad är de då? Standardsortiment? Små tillfälliga partier?
Tillfälliga partier. Samtliga flaskor i webbsaldot - t.ex. drygt 200st Château d'Yquem 2007 på halvflaska för en dryg vecka sedan - ligger ju på någon SB-depå.
Inköpta, men ej inlevererade, flaskor som ligger kvar i importörens syns förstås inte i saldot.
SB brukar tvinga importörerna hålla kvar en del av flaskorna vid tillfälliga lanseringar.
 

merlotsmile

Medlem
Säker på att det var en 99? Artikelnumret refererar till en 2010. 99or släpps till hösten som weblanseringar.
F.ö. när det gäller Tablas så var inte artikelnumret aktiverat, flaskorna försvann inte från saldot vid köp...
Du har rätt! Fel av mig! Det var en 2010! Men det blev 99orna jag privatimporterade :)
Är det magnum 99a som släpps i höst? När då?
 

Vino fino

Medlem
Avvakta med beställning och vill gärna höra vad du tyckte om Du Retout.

Idag dricker vi (igår drack vi)… Chateau du Retout 2010, Haut-Medoc.

Redan på färgen lyser den höga Cab-halten (84%, resten M) igenom, det drar åt svart snarare än viol. Pepprig, varmårgångstonad bouquet med en massa järnfilspån, het jord och ceder. Någonstans långt under peppardimman kan man ana en parfymerad svartvinbärston.
I gomen är det väldigt mycket primärtoner, ganska rigitt och tätt packat, rejäla men inte hårda tanniner, fin hög syra. Den har den här lite salta tonen som Cab kan ha i sin ungdom. Det som får det att börja pirra i brallorna är vinets utveckling under kvällen och den fantastiska läskande syran som gör att det faktiskt går att dricka detta nu med stor behållning. Men jag tror att tio år under jord behövs för att den här damen ska börja sjunga med öppna spjäll.
Av någon anledning påminner det här mig om ett antal dyra pjäser från Margaux 96 som jag provade när de var nyförlösta. På kartan ser man att det trots allt är en tre-fyra kilometer dit, men smakprofilen känns mer Margaux än St Julien. Kanske därför som jag osökt tänker på vinet som en "hon".

Vinet kostade 140 kr med dagens eurokurs och det blir till att beställa en låda. Årgångarna 08-13 finns tillgängliga och jag är väldigt nyfiken på 08:an måste jag säga. Tolv 10:eek:r, en 11:a, två 09:eek:r och tre 08:eek:r känns som en bra kombo om man ska få in 18 flaskor i paketet. 09:an har en ganska hög halt av Petit Verdot (19% mot 53 CS och 28 M) vilket kan vara bra eller dåligt beroende på vad man har för preferenser...

retout.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag dricker vi (igår drack vi)… Chateau du Retout 2010, Haut-Medoc.

Redan på färgen lyser den höga Cab-halten (84%, resten M) igenom, det drar åt svart snarare än viol. Pepprig, varmårgångstonad bouquet med en massa järnfilspån, het jord och ceder. Någonstans långt under peppardimman kan man ana en parfymerad svartvinbärston.
I gomen är det väldigt mycket primärtoner, ganska rigitt och tätt packat, rejäla men inte hårda tanniner, fin hög syra. Den har den här lite salta tonen som Cab kan ha i sin ungdom. Det som får det att börja pirra i brallorna är vinets utveckling under kvällen och den fantastiska läskande syran som gör att det faktiskt går att dricka detta nu med stor behållning. Men jag tror att tio år under jord behövs för att den här damen ska börja sjunga med öppna spjäll.
Av någon anledning påminner det här mig om ett antal dyra pjäser från Margaux 96 som jag provade när de var nyförlösta. På kartan ser man att det trots allt är en tre-fyra kilometer dit, men smakprofilen känns mer Margaux än St Julien. Kanske därför som jag osökt tänker på vinet som en "hon".

Vinet kostade 140 kr med dagens eurokurs och det blir till att beställa en låda. Årgångarna 08-13 finns tillgängliga och jag är väldigt nyfiken på 08:an måste jag säga. Tolv 10:eek:r, en 11:a, två 09:eek:r och tre 08:eek:r känns som en bra kombo om man ska få in 18 flaskor i paketet. 09:an har en ganska hög halt av Petit Verdot (19% mot 53 CS och 28 M) vilket kan vara bra eller dåligt beroende på vad man har för preferenser...

Visa bifogad bild 1335
-Nu blev jag verkligen sugen på att beställa, lite jobbig att det inte verkar finnas något sätt att få den tyska droiden att prata engelska?

Vad är det som gäller, är det fast pris för 18 flaskor till Sverige eller? -Några andra begränsningar?
 

Vino fino

Medlem
-Nu blev jag verkligen sugen på att beställa, lite jobbig att det inte verkar finnas något sätt att få den tyska droiden att prata engelska?

Vad är det som gäller, är det fast pris för 18 flaskor till Sverige eller? -Några andra begränsningar?
Jorå, de pratar engelska. All vår kommunikation har varit på engelska.

De kör med någon EU-standardförpackning för 18 pavor som kostar 25 euro för leverans med DHL ända in i farstun.

När vi diskuterade lade de fram ett antal argument för att inte använda sig av ledsagardokument, bl.a. kostnad. Och sen har vi ju det här med att anmäla till Skatteverket som vi alla SJÄLVKLART gör.

Den första beställningen du gör måste betalas i förväg via vanlig SEPA-överföring (kostnadsfri). Fr.o.m. beställning nummer 2 kan du betala i efterskott.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jorå, de pratar engelska. All vår kommunikation har varit på engelska.

De kör med någon EU-standardförpackning för 18 pavor som kostar 25 euro för leverans med DHL ända in i farstun.

När vi diskuterade lade de fram ett antal argument för att inte använda sig av ledsagardokument, bl.a. kostnad. Och sen har vi ju det här med att anmäla till Skatteverket som vi alla SJÄLVKLART gör.

Den första beställningen du gör måste betalas i förväg via vanlig SEPA-överföring (kostnadsfri). Fr.o.m. beställning nummer 2 kan du betala i efterskott.
Vilken firma är det vi pratar om? :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Vino fino Om du känner att du har lust någon gång får du gärna skriva lite info om dem i "köpa vin av andra källor än systembolaget"-tråden som ligger fastnålad under vin.
Det som läggs i denna tråden tenderar att drunkna i alla inlägg och bli svårt att hitta igen senare och den posten kan vara kul att hitta tillbaka till när man plötsligt får lust att köpa lite vin från Tyskland :)
 
Toppen