Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2012 Alvaro Palacios Priorat Les Terrasses Velles Vinyes
http://www.systembolaget.se/99135

Jag har en från 2011 hemma redan, så blir kanske en provning med båda årgångar någon kväll framöver, även om de är lite unga...

För er som uppskattar öl också så plockade jag upp en låda om 6 flaskor Cuvée De Ranke! Bra öl som klarar sig mååånga år i källaren om man gillar sådant! Rekommenderas varmt för alla belgo-suröls-älskare! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Alvaro Palacios Priorat Les Terrasses Velles Vinyes
http://www.systembolaget.se/99135

Jag har en från 2011 hemma redan, så blir kanske en provning med båda årgångar någon kväll framöver, även om de är lite unga...

För er som uppskattar öl också så plockade jag upp en låda om 6 flaskor Cuvée De Ranke! Bra öl som klarar sig mååånga år i källaren om man gillar sådant! Rekommenderas varmt för alla belgo-suröls-älskare! ;)
Jag är intresserad, med andra ord - drick. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Också jag köpte Cuvée de Ranke, men jag tog bara tre flaskor. Det blev dessutom en Montessu-11 från Sardinien, en Kremser Pfaffenberg Riesling-83 samt tio flaskor av Mikkeller Drinkin' in the sun, alkoholfri öl. ;) Rätt fint att kunna bälga i sig öl i värmen utan att tänka på vad det innehåller!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inspererad av tråden och sommaravslutningen på dotterns dagis är man nu redo om man får oväntat besök lite närmare pensionsåldern...
Château d'Yquem 2006 Halvbutelj x 2
Château d'Yquem 2007 Helbutelj x 1
Château d'Yquem 2007 Halvbutelj x 1
Château d'Yquem 2008 Helbutelj x 1
Château d'Yquem 2008 Halvbutelj x 2
Château Rieussec 2009 Halvbutelj x 12


Tror minsann jag har några vinvänner som har förkärlek för diabetes typ-2 juice som gärna kommer över på lite foie grais eller salta ostar och man vill ju inte sitta med tom källare...
Det är utsökt väl valda lyxvaror för alla Diabetes-wannabe's out there. Lite avis blir jag väl. Men, det är inget jag håller mot mig själv :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Också jag köpte Cuvée de Ranke, men jag tog bara tre flaskor. Det blev dessutom en Montessu-11 från Sardinien, en Kremser Pfaffenberg Riesling-83 samt tio flaskor av Mikkeller Drinkin' in the sun, alkoholfri öl. ;) Rätt fint att kunna bälga i sig öl i värmen utan att tänka på vad det innehåller!
Vad har de alkoholfria ölarna för innehåll av kalorier?
Även om ölarna har ont om kalorier och smaken är ok, så är jag en het köpare.
 

ChristianB

DipWSET
Vad har de alkoholfria ölarna för innehåll av kalorier?
Även om ölarna har ont om kalorier och smaken är ok, så är jag en het köpare.
Jag har försökt googla runt lite, men det är svårt att hitta något definitivt svar... Somliga säger att 33 cl alkoholfri öl motsvarar en halv Cola-burk, medan det på nästa sida står att 50 cl innehåller 130 kcal. Knepigt att hitta något slags unisont system för att jämföra. Men med tanke på att det mesta av kalorierna sitter i alkoholen så är jag rätt övertygad om att alkoholfri öl innehåller mycket färre kalorier än vanlig öl.

Kul grej angående spontanjäst öl; det är det mest kalorisnåla alternativet om man vill dricka öl!
 

Sjödin

Joråsåatt...
kalorier och kalorier.... Men sockret!! Kolhydraterna!!
Från att ha varit en extrem ölfantast för några år sedan har jag idag nästan slutat dricka öl helt. Jul, midsommar och några andra speciella tillfällen, det får räcka. Kapade nästan 30 pannor på det.... (+ lite annat)
 

Siripim

Medlem
Jag har också druckit rätt mycket öl men i stort sett också slutat med det. Kan slinka ner en saison eller lambic ibland. Väntar på viktraset fortfarande dock.
 

ChristianB

DipWSET
kalorier och kalorier.... Men sockret!! Kolhydraterna!!
Från att ha varit en extrem ölfantast för några år sedan har jag idag nästan slutat dricka öl helt. Jul, midsommar och några andra speciella tillfällen, det får räcka. Kapade nästan 30 pannor på det.... (+ lite annat)
En helt utjäst öl innehåller nu inte så väldigt många kolhydrater; jästen äter ju upp sockret liksom. Om man håller sig inom de vanliga ramarna för vad en starköl är så finns det inte mycket socker i. Kalorier är det däremot gott om och den stora boven är alkoholen. :)

Jag dricker rätt mycket öl, men jag ser också till att röra på mig. Kolhydrater eller kalorier, så länge man gör av med ungefär samma mängd man stoppar i sig så går det alldeles utmärkt! Ett par löppass plus ett par gympass i veckan och allmänt vanlig kost ger ett sexpack på magen och atletisk fysik. ;)

Tillägg: Jag läste också helt nyligen att alkohol över huvud taget försämrar kroppens förmåga att förbränna fett, vilket är logiskt eftersom kroppen måste ägna mycket energi åt att ta hand om alkoholen... Därigenom finns det med andra ord ytterligare skäl till att skära ned på alkoholkonsumtionen om man vill gå ned i vikt. Rätt färska studier visar ju dessutom att det är sprit som är värst för figuren, inte ölen, så nu mer ska man väl säga "spritmage" och inte "ölmage".
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
En helt utjäst öl innehåller nu inte så väldigt många kolhydrater; jästen äter ju upp sockret liksom. Om man håller sig inom de vanliga ramarna för vad en starköl är så finns det inte mycket socker i. Kalorier är det däremot gott om och den stora boven är alkoholen. :)

Jag dricker rätt mycket öl, men jag ser också till att röra på mig. Kolhydrater eller kalorier, så länge man gör av med ungefär samma mängd man stoppar i sig så går det alldeles utmärkt! Ett par löppass plus ett par gympass i veckan och allmänt vanlig kost ger ett sexpack på magen och atletisk fysik. ;)

Tillägg: Jag läste också helt nyligen att alkohol över huvud taget försämrar kroppens förmåga att förbränna fett, vilket är logiskt eftersom kroppen måste ägna mycket energi åt att ta hand om alkoholen... Därigenom finns det med andra ord ytterligare skäl till att skära ned på alkoholkonsumtionen om man vill gå ned i vikt. Rätt färska studier visar ju dessutom att det är sprit som är värst för figuren, inte ölen, så nu mer ska man väl säga "spritmage" och inte "ölmage".
Här är en intressant artikel i ämnet :)
http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt
 

ChristianB

DipWSET
Mycket intressant, men jag är inte helt med på vad han menar med att man inte behöver tänka på kaloriintaget... Alkohol lär innehålla nästan dubbelt så mycket energi som socker (700 kcal per 100g vs 400 kcal per 100g), vilket således är energi som behöver förbrännas om det inte ska lagras i kroppens fettdepåer. Dessutom påverkar då alkoholen kroppens förmåga att ta hand om fettet som redan finns i kroppen vilket i sig inte kommer att främja en viktnedgång eller förbränning över huvud taget.
Rakt av känns det inte som att han har alla rätt i sin artikel. Av de studier jag läst och gjort själv så är det inte det eventuella sockret i ölen eller drycken som gör att man blir fet utan mängden alkohol och dess effekter på kroppen. Däremot (!) kan jag tänka mig att en bidragande orsak till att öl kopplas till övervikt och fetma är dess sammanhang med mat som innehåller mycket fett, salt och säkert annat onyttigt också; de flesta kör nog några öl till sina grillade hamburgare på sommaren, istället för att korka upp ett rött vin. ;)

Men vi bör kanske be någon admin flytta diskussionen till en ny tråd? Vi börjar komma från ämnet...
 

Livermore

Medlem
Kost
Mycket intressant, men jag är inte helt med på vad han menar med att man inte behöver tänka på kaloriintaget... Alkohol lär innehålla nästan dubbelt så mycket energi som socker (700 kcal per 100g vs 400 kcal per 100g), vilket således är energi som behöver förbrännas om det inte ska lagras i kroppens fettdepåer. Dessutom påverkar då alkoholen kroppens förmåga att ta hand om fettet som redan finns i kroppen vilket i sig inte kommer att främja en viktnedgång eller förbränning över huvud taget.
Rakt av känns det inte som att han har alla rätt i sin artikel. Av de studier jag läst och gjort själv så är det inte det eventuella sockret i ölen eller drycken som gör att man blir fet utan mängden alkohol och dess effekter på kroppen. Däremot (!) kan jag tänka mig att en bidragande orsak till att öl kopplas till övervikt och fetma är dess sammanhang med mat som innehåller mycket fett, salt och säkert annat onyttigt också; de flesta kör nog några öl till sina grillade hamburgare på sommaren, istället för att korka upp ett rött vin. ;)

Men vi bör kanske be någon admin flytta diskussionen till en ny tråd? Vi börjar komma från ämnet...

Kostdoktorn är LCHF-fanatiker och man bör ta det som står där med en nypa salt. Allt är vinklat för att få LCHF-dieten att verka överlägsen.
 

merlotsmile

Medlem
Mycket intressant, men jag är inte helt med på vad han menar med att man inte behöver tänka på kaloriintaget... Alkohol lär innehålla nästan dubbelt så mycket energi som socker (700 kcal per 100g vs 400 kcal per 100g), vilket således är energi som behöver förbrännas om det inte ska lagras i kroppens fettdepåer. Dessutom påverkar då alkoholen kroppens förmåga att ta hand om fettet som redan finns i kroppen vilket i sig inte kommer att främja en viktnedgång eller förbränning över huvud taget.
Rakt av känns det inte som att han har alla rätt i sin artikel. Av de studier jag läst och gjort själv så är det inte det eventuella sockret i ölen eller drycken som gör att man blir fet utan mängden alkohol och dess effekter på kroppen. Däremot (!) kan jag tänka mig att en bidragande orsak till att öl kopplas till övervikt och fetma är dess sammanhang med mat som innehåller mycket fett, salt och säkert annat onyttigt också; de flesta kör nog några öl till sina grillade hamburgare på sommaren, istället för att korka upp ett rött vin. ;)

Men vi bör kanske be någon admin flytta diskussionen till en ny tråd? Vi börjar komma från ämnet...
Han är ju förespråkare för lågkolhydratkost där man anser att det mer handlar om att fokusera på hormoner, blodsocker och insulinresistens än att det handlar om att förbränna de kalorier man stoppar i sig :)
 

Mats

Gone todash....
Alkohol lär innehålla nästan dubbelt så mycket energi som socker (700 kcal per 100g vs 400 kcal per 100g), vilket således är energi som behöver förbrännas om det inte ska lagras i kroppens fettdepåer.
Fortfarande OT men problemet med alkohol är just att det inte kan lagras in som fett utan kroppen måste förbränna det och därför i stort sett bara bränner alkohol när man druckit och lagrar in allt annat som t.ex. burgare, chips, jordnötter, foi gras, feta såser mm, samtidigt som alkoholen gör en sugen på feta saker (tänk fet burgare kl 2 på natten efter en lagom blöt kväll :) ).
 

ChristianB

DipWSET
Fortfarande OT men problemet med alkohol är just att det inte kan lagras in som fett utan kroppen måste förbränna det och därför i stort sett bara bränner alkohol när man druckit och lagrar in allt annat som t.ex. burgare, chips, jordnötter, foi gras, feta såser mm, samtidigt som alkoholen gör en sugen på feta saker (tänk fet burgare kl 2 på natten efter en lagom blöt kväll :) ).
Man kan ju undra varför samvetet är lättare efter champagne och foi gras, i motsats till hur det känns efter en pubkväll med öl, hamburgare och nötter? ;)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har haft en massa beställningar stående så plockade upp lite idag, mest långlivad öl men även två flaskor vin.
2008 Roagna Langhe Rosso
Blev tipsad om den här när den kom, och har haft den stående sen dess. Lär nog dricka den ganska snart!

2008 Roland Champion Champagne Special Club
Tycks vara ganska enkel, och kunde inte låta bli när den släpptes. Får testa till någon schysst sommarfisk! Gös med smörslungad färskpotatis kanske..?

 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har haft en massa beställningar stående så plockade upp lite idag, mest långlivad öl men även två flaskor vin.
2008 Roagna Langhe Rosso
Blev tipsad om den här när den kom, och har haft den stående sen dess. Lär nog dricka den ganska snart!

2008 Roland Champion Champagne Special Club
Tycks vara ganska enkel, och kunde inte låta bli när den släpptes. Får testa till någon schysst sommarfisk! Gös med smörslungad färskpotatis kanske..?
Roland flaskan drack jag i helgen. en av de bättre SB sålt på sistone i special club familjen. Kan rekommendera Legras & Haas 2008 som finns på vissa butiker. Tyckte den va snäppet vassare. Riktigt fin att dricka redan nu!
 
Toppen