Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
Aprils inköp som ej är uppdruckna följer nedan. Köpstoppet har aldrig varit närmare.

Vita
2015 Clavien Larmes du Terroir
2016 Chollet Les Terrasses de Valérie
2012 Gizella Pince Szil-völgy Furmint


Röda
2014 Clonakilla Shiraz-Viognier
2005 Château Cos d'Estournel
2005 Château Léoville Poyferré
2010 Château Léoville Poyferré
2010 Château Grand-Puy-Lacoste
2014 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande
2014 Château Pichon Longueville Baron
2014 Lafarge Volnay Vendanges Sélectionnées
2014 Lafarge Volnay 1er Cru Clos des Chênes
2013 Tempier Bandol
2013 Tempier La Tourtine
2015 Gripa St. Joseph
2015 Gonon St. Joseph
2012 Voge Cornas Vieilles Vignes
2013 Piccolomini Rosso di Montalcino
2014 Julia Bertram Ahrweiler Forstberg


Söta
2014 Château Rieussec

Starka
1987 Gonzalez-Byass Palo Cortado
1967 Dalva Colheita

Var köpte du de röda Bordeauxerna? :)
 
Senaste köpen.
IMG_3360.JPG

3fl Nebbiolo och 3fl Barolo från 2013 från winefinder och 1fl Barolo och 1fl Pol Roger från sb
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 10007
Länge sen jag drack jänkarriesling i solen. På fredag ska jag äta en mandelpotatissallad med sotad lax och parmesanvinaigrette och jag valde en flaska Gosset Rose till det. Jag tror det kan bli gott.
KungFu Girl är jag lite kluven till. Ibland känns det lättsamt, smarrigt och med massor av solmogna frukter. Andra gånger känns det klumpig och med en känsla av kompostäpplen. Den förra upplevelsen är den vanligare och anledningen till att jag fortfarande köper vinet ibland. Hoppas det är så det blir för dig!
 

Gomseglet

Medlem
Ja, alltså, jag tycker också Kung Fu Girl fascinerar. Det var några år sedan sist, men jag drack det ganska ofta under en tid. Ibland var det långt över sin prisnivå - exakt som jag tänker mig Amerikaner göra Riesling, med få men maxade fruktsmaker som kylt satt så fint när solen gassade. Ibland var det nästan fett som buljong, luktade bränd skumbanan(?) eller smakade sorbitol - flaskor och frukt varierar ju, men det här vinet är ett av dem jag har druckit som varierat mest. Jag blev inspirerad känner jag, ska rycka en flaska i helgen och se om jag kan drömma mig tillbaka till gångna somrar.
 

matage

Medlem
Skulle egentligen bara köpa lite Viot som sommarskumpa men PK-huset hade fått in några av Marengos Barolo Normale så det blev tre sådana också, en Rings Spätburgunder och en billig Lorentz riesling på magnum för flaskans skull :)
Sen har jag tecknat upp mig på lite Bdx-primörer också (Gruaud-Larose och Talbot) så det får bli till att hålla sig i skinnet ett tag framöver..
 

Carlsson

Medlem
KungFu Girl är jag lite kluven till. Ibland känns det lättsamt, smarrigt och med massor av solmogna frukter. Andra gånger känns det klumpig och med en känsla av kompostäpplen. Den förra upplevelsen är den vanligare och anledningen till att jag fortfarande köper vinet ibland. Hoppas det är så det blir för dig!
Någon dålig flaska av KungFu Girl har jag som tur är aldrig stött på. Har dock bara druckit den cirka 10-15 gånger. Din beskrivning av vinet är väldigt träffsäkert. KungFu Girl är för mig ett lättsamt sommarvin som kan serveras väl kylt.
 

Bastardo

Medlem
I’m back … ;)

Vad tror ni om Querciabella Chianti Classico Riserva 2013? Atomwine säljer den för en hyfsad slant, fast det är inte så lätt att hitta pålitliga recensioner. Jag gillar verkligen en god Chianti, men vill inte betala några fantasisummor.
 

ChristianB

DipWSET
Plockar mest upp vin för plugget nu, i och med tenta i stilla vin, så det blev ett några olika från dagens lansering:

2016 Mastroberardino Lacrimarosa Rosé
2014 Savennières Clos Saint Yves
2015 Ch Jacques Moulin à Vent

Mycket spännande som släpptes idag, men utan att göra för stora hål i plånboken så får jag stå över den här gången! :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Någon dålig flaska av KungFu Girl har jag som tur är aldrig stött på. Har dock bara druckit den cirka 10-15 gånger. Din beskrivning av vinet är väldigt träffsäkert. KungFu Girl är för mig ett lättsamt sommarvin som kan serveras väl kylt.
Håller helt med. Har aldrig haft någon defekt flaska av denna. Den här är för mig ett läskande sommarvin som jag gillar jättemycket!
 
Toppen