Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Jag kan tycka att det inte är så svårt att markera text och klicka "sök på Google" eller liknande
Lite nonchalant inställning, enligt mig … ;) Varför kan inte hen, som berättar om vinet och har all möjlig fakta om inköpsstället, priset etc. inkludera informationen till sin post? Det är ännu mycket enklare och tar inte så lång tid.
Jag tror att det beror på att man vill verka vara lite märkvärdig på nåt sätt. :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Lite nonchalant inställning, enligt mig … ;) Varför kan inte hen, som berättar om vinet och har all möjlig fakta om inköpsstället, priset etc. inkludera informationen till sin post? Det är ännu mycket enklare och tar inte så lång tid.
Jag tror att det beror på att man vill verka vara lite märkvärdig på nåt sätt. :)

Tja, det är väl så det brukar se ut om man kollar på andra forum/bloggar/artiklar mm.
Tror inte jag sett någon modebloggare lägga ut H&M:s artikelnummer på toppar och klänningar eller en inredare som sätter ut hela artikelnummer från Mio, IKEA eller annat företag.

Skulle vi i så fall även sätta ut artikelnummer på andra källor än sb?
Tex 14603-75 bakom Henriot Rosé om den köptes från Pdb?
 

gece

Man vänjer sig.
Lite nonchalant inställning, enligt mig … ;) Varför kan inte hen, som berättar om vinet och har all möjlig fakta om inköpsstället, priset etc. inkludera informationen till sin post? Det är ännu mycket enklare och tar inte så lång tid.
Det är jobbigare för den som skriver, och det är enkelt för läsaren att ta reda på själv. I många fall är det irrelevant vad den kostade på bolaget eftersom det var en tillfällig lansering, det har bytts årgång, för att man köpte någon annanstans ifrån, för att man drack på restaurang, för att man fick den på en provning, för att man bjöds av en vän eller för att man inte minns vad det kostade. Jag skriver gärna om viner jag provar och dricker, och finns det särskilda skäl skriver jag understundom om pris och/eller inköpsställe ("obegripligt att det inte sålt slut när det bara kostar X kr och finns tillgängligt i BS", "rätt ointressant för Y kr") men skrivande tar tid och jag tänker inte lägga en massa extra av den varan för att skedmata folk med info som är ointressant och/eller som de lätt kan hitta själva. Är någon nyfiken svarar jag gärna, vilket kan leda till intressanta diskussioner i sig, men i normalfallet utgår jag från att folk har sina egna föredragna inköpskanaler som de kan sondera, eller (oftast) att de inte bryr sig. :)

Dessutom återanvänds artikelnummer på Systembolaget, som diskuterats till leda av mig och andra på detta forum, vilket gör detta ännu lite mindre intressant i ett långsiktigt perspektiv. Om något år är det inte längre en sval Bourgogne som har det där numret utan en finsk IPA eller liknande. Allt skall förgås.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Det är jobbigare för den som skriver, och det är enkelt för läsaren att ta reda på själv. I många fall är det irrelevant vad den kostade på bolaget eftersom det var en tillfällig lansering, det har bytts årgång, för att man köpte någon annanstans ifrån, för att man drack på restaurang, för att man fick den på en provning, för att man bjöds av en vän eller för att man inte minns vad det kostade. Jag skriver gärna om viner jag provar och dricker, och finns det särskilda skäl skriver jag understundom om pris och/eller inköpsställe ("obegripligt att det inte sålt slut när det bara kostar X kr och finns tillgängligt i BS", "rätt ointressant för Y kr") men skrivande tar tid och jag tänker inte lägga en massa extra av den varan för att skedmata folk med info som är ointressant och/eller som de lätt kan hitta själva. Är någon nyfiken svarar jag gärna, vilket kan leda till intressanta diskussioner i sig, men i normalfallet utgår jag från att folk har sina egna föredragna inköpskanaler som de kan sondera, eller (oftast) att de inte bryr sig. :)

Dessutom återanvänds artikelnummer på Systembolaget, som diskuterats till leda av mig och andra på detta forum, vilket gör detta ännu lite mindre intressant i ett långsiktigt perspektiv. Om något år är det inte längre en sval Bourgogne som har det där numret utan en finsk IPA eller liknande. Allt skall förgås.
Vänta, nu insåg jag vilken tråd detta var jag skriver i :vägg: Kan hålla med om att inköpsställe kanske är relevant att nämna just här :rolleyes:
 

jeps

Medlem
Blev en av senaste Bristlylådan (10 - Cascina Disa) och en blandlåda Hervé Souhaut (Syrah 2015 & Joseph Les Cessieux 2015).

Båda från Systembolaget.
 
M

Mouton

Efter fredagens planerade men spolierade inköp av hög oktanig sangiovese (Flaccinello) fick det bli Merlot med klass från Pomerol istället
image.jpeg
 
Last edited by a moderator:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det fanns ingen årgångs-Krug idag på Heathrow men däremot hade Krug Grande Cuvée 164ème Edition dykt upp, dvs Krug GC med 2008-bas!!! Jag köpte två flaskor och kommer nog att korka upp den första inom ett par dagar.
Visa bifogad bild 10065
Jag förutspår att den kommer att vara för ung för att vara på sin topp, p.g.a. att 2008-stilen till del slår igenom... Med sin höga (men varierande) andel gamla basviner kan Krug alltid kompensera för tveksam kvalitet hos basårgången, men årgångens stil (varm/sval) och syranivå tenderar att slå igenom till viss del. Så det brukar faktiskt vara GC från "tveksamma" eller varma basårgångar som presterar bäst direkt vid release. GC med toppårgångar som bas har däremot mest att ge för den som har tålamod.
Krug GC med 2004-bas (en årgång med markerad syra) var faktiskt inte så njutbar som nysläppt, men när jag något år senare provat den bredvid 2003-bas och 2005-bas hade den utan tvekan mer potential än dessa två. Borde rimligen vara samma sak med 2008-bas. I sin ungdom kommer den att få pisk av 2007-bas och den ännu inte släppta 2009-bas, men den kommer att vara värd att bunkra upp. (Tyvärr är det från 2003 som jag varit säker på basårgång, så jag vet inte hur 2002-bas betedde sig.)
 

Daniel A

Administratör
Det fanns ingen årgångs-Krug idag på Heathrow men däremot hade Krug Grande Cuvée 164ème Edition dykt upp, dvs Krug GC med 2008-bas!!! Jag köpte två flaskor och kommer nog att korka upp den första inom ett par dagar.
Visa bifogad bild 10065

Kommer alla Krug GC framöver ha "XXX Edition" utskrivet på etiketten? Och är just 164e den med 2008-bas, eller finns det någon möjlighet att även 165e har det? Nyfiken för att guida mina potentiella inköp. Är ju egentligen mer sugen på att knipa en med 2009-bas efter att ha läst @vintomas resonemang! :)

Jag och @Daniel A har lika snabba fingrar jag fick också en flaska utav de 12 som släpptes hos SBVisa bifogad bild 10066

Härligt! 15+ % av den svenska allokeringen har hamnat hos finewines.se-medlemmar. Kan tycka det är lite kul att tänka på det där ibland! Skulle tippa på att vissa släpp med hype omkring sig resulterar i att en väldigt stor andel hittar "hit". Tänker t.ex. på Raveneau i höstas och andra släpp med väldigt få flaskor (även om restauranger såklart får sin beskärda del, så "svenska allokeringen" är väl att ta i).
 

Elvis

Medlem
Kommer alla Krug GC framöver ha "XXX Edition" utskrivet på etiketten? Och är just 164e den med 2008-bas, eller finns det någon möjlighet att även 165e har det? Nyfiken för att guida mina potentiella inköp. Är ju egentligen mer sugen på att knipa en med 2009-bas efter att ha läst @vintomas resonemang! :)

Ja, alla Krug GC kommer att ha "XXX Edition" från och med nu. De byter nummer när de byter basårgång så 165éme Edition kommer att vara gjord på 2009-bas.

Jag tycker att du ska välja en 163éme Edition istället för att vänta på 165. Jag tror mer på en halvbra årgång som 2007 än en varm/svag årgång som 2009.

Det är för övrigt intressant hur Krug blandar sina Grande Cuvée. En kvalificerad gissning är att varma basårgångar som kompensation får större andel äldre toppårgångar med mycket syra. Om det stämmer kommer 165éme Edition säkert att ha rätt mycket 2008-viner i sig.

Jag ser fram emot Grande Cuvée-vertikaler i framtiden. Det är kanske något jag borde börja samla till själv.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja, alla Krug GC kommer att ha "XXX Edition" från och med nu. De byter nummer när de byter basårgång så 165éme Edition kommer att vara gjord på 2009-bas.

Jag tycker att du ska välja en 163éme Edition istället för att vänta på 165. Jag tror mer på en halvbra årgång som 2007 än en varm/svag årgång som 2009.

Det är för övrigt intressant hur Krug blandar sina Grande Cuvée. En kvalificerad gissning är att varma basårgångar som kompensation får större andel äldre toppårgångar med mycket syra. Om det stämmer kommer 165éme Edition säkert att ha rätt mycket 2008-viner i sig.

Jag ser fram emot Grande Cuvée-vertikaler i framtiden. Det är kanske något jag borde börja samla till själv.
Jag tror att det allra bästa är att du tar med dig en flaska 164éme till champagne nästa helg:)
 
Toppen