Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Belmont

Medlem
3 x Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs Vintage 2008.

Någon som vet vad skillnaden på detta vinet och deras Prestige förutom dosagen?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skulle köpa en halva rött att hälla i bolognesen, men råkade gå förbi champagnehyllan och se en Taittinger 2008 som stod och såg ensam ut. Så den fick följa med hem också.
Sedärja, jag och @Stenberg dricker precis detsamma i detta nu tillsammans med en PR 08 rosé.
20170513_205956.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Snyggt, hur är den?
Tog i den på restaurang i Champagne till färsk vit sparris för ganska exakt ett år sedan och då tyckte jag den var så jäkla bra att jag bestämde mig för att köpa en låda på mag och en på halvmag. Uppfattade den som väldigt generös och trevlig.
Igår när jag poppade min första egna halvmagnum var den mycket mer knuten med en påtaglig syra som inte riktigt öppnade upp på den tiden vi hade den i glaset. Jag tror det kommer bli riktigt, riktigt bra men tänker vänta minst fem år med nästa flaska och gud vet hur länge med magnumsarna...
Anledningen till att jag uppfattade den som rundare med mindre syra första gång jag drack den kan kanske bero på att den dracks efter att ha provat något hundratal champagner tidigare på dagen så syraresistensen var troligtvis på max samt såklart att den dracks till mat...
Hur som helst, ingen lär bli besviken om man plockar ut den ur källaren om 10-20 år...
 

MartinE

Medlem
Förra veckans nyförvärv:

2012 Bérêche Les Beaux Regards
Paul Déthune Cuvée Prestige (2008-bas) x 3
1976 J. de Telmont Héritage
2014 Vouette & Sorbée Blanc d'Argile
2014 Vouette & Sorbée Fidèle
2012 Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée
2015 Georg Breuer Berg Rottland
2015 Georg Breuer Berg Schlossberg x 2
2015 Georg Breuer Nonnenberg x 2
2015 Leitz Berg Kaisersteinfels
 

Essle

Medlem
2 flaskor Gosset Celebris 2004, hade hittat in några få flaskor i weblagret så den gick att beställa till lokala SB viket var trevligt.
Hämtat ut 2 flaskor Monsanto CC 2013 idag också.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Auktionsvinsten tömde mitt bankkonto så det var tur att jag missade SQN Shakti på webbsläppet. Som tröst fick jag hem dessa godingar idag:
3x Andremily no 3
2x 2014 Domaine Tempier Cabassaou
1x 2015 Kung Fu Girl fick också följa med hem
IMG_0041.JPG
 

Toby

Medlem
Hämtade ut detta igår.

Chambolle-Musigny Domaine Arnoux-Lachaux 2014
Gevrey-Chambertin Robert Groffier Père et Fils 2015
Vosne-Romanée Les Hauts Maizieres Domaine Arnoux-Lachaux 2014
Vosne-Romanée Domaine Arnoux-Lachaux 2014
Georg Breuer Nonnenberg 2015
och en Musar 1996 (halvflaska :/)
 
Toppen