Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Thomas

Medlem
_20180607_215147.JPG

Fick hem några godbitar idag!
 

matage

Medlem
Beställde via webben några Clos Des Goisses 2008 - spännande att se om dom landar. Nån som haffat ngn Clos -08 i butik idag?
Jag var inne på PK-huset vid 10.15 imorse och trots sedvanlig kö till vinkällardelen verkade det mest vara sug efter whisky. Stod iallafall 6-8 oöppnade lådor CdG i kylen.. jag skulle köpa två och gick därifrån med tre.. och en flaska Susana Balbo Rose eftersom jag fick hjärnsläpp och trodde det var Volcanic som släpptes idag..
 
Påbörjade inlägget för att berätta om vilka flaskor jag köpt men kom att bli en sammanfattning mer om resan i sig. Om moderaterna föredrar inlägget någon annanstans får de gärna flytta det!

På besök i Paris för att äta, dricka och turista sig, vädret var lite halvtaskigt så det blev fokus på de två första aktiviteterna.
Hade inte planerat att köpa med mig något hem men lyckades ändå få med mig 5 flaskor hem...
34705544_10160531812630788_250005278886461440_n.jpg
Pierre Boisson Bourgogne blanc 2014
Morey-blanc Auxey-Duresses 2001
Pierre Boisson Auxey-Duresses "En Reugne" 2013
Domaine de Chevalier "Ladoix 1er Cru Les Corvées" 2014
Baron de Montfaucon "Chateauneuf-du-pape" 2014


Kan rekommendera ett besök hos gubben på Les caves du Marais. Så långt bort man kan komma från systembolaget. Trångt och lådor staplade på varandra där det inte verkade finnas något som ens kunde likna ett system. Jag frågade honom om han hade Pierre Boissons Meursalt, men då jag endast ville ha en flaska och han inte visste var han hade lådan så tyckte han inte att det var värt mödan att börja leta. Detta balanserades upp med ett fantastiskt utbud av "klassiska viner" och ägare vars passion för vin gick att ta på. I den 15 minuter långa visiten i butiken hann han både lära mig att norrmännen tog båt till Sverige för att handla vin och berätta om luncher med en viss vinbonde vid namnet Henri Jayer. Två anekdoter som jag inte ser någon vinning i att närmare undersöka dess autencitet.

Då jag inte tog några smaknoter för de viner jag drack under resan tänkte jag att jag kunde nämna dem här också och vart de förtärdes.
Vad som inte redovisas: Naturvinplonk som av någon konstig anledning alltid smakar lite bättre när man står ute på någon trottoar i Paris en sommarkväll än hemma i Sverige.

Vantre
Sommeliern och vinmakaren Marco Pelletiers sylta där det serveras enkel men vällagad mat och dricks med fördel fantastiska viner till förmånliga priser. Intimt och trevligt, rekommenderas!

Efter att jag visat lite intresse och snackat lite vin med Marco medan vi beställde käket så föreslog han att vi skulle strunta i den 2000 referenser stora listan och att han istället skulle plocka fram ett vin från hans privata källare och så skulle vi få köra blindprovning, det var såklart bara att åka med.

Domaine Liegeon Mercurey 1er Cru Sazenay 1990
moget. En del frukt kvar men fullmoget vin. Var inne på 1990 och Côte de Beaune där jag hade uteslutit Pommard och Volnay som alternativ, så efter en lång tid utan blindprovning så var jag mer än nöjd med vinet(78 €) och min egen gissning. Slutsats: Köp 2015 från enklare byar och lagra.

Domaine Pierre Gelin Les Hervelets, Fixin Premier Cru 1974
Snackas mycket om hur parisare har en tendens att vara otrevliga, framförallt kanske mot turister. Detta är något som jag själv sällan upplevt, kanske på grund av att jag kan uttala frasen "Pardon, je ne parle francais, parlez-vous anglais?" bättre än fransmännen själva. Hursomhelst så var våra bordsgrannar så vänliga och bjöd på varsitt glas till mig och mitt sällskap. Gott och moget, men absolut inte i allas smak.

Astrance
Käkade deras lunchmeny vilket är en av de, om inte den billigaste ***-restaurangupplevelsen i Paris. Maten höll mycket hög klass, om än för mitt sällskap som åt en vegetarisk meny som kändes ganska blek i jämförelse med det jag åt. Trevligt bemötande och den service man förväntar sig på en topprestaurang. "Kort" men trevlig vinlista, där det fanns mycket klassiskt med ålder och en lite fynd också. Extra + när sommeliern ändrar min huvudrätt för att bättre matcha vårt vin, klass!

Savart L'accomplice
Det mesta har sagts här förut, gott och perfekt som aperitif och amuse-boucherna.

Domaine de Collier Saumur 2012
Känns som den var var i en trevlig fas, frukt, syra och kropp satt på plats men den är inte på något sätt på väg neråt.

Sammanfattningsvis: Vive la France!
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Några av de senaste inköpen (varierande antal).
2015 Guimaro Ribeira Sacra Finca Meixeman
2016 Domaine Vacheron Sancerre Guigne-Chèvres
2015 Forja del Salnés Rías Baixas Leirana
2017 Weingut Willi Bründlmayer Zweigelt Langenloiser Rosé
2017 Château Vignelaure Rosé
NV Diebolt-Vallois Champagne Cuvée Prestige Blanc de Blancs
2015 Muhr-van der Niepoort Syrah Sydhang
2017 G.D. Vajra Moscato d'Asti
2015 Domaine Jean-Claude Marsanne St. Joseph
2008 Laforge-Testa Champagne Vintage
NV Michel Arnould & Fils Champagne Grand Cru Brut Réserve
NV Michel Arnould & Fils Champagne Grand Cru Brut Rosé
NV Michel Arnould & Fils Champagne Grand Cru La Grande Cuvée
 

Belmont

Medlem
Blev lite shopping nere i Champagne :D

3st Philipponnat BdB 2008
3st Philipponnat Cuvée 1522 2008
3st Paul Clouet 2008
1st Paul Clouet 1995
2st Bonnaire 1984
1st Bonnaire Rosé
2st Eric Rodez BdN
1st Eric Rodez Rosé
3st Pierre Morlet NV
2st Pierre Morlet Grande Reserva Brut
2st Pierre Morlet Grande Reserva Extra Brut
3st Pierre Morlet Rosé
1st Pierre Morlet 1997
3st Louis Roederer Cristal 2008
 

magnum

Epernay, Frankrike
Blev lite shopping nere i Champagne :D

3st Philipponnat BdB 2008
3st Philipponnat Cuvée 1522 2008
3st Paul Clouet 2008
1st Paul Clouet 1995
2st Bonnaire 1984
1st Bonnaire Rosé
2st Eric Rodez BdN
1st Eric Rodez Rosé
3st Pierre Morlet NV
2st Pierre Morlet Grande Reserva Brut
2st Pierre Morlet Grande Reserva Extra Brut
3st Pierre Morlet Rosé
1st Pierre Morlet 1997
3st Louis Roederer Cristal 2008
Var köpte du ¨1522¨ 2008 och Cristal 2008?
 

LarsW

Medlem
Spännande med Servenay, har själv funderat på inköp från franska vinkompaniet. Har du druckit den, eller tänker du smaka på någon i närtid?
Har inte druckit den men lär nog prova den relativt snart för att kolla om det är ngt att bunkra av (bara 3 av flaskorna är till mig). Kostar ju inte all världen för en skumpa.
Återkommer med omdöme!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Plockade upp följande i dagarna!
1994 Weingut Unckrich TBA
2017 Timo Mayer Syrah
2017 Timo Mayer Pinot Noir
2017 Timo Mayer "Dr. Mayer" Pinot Noir

Som aussie-torsk kunde jag inte låta bli att plocka en av varje från Timo Mayers småskaliga produktion! Saftiga priser men med en förhoppning om att de levererar! Lär dock få vänta bra länge på att dricka dem...


sUTfkuA.jpg
 
Toppen