Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jrick

Medlem
Funderade på att köra Il Poggione, Mastrojanni och en Luce Della Vite bara för att slänga in ett "wild card"
När det gäller Montalcino har jag märkt att jag tycker Eric Guido på Vinous bedömer vinerna på ett sätt som rimmar väl med min smak och han tycker att Luce har ett avslut av trä och ger 88 poäng så den hade inte jag vågat chansa på till det priset, men du kanske har en egen uppfattning om producenten.
 

Mexikanaren

Medlem
När det gäller Montalcino har jag märkt att jag tycker Eric Guido på Vinous bedömer vinerna på ett sätt som rimmar väl med min smak och han tycker att Luce har ett avslut av trä och ger 88 poäng så den hade inte jag vågat chansa på till det priset, men du kanske har en egen uppfattning om producenten.
Nej faktiskt inte, dock bara läst positiva noter på CT och liknande. Men på din beskrivning så låter det som ett vin man kan stå över.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 24950
Tyckte att Piper Heidsieck vintage 2012 var bra för småpengar och chansar därför även på några flaskor av denna variant som bör vara Pipers motsvarighet till Charles brut reserve. Basårgången är 2012 och den innehåller 18% reservvin. Degorgerades i juli 2018 vilket borde göra den relativt drickfärdig.
Priset per flaska landade på 315:- inkl. frakt.
Good for you.
Kan bara säga att själv hade jag valt racerviner från Sancerre och PF till det priset med GARANTERAD leverans av gomlycka. #gomlycka

Men, är man biten av ett troll så är man. Mina troll är tacksamt nog mindre dyra än vad dina troll verkar vara. Men, huvudsaken vi njuter av det som gör oss drängfulla :)
I afton är det i Japan (Tokyo + Chiba) en combo av exceptionell sakke och stora mängder öl. Fick en presentflaska som inte går att köpa. En sån där special från makaren som aldrig kan köpa. Typ Lange Goldkapsel, men den japanska risversionen. Ser fram mot den oerhört!
Hustrun också. Hennes exakta ord var (översatt) "Måste vara bra, för det för det där översyrliga rävgiftet från Sancerre du serverade igår var så syrligt att alla borde dö!"
...och syrakänsliga jag registrerade bara M+ på syran... Inte de L (händer efter M++) eller L+ eller högre som tex Champo får i min värld.

pH är uppenbart ett komplicerat vinområde. (Just väster om Svinsta.) Eller? Kan det vara så att olika syror ger olika sensoriska utslag i olika individer?

Finns det forskning på det?
Sensoriker @Mattias Schyberg ???
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 24950
Tyckte att Piper Heidsieck vintage 2012 var bra för småpengar och chansar därför även på några flaskor av denna variant som bör vara Pipers motsvarighet till Charles brut reserve. Basårgången är 2012 och den innehåller 18% reservvin. Degorgerades i juli 2018 vilket borde göra den relativt drickfärdig.
Priset per flaska landade på 315:- inkl. frakt.
Good for you.
Kan bara säga att själv hade jag valt racerviner från Sancerre och PF till det priset med GARANTERAD leverans av gomlycka. #gomlycka

Men, är man biten av ett troll så är man. Mina troll är tacksamt nog mindre dyra än vad dina troll verkar vara. Men, huvudsaken vi njuter av det som gör oss drängfulla :)
I afton är det i Japan (Tokyo + Chiba) en combo av exceptionell sakke och stora mängder öl. Fick en presentflaska som inte går att köpa. En sån där special från makaren som aldrig kan köpa. Typ Lange Goldkapsel, men den japanska risversionen. Ser fram mot den oerhört!
Hustrun också. Hennes exakta ord var (översatt) "Måste vara bra, för det för det där översyrliga rävgiftet från Sancerre du serverade igår var så syrligt att alla borde dö!"
...och syrakänsliga jag registrerade bara M+ på syran... Inte de L (händer efter M++) eller L+ eller högre som tex Champo får i min värld.

pH är uppenbart ett komplicerat vinområde. (Just väster om Svinsta.) Eller? Kan det vara så att olika syror ger olika sensoriska utslag i olika individer?

Finns det forskning på det?
Sensoriker @Mattias Schyberg ???
 
Sedan Covid gjorde entré har jag startat en tradition att en gång i månaden beställa ett slumpmässigt vin. Två parametrar gäller 1. Ett vin från ett område jag vanligtvis handlar från eller 2. Ett område jag oftast inte handlar från. December blev alt. 1.:)

Giacosa Fratelli Barolo Riserva ’12
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/barolo-riserva-5023601/

Jag har ingen aning vad som väntar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick hem en fl Prosecco som ursäkt från en leverantör som levererade fel årgång åt mig. Det är service av det slag som SB skulle kunna låta sig inspireras av.
Två spännande flaskor Muscadet med S&M. 2002 respektive 1999.
PXL_20211209_151352834.jpg
 

The Wall

Medlem
Blev två st Macán idag, guidalberto och Le Difese. De två senaste är enbart pga nyfikenhet.
Ha inte för bråttom med att korka upp Guidalberto. Mina smaklökar har lite problem med ung italiensk merlot, men det brukar bli finfint efter sådär 10-15-20 år. Difese provade vi för några år sedan med omdömet "tja, helt ok", men det var nog å andra sidan rätt många år sedan och i väldigt nära anslutning till inköpet. Tror att även Difese behöver några år för att mogna till sig.
 

matage

Medlem
En mycket slumpartad dag.
Hade glömt bort släppet men passerade Systembolaget i ett annat ärende 5 min innan öppning och ställde mig i kön because FOMO..
De flaggade för ransonering på Orpale men fyra fick jag köpa, sen plockade jag några kvartmagnum Chasse-Spleen och Potensac samt en flaska Pertois-MorisetLes Quatre Terroirs Grand Cru eftersom det verkade vara det populasen slet i mest.
Nån timme senare snackar jag med en kompis som inte fått några Orpale, kollar runt och ser att Mall of Scandinavia hade 22 i lager.
Min kompis skulle ha två men jag köpte en obruten låda att lägga undan så splittar vi på mitt första inköp istället.
Inte ett rätt enligt planering, köpstopp eller prioriteringar men det kanske betalar sig om några år :)
 
Toppen