Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mexikanaren

Medlem
Funderar på att köpa några dubbelmagnum av brunello 2016 men samtidigt sitter man här och undrar "när kommer man öppna en sådan flaska egentligen?" för att prata sig själv ur det.
Flaskan jag just nu har i åtanke är en Poggione 2016 dubbelmagnum om det spelar någon roll. Kanske skulle vara mer värt att vänta till 2016 riserva dyker upp och kanske skaffa någon/några av dessa istället?

Det jag eftersökte var mest argument för/emot att skaffa flaskor av denna storlek när det kommer till just brunello. Inte direkt något som kan drickas ganska fort likt en riesling kabinett.

Finns det egentligen något extra värde för dessa på auktioner i framtiden med i förhållande till halvmagnums/magnum? Om man nu skulle sälja den i framtiden.
 

jrick

Medlem
Funderar på att köpa några dubbelmagnum av brunello 2016 men samtidigt sitter man här och undrar "när kommer man öppna en sådan flaska egentligen?" för att prata sig själv ur det.
Flaskan jag just nu har i åtanke är en Poggione 2016 dubbelmagnum om det spelar någon roll. Kanske skulle vara mer värt att vänta till 2016 riserva dyker upp och kanske skaffa någon/några av dessa istället?

Det jag eftersökte var mest argument för/emot att skaffa flaskor av denna storlek när det kommer till just brunello. Inte direkt något som kan drickas ganska fort likt en riesling kabinett.

Finns det egentligen något extra värde för dessa på auktioner i framtiden med i förhållande till halvmagnums/magnum? Om man nu skulle sälja den i framtiden.
Vet inget om värdet men misstänker att en dubbelmagnum av en av de största producenternas instegsbrunello knappast drar iväg till skyn. Jag förstår precis som du inte heller riktigt när man ska dricka tre liter brunello, men det är ju i mitt liv. Du kanske har stora middagar :). Det bästa med storleken är väl att man kan hoppas på att det håller och utvecklas längre, så om man tex som jag har en dotter född 2016 och kan dricka denna med stor behållning när hon är 30+ kanske det spelar mindre roll om inte allt vin går åt i en sittning. Men det är ju om årgången har en särskild sentimental betydelse för dig.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
DE92B543-06A8-42C8-9882-AB31C0286073.jpeg

Behövde fylla på de vita husvinerna:
6x Leitz Dragonstone till chilikryddat och asiatiskt
6x Cartology, 6x Anima och 3x Savage White till allt annat (gillar Chenin Blanc ;))
Inväntar en låda Piuze från Caviste också.
Räcker nog hela våren ut :rolleyes:
 

Mexikanaren

Medlem
Vet inget om värdet men misstänker att en dubbelmagnum av en av de största producenternas instegsbrunello knappast drar iväg till skyn. Jag förstår precis som du inte heller riktigt när man ska dricka tre liter brunello, men det är ju i mitt liv. Du kanske har stora middagar :). Det bästa med storleken är väl att man kan hoppas på att det håller och utvecklas längre, så om man tex som jag har en dotter född 2016 och kan dricka denna med stor behållning när hon är 30+ kanske det spelar mindre roll om inte allt vin går åt i en sittning. Men det är ju om årgången har en särskild sentimental betydelse för dig.
Nej det är som du säger, att värdeökningen nog inte är att något att räkna med.
Detta plus att man redan nu får betala ett hyfsat premium för en större flaska gör nog att pengarna kan negligeras.

Min tanke bakom att köpa en större flaska var egentligen så den skulle kunna dras fram vid 50/60/70-års dagen eller något annat liknande större firande. Annars känns ju en så stor flaska ganska lönlöst.

Sen är ju även risken där att flaskan har någon defekt i korken (vilket egentligen stämmer för de flesta flaskor), men om du har 1x av 6st 750ml som är "korkade" jämfört med om den stora flaskan är "korkad" så är ju även det en avsevärd skillnad.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpta under semestern i Portugal.
Jose Maria da Fonseca Alambre 20 Anos Moscatel de Setubal
2013 Bussaco Tinto - Reservado
2017 Niepoort Batuta Tinto
2004 Quinta das Bágeiras Fogueira
Du bara måste pinga mig då du skriver smaknot av Setuballen!
 
Toppen