Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Allt passar med Sudden från 1982 :)
Tror vi skall göra upp några planer på en söt afton.
När är du i Tokyotrakterna igen nästa gång?
Kan du inte bogsera ner Japan till Persiska viken eller ngnstans runt Afrikas kust ?;)
Skulle kunna bli väldigt mkt pendeldrickande ihop i så fall (förutsatt att det här jä..a viruseländet bara kunde få ett slut).
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som provat på Piccolomini's 2015 riserva, även om det är ett barnarov?
Funderar mest på om man kan argumentera för dubbla priset på riservan eller om det vore bättre att bara köpa ett gäng "vanliga" pianrosso.

Stort fan av Piccolominis brunello generellt så är lite halvt inne på att vilja köpa på mig en mängd, men undrar vilken av de 2 man borde satsa på.
 

Vingubben

Medlem
Någon som provat på Piccolomini's 2015 riserva, även om det är ett barnarov?
Funderar mest på om man kan argumentera för dubbla priset på riservan eller om det vore bättre att bara köpa ett gäng "vanliga" pianrosso.

Stort fan av Piccolominis brunello generellt så är lite halvt inne på att vilja köpa på mig en mängd, men undrar vilken av de 2 man borde satsa på.

Ingen idé att köpa riservan om du skall dricka den i närtid. Tror också det är svårt att hitta 2015 till vettigt pris, så kan vara värt att vänta tills dom släpper 2016 på bolaget och försök hugga några då. Borde komma om någon månad eller två.
 

Mexikanaren

Medlem
Ingen idé att köpa riservan om du skall dricka den i närtid. Tror också det är svårt att hitta 2015 till vettigt pris, så kan vara värt att vänta tills dom släpper 2016 på bolaget och försök hugga några då. Borde komma om någon månad eller två.
Nja, tanken på när flaskorna ska börja öppnas upp är kanske 5 år framåt i tiden.
Så inget som direkt behövs "nu nu" så att säga.

Billigaste jag sett 2015 Riserva för är även på vårat bolag där den går för knappt över tusenlappen. Och hoppas prisnivån inte ändras allt för mycket när 2016 dyker upp.
Vet inte om det undgått folk förresten men riservan finns fortfarande kvar på bolagets BS
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har nu köpt två lådor BdM på Catawiki. Båda mkt bra producenter.
En låda 2013 Riserva för 40% under avg CT-pris och 7 % under avg pris på W-S
En låda 2015 Riserva för 45% under avg CT-pris och 19% under avg pris på W-S
De säljer oerhört mycket bra BdM och det går att fynda. Priset är givetvis inkl avgift och frakt.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Har nu köpt två lådor BdM på Catawiki. Båda mkt bra producenter.
En låda 2013 Riserva för 40% under avg CT-pris och 7 % under avg pris på W-S
En låda 2015 Riserva för 45% under avg CT-pris och 19% under avg pris på W-S
De säljer oerhört mycket bra BdM och det går att fynda. Priset är givetvis inkl avgift och frakt.
Catawiki är förödande för två saker: köpstopp och minskad skärmtid
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
…och de är?;)

…som blev?;)
Ha, ha. Trodde att den frågan skulle komma. Utdrag från Decanter.

2013: 309.-/ flaska 91 - 94p (Val di Suga, Riserva, Riserva, Brunello di Montalcino, Tuscany, Italy, Red) Like the standard bottling, the Riserva is a blend from Val di Suga's diverse holdings throughout Montalcino: Lago in the cooler northeast, Granchio high up in the southeast, and Spuntali which looks southwest towards the sea.
This has some underbrush and sweet balsamic notes which waft from the glass, but overall it's a quiet aroma. The palate is firm, dry and tight with a mineral edge and savoury leafiness. It's a terrific expression of vintage rather than specific site and will age well in the mid-term. 92p

2015: 590.-/ flaska 95 - 97p (Lisini, Riserva, Riserva, Brunello di Montalcino, Tuscany, Italy, Red) Lisini’s Riserva carries the ripeness of the vintage effortlessly. It's assembled from the vintage’s best grapes rather than from a predetermined parcel, and only 3,800 bottles are produced. Sun-drenched red cherry is interwoven with scents of lavender, tarragon, and a suggestion of warm sea air. The shapely, densely packed palate introduces upfront powdery tannins, with juicy notes of pomegranate and blood orange underneath. It's very toothsome and finishes with a highly appetising, decidedly mineral twang. 96p
 

Nyllet

Medlem
Idag råkade jag läsa mailen efter att fredagsölen hade öppnats och glad i håg såg jag att Pompette släppt en Olga Raffault-låda. Jag vet inte riktigt hur det gick till men det råkade bli ett snabbt köp, kan inte ens skylla på FOMO utan kanske var allmän fredagspepp eller något?

Jag gillar chinon men har ganska dålig koll i allmänhet och vet ingenting om producenten. Har jag gjort bort mig eller är det bra skit?
 

Daniel A

Administratör
Idag råkade jag läsa mailen efter att fredagsölen hade öppnats och glad i håg såg jag att Pompette släppt en Olga Raffault-låda. Jag vet inte riktigt hur det gick till men det råkade bli ett snabbt köp, kan inte ens skylla på FOMO utan kanske var allmän fredagspepp eller något?

Jag gillar chinon men har ganska dålig koll i allmänhet och vet ingenting om producenten. Har jag gjort bort mig eller är det bra skit?
Bra köp, du gjort allt annat än bort dig. Olga Raffault är riktigt bra grejer!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nytt år, nya auktioner:
PXL_20220114_134305104.jpg

1995 Pesquera Tinto. (Ankom igår med korken i vinet och rejält läckage. På auktionsbilderna var det LSF, 45 kr.) Öppnades och ... avnjöts (!) omedelbart! Ej trasigt i smaken!
1988 Dr B Wolf Wach... Kabinett
1988 Climens
1970 Chevalier
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vi får styra ihop en provning och kör 3x normale vs 3x riserva
Kunde vara intressant men inte just för ekaspekten. Kraven på ek är ju samma för både normal och riserva dvs minst 24 månader. Val di suga har just 24 månader på ek för båda. Lisini har hela 42 månader för sin normala och 48 för riservan. Pianrosso har väl ca 30 för vanliga BdM och 36 för riservan om jag inte missminner mig. Tror att Fuligni ligger på samma ratio?
Jag är inte ekkänslig snarare tvärtom men det skulle vara en intressant jämförelse ur många aspekter.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bara för att jag har ett stråk av DNA som gör att jag tycker om att retas...
2,000 JPY motsv ca 157 kr.
För det får man ju sällan några större orgiastiska njutningar på varken SB eller i vinaffärer generellt.
Men, om man ger sig DEN på att fynda på auktioner, så kan man.
Tex den här:

1975 Offley Porto Barrão de Forrester Reserve

En lite yngre Tawny från 1975 (bild från auktionen) klubbades för 2,000 JPY igår. Betalades idag. Ankommer på fredag...
På SB kan man hitta 2015 Graham's Late Bottled Vintage, 159 kr.
Till den säger jag tydligt: "Nej Tack!"
2022-01-17.png


Fick också tag i några spanska spännande flaskor för en näve grus, men skickar bilder på dem efter de landat.
 

Thirsty

Smygnykterist
Bara för att jag har ett stråk av DNA som gör att jag tycker om att retas...
2,000 JPY motsv ca 157 kr.
För det får man ju sällan några större orgiastiska njutningar på varken SB eller i vinaffärer generellt.
Men, om man ger sig DEN på att fynda på auktioner, så kan man.
Tex den här:

1975 Offley Porto Barrão de Forrester Reserve

En lite yngre Tawny från 1975 (bild från auktionen) klubbades för 2,000 JPY igår. Betalades idag. Ankommer på fredag...
På SB kan man hitta 2015 Graham's Late Bottled Vintage, 159 kr.
Till den säger jag tydligt: "Nej Tack!"
Visa bifogad bild 25262

Fick också tag i några spanska spännande flaskor för en näve grus, men skickar bilder på dem efter de landat.
Förstår inte vad i inlägget som ”retas” syftar på? Inte heller poängen med att jämföra auktioner med SB? De flesta här köper ju från andra källor än SB. :confused:
 
Toppen