Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mexikanaren

Medlem
Lite påfyllning i Mosel-delen av källaren, dock inte så roligt att riesling är på väg uppåt i pris, iaf Prüm

3x WS kabinett 2020
3x WS spätlese 2018
1x GH auslese 2013
1x GH auslese GK 2011

20220922_154946.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite påfyllning i Mosel-delen av källaren, dock inte så roligt att riesling är på väg uppåt i pris, iaf Prüm

3x WS kabinett 2020
3x WS spätlese 2018
1x GH auslese 2013
1x GH auslese GK 2011

Visa bifogad bild 27111
Fantastiskt fin uppsättning du inhämtat!
Zatan i gatan!
Mjums!
Blir nästan knäsvag av att se alla dessa klassiker på samma bild!!!
Den allmänna uppfattningen brukar ju annars luta åt två extremer: Prüm på väg utför och Willy Schäfer på väg uppför…
Hoppas dina flaskor levererar bra pang för kulorna!
Min egen erfarenhet säger mig att mindre bra Mosel Riesling-med-sötma fortfarande är minst galet gott :p
 

Mexikanaren

Medlem
När det ändå finns Willi Schaefer hemma så får man ju slå till, en av mina egna absoluta favoriter..
2st sen innan, 4 har tillkommit

Visa bifogad bild 26632

Fantastiskt fin uppsättning du inhämtat!
Zatan i gatan!
Mjums!
Blir nästan knäsvag av att se alla dessa klassiker på samma bild!!!
Den allmänna uppfattningen brukar ju annars luta åt två extremer: Prüm på väg utför och Willy Schäfer på väg uppför…
Hoppas dina flaskor levererar bra pang för kulorna!
Min egen erfarenhet säger mig att mindre bra Mosel Riesling-med-sötma fortfarande är minst galet gott :p
Mjo det är ju ingen tillfällighet att jag fyllde på med Schaefer tidigare i år ;)
 

Bastardo

Medlem
Den här kvintetten anlände i går på ’min’ farstu. Finns det någon som känner någon av vinerna och vad tyckte ni om dåvarande årgång?
Här är namnen på alla kandidaterna från xtraWine: Caccia al Piano Bolgheri Ruit Hora 2019, Canonica a Cerreto Sandiavolo 2015, Fattoria Lornano Commendator Enrico 2017, Selvapiana Pomino Rosso Villa Petrognano 2019 och Bricco dei Guazzi Albarossa 2018.
Det sistnämnda vinet har hela 16% alkohol och druvan är lite udda, alla fall hos oss här i Fennoskandia.
Antalet viner var något större än så här, men det varierade mellan oss hur många flaskor var och en köpte. Och om ni ska beställa viner härifrån, kom ihåg att beställa bara 12 flaskor åt gången, annars blir frakten onödigt dyr. Det kanske funkar att beställa flera såna lådor och få allting hem ändå samtidigt, men då bör ni göra separata beställningar. :D Alternativt, man kan kanske fråga ifall det är okej att göra så, men jag kan inte se några hinder för det. Jag tror inte att de ska köra varorna hem på olika dagar ändå.
 

Attachments

  • DSC_0126.JPG
    DSC_0126.JPG
    57,3 KB · Visningar: 79
Last edited:

matage

Medlem
Lite yrvaken shopping på Lisabons flygplats resulterade i
Kopke Colheita 1979
Blandys Boal 10y

Insåg vid hemkomst att man INTE ska handla vare sig port eller madeira där om det nu inte handlar om sånt som inte finns på bolaget. Madeiran landade på typ 30 spänn mer än vad den kostar på bolaget. En enkel Grahams Six Grapes som kostar runt 170 spånn på SB (hade priset i huvudet eftersom jag nyss köpt) kostade 28 EUR på flygplatsen.

Nåväl - Kopke och Sardiner tröstar mig för "förlusten" av de 30 kronorna ;)
 

Nyllet

Medlem
Idag trillade det in en kul beställning från Comptoir des Millésimes.

Domaine Marnes Blanches har jag letat länge efter, särskilt Empreinte Savagnin som gav mig gåshud när jag drack 2015. Blir kul att testa lite annat från producenten också.

Heidsieck är ett litet långlagringsprojekt där jag tänkte ta en flaska vartannat år framöver.

B3D84E5F-007A-48DA-8D5E-3CAF0F0E6409.jpeg
 

buteljen

Medlem
IMG_3869.jpeg


Är i Nice och försöker hitta lite lokalproducerat.
Vad sägs om Les Poupettes 2021 " The first truly natural wines of St.Tropez. Full of energy and everything you need to survive future days in the sunshine." :D
AOC Bellet måste testas i form av Clos Saint Vincent 2021.
Egly Ouriet - inte lokalproducerat men alltid ett säkert kort!

Är det någon som har bra tips på restauranger eller vinbarer värda att besöka så tas det tacksamt emot :)
 
Lite påfyllning i Mosel-delen av källaren, dock inte så roligt att riesling är på väg uppåt i pris, iaf Prüm

3x WS kabinett 2020
3x WS spätlese 2018
1x GH auslese 2013
1x GH auslese GK 2011

Visa bifogad bild 27111
Löjligt gott!

Priserna är påväg upp, men från en låg nivå. Och jag upplever även att många av de bättre Moselhusen har ökat sin kvalitet senaste 5 åren.

Va på ännu en trevlig provning hos Prum i juli. Fortsatt mersmak.
1665056983914.png
 
Toppen