Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

matage

Medlem
Köpbegränsningen (skippat termen köpstopp - vem försöker jag lura?) för månaden går sådär.
Hade helt missat att François Raquillet Mercurey -20 hade släppts tidigare i Oktober så det blev tre flaskor att lägga undan nåt år med tanke på att -17 började hamna i dricksfönster tidigare i år.
Sen fick två Montus -18 följa med samt en Churchill LBV.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Köpbegränsningen (skippat termen köpstopp - vem försöker jag lura?) för månaden går sådär.
Hade helt missat att François Raquillet Mercurey -20 hade släppts tidigare i Oktober så det blev tre flaskor att lägga undan nåt år med tanke på att -17 började hamna i dricksfönster tidigare i år.
Sen fick två Montus -18 följa med samt en Churchill LBV.
3, 2, 1 av varje kan man se som en nedtrappning och det är positivt.
 

BallyJ

Medlem
Hämtade ut lite roliga saker idag:
2 x 2020 Benjamin Leroux Clos Saint Denis
3 x 2019 Ramey Rochioli Vineyard
1 x 2012 Accomasso Barolo Annunziata
0FD7532A-1E02-4F92-8E7A-1DBC5CE5C604.jpeg
 

zippan

Medlem
Fick upp reklam precis. Fanns lite information på forumet om producenten men inte mycket i närtid.
Svag för "klipp" under 300 som alla andra som även försöker ha "köpstopp" osv.

Någon som har erfarenhet av just detta vin?

Brunello val di suga från Tenimenti Angelini.

IMG_20221102_100958.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fick upp reklam precis. Fanns lite information på forumet om producenten men inte mycket i närtid.
Svag för "klipp" under 300 som alla andra som även försöker ha "köpstopp" osv.

Någon som har erfarenhet av just detta vin?

Brunello val di suga från Tenimenti Angelini.
Helt ok BdM som brukar hålla jämn kvalitet över åren. Tveksam till 92 pinnar men definitivt i 87-89 spannet.
Brukade finnas en del jordiga toner, multna löv etc. men har inte provat de senaste 5-6 årgångarna.
 
Beställt direkt hos producenten.

Men när skall man dricka tyska 2021?!? Syran är skyhög och lär inte integreras helt; det kommer krävas många år innan de börjar bli sammansatta. Kabinett och spätlese lär vara de bästa vintyper att satsa på i 2021.
/tålamod
Min reflektion också. Hos samtliga producenter jag besökte i år var det de halvsöta/söta stilarna som var roligast. GG osv hade ju så hög syra att man knappt kunde utvärdera lagringspotentialen (säkert jättebra på sikt). Va inte hos AJ Adam tyvärr men gissar att de haft samma förutsättnignar ;)
 

Sonderlese

Medlem
Min reflektion också. Hos samtliga producenter jag besökte i år var det de halvsöta/söta stilarna som var roligast. GG osv hade ju så hög syra att man knappt kunde utvärdera lagringspotentialen (säkert jättebra på sikt). Va inte hos AJ Adam tyvärr men gissar att de haft samma förutsättnignar ;)
Ackja! Vi dricker nästan uteslutet trocken plus lite kabinett och övriga prädikat vid enstaka tillfällen. Jag har köpt på mig en heldel torra riesling i 2021 pga rädsla att vi får flera och många varma årgångar med dåliga syranivåer; och lite för ”stora” viner. Jag föreställer mig att jag skall kunna blanda en flaska 2021 trocken med en eller två flaskor annan årgångs trocken med lägre syrahalt och få till ett vin som passar oss bättre.
 

Mathias

Medlem
Fick upp reklam precis. Fanns lite information på forumet om producenten men inte mycket i närtid.
Svag för "klipp" under 300 som alla andra som även försöker ha "köpstopp" osv.

Någon som har erfarenhet av just detta vin?

Brunello val di suga från Tenimenti Angelini.

Visa bifogad bild 27431
Helt klart drickbar med tanke på att det är en Brunello för det priset, men nja. Ganska mycket syra som om den inte har lagrats tillräckligt länge. Tänk dig en blandning av en god brunello och en billigare rosso från samma producent.
 

marckus

Medlem
Gällande Val di suga…Testade 15 och 16 bredvid varandra nyligen. Tycker inte att årgången i någon av dessa reflekteras så bra... Ser inte att det som göms bakom eken kommer komma fram tillräckligt i någon av dem. Gott vin helt klart dock är balansen helt off och kvaliten lite låg för bdm. Men för 250kr fullt rimligt och dricks ok ung.
 

Sonderlese

Medlem
Vi var på bröllop i Bretagne, Frankrike, för Fem veckor sen. I.o.m. att vi bilade ner, passade vi på att göra en massa annat och andra besök; till slut blev det en resa på 720 mil (hustrun tyckte när vi ändå var i trakterna kunde vi hälsa på en gammal bekant som vi inte har setts på 40 år ”nästgärds” i Schweiz).

För att råda bot på min längtan efter bättre Muscadet Sèvre et Main beställde jag för avhämtning hos Domaine de la Pépière:

CC824507-ACCF-4F4C-B182-B8F8387131BC.jpeg

Ett gäng 2020 ”Clos des Briords” Cuvée Vieilles Vignes

8DBD806F-A22F-4C43-8A3B-EDC2ADFDEA46.jpeg


2017 och 2019 ”Clisson”
2019 ”Gorges”
2020 ”Monnières Saint Fiacre”
2017 ”Château Thébaud”
och så ett gäng vardags muscadet att dricka i närtid medan de andra flaskorna får ligga till sig i sisådär 10 år.

Jag hittade även hos en vinhandlare en halvlåda Domaine Pierre Luneau-Papin 2020 ”Terre de Pierre” som odlas på serpentinberggrund.

7019C14D-09EF-4466-A70C-44703C346826.jpeg


Santé @StefanAkiko !
 

Sarco

Medlem
Beställt direkt hos producenten.

Men när skall man dricka tyska 2021?!? Syran är skyhög och lär inte integreras helt; det kommer krävas många år innan de börjar bli sammansatta. Kabinett och spätlese lär vara de bästa vintyper att satsa på i 2021.
/tålamod
Tack för tips! Köpte 12 Hofberg kabinett. Verkar vara rätt bra priser också men bara Hofberg och eiswein som gick att beställa, annars hade jag nog varierat lite mer.
 

Sonderlese

Medlem
Tack för tips! Köpte 12 Hofberg kabinett. Verkar vara rätt bra priser också men bara Hofberg och eiswein som gick att beställa, annars hade jag nog varierat lite mer.
Varsågod!
Prova gärna en flaska redan nu, MEN karaffa flera timmar/över natten innan servering. Försök spara några flaskor 5-10 år (eller längre) för att de skall komma till sin rätta!
 

Oscaro

Medlem
Vi var på bröllop i Bretagne, Frankrike, för Fem veckor sen. I.o.m. att vi bilade ner, passade vi på att göra en massa annat och andra besök; till slut blev det en resa på 720 mil (hustrun tyckte när vi ändå var i trakterna kunde vi hälsa på en gammal bekant som vi inte har setts på 40 år ”nästgärds” i Schweiz).

För att råda bot på min längtan efter bättre Muscadet Sèvre et Main beställde jag för avhämtning hos Domaine de la Pépière:

Visa bifogad bild 27442
Ett gäng 2020 ”Clos des Briords” Cuvée Vieilles Vignes

Visa bifogad bild 27443

2017 och 2019 ”Clisson”
2019 ”Gorges”
2020 ”Monnières Saint Fiacre”
2017 ”Château Thébaud”
och så ett gäng vardags muscadet att dricka i närtid medan de andra flaskorna får ligga till sig i sisådär 10 år.

Jag hittade även hos en vinhandlare en halvlåda Domaine Pierre Luneau-Papin 2020 ”Terre de Pierre” som odlas på serpentinberggrund.

Visa bifogad bild 27444

Santé @StefanAkiko !
Clos de Briords är så jäkla bra!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi var på bröllop i Bretagne, Frankrike, för Fem veckor sen. I.o.m. att vi bilade ner, passade vi på att göra en massa annat och andra besök; till slut blev det en resa på 720 mil (hustrun tyckte när vi ändå var i trakterna kunde vi hälsa på en gammal bekant som vi inte har setts på 40 år ”nästgärds” i Schweiz).

För att råda bot på min längtan efter bättre Muscadet Sèvre et Main beställde jag för avhämtning hos Domaine de la Pépière:

Visa bifogad bild 27442
Ett gäng 2020 ”Clos des Briords” Cuvée Vieilles Vignes

Visa bifogad bild 27443

2017 och 2019 ”Clisson”
2019 ”Gorges”
2020 ”Monnières Saint Fiacre”
2017 ”Château Thébaud”
och så ett gäng vardags muscadet att dricka i närtid medan de andra flaskorna får ligga till sig i sisådär 10 år.

Jag hittade även hos en vinhandlare en halvlåda Domaine Pierre Luneau-Papin 2020 ”Terre de Pierre” som odlas på serpentinberggrund.

Visa bifogad bild 27444

Santé @StefanAkiko !
Nu är jag grönare av avund än Hulken... :deprimerad:
Jag vill ju också ha bra viner hemma...

------------_-----------

Fantastiskt bilresa!
Magiska buteljer!
Tänk ändå så mycket njutning en liten biltripp kan föra med sig :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi var på bröllop i Bretagne, Frankrike, för Fem veckor sen. I.o.m. att vi bilade ner, passade vi på att göra en massa annat och andra besök; till slut blev det en resa på 720 mil (hustrun tyckte när vi ändå var i trakterna kunde vi hälsa på en gammal bekant som vi inte har setts på 40 år ”nästgärds” i Schweiz).

För att råda bot på min längtan efter bättre Muscadet Sèvre et Main beställde jag för avhämtning hos Domaine de la Pépière:

Visa bifogad bild 27442
Ett gäng 2020 ”Clos des Briords” Cuvée Vieilles Vignes

Visa bifogad bild 27443

2017 och 2019 ”Clisson”
2019 ”Gorges”
2020 ”Monnières Saint Fiacre”
2017 ”Château Thébaud”
och så ett gäng vardags muscadet att dricka i närtid medan de andra flaskorna får ligga till sig i sisådär 10 år.

Jag hittade även hos en vinhandlare en halvlåda Domaine Pierre Luneau-Papin 2020 ”Terre de Pierre” som odlas på serpentinberggrund.

Visa bifogad bild 27444

Santé @StefanAkiko !
Jag utgår från att ca hälften av de 12 flaskor du tar med dig till Japan nästa gång kommer från denna skörd.

/Din Vän För Evigt
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi var på bröllop i Bretagne, Frankrike, för Fem veckor sen. I.o.m. att vi bilade ner, passade vi på att göra en massa annat och andra besök; till slut blev det en resa på 720 mil (hustrun tyckte när vi ändå var i trakterna kunde vi hälsa på en gammal bekant som vi inte har setts på 40 år ”nästgärds” i Schweiz).

För att råda bot på min längtan efter bättre Muscadet Sèvre et Main beställde jag för avhämtning hos Domaine de la Pépière:

Visa bifogad bild 27442
Ett gäng 2020 ”Clos des Briords” Cuvée Vieilles Vignes

Visa bifogad bild 27443

2017 och 2019 ”Clisson”
2019 ”Gorges”
2020 ”Monnières Saint Fiacre”
2017 ”Château Thébaud”
och så ett gäng vardags muscadet att dricka i närtid medan de andra flaskorna får ligga till sig i sisådär 10 år.

Jag hittade även hos en vinhandlare en halvlåda Domaine Pierre Luneau-Papin 2020 ”Terre de Pierre” som odlas på serpentinberggrund.

Visa bifogad bild 27444

Santé @StefanAkiko !
Jag skyller på dig, @Sonderlese !
För, det var du som tvingade mig ropa hem denna magnum för 300 pickeluringar plus frakt.
F2090D4C-C54C-4AC3-85F7-4F2F63D79380.jpeg


Detta är inte en odlare jag känner till sedan tidigare. Hissas på CT.
Kommer faen knäppa den i november.
Borde vara "där", eller nära "där".
Mjums!!!
 

Sonderlese

Medlem
Jag skyller på dig, @Sonderlese !
För, det var du som tvingade mig ropa hem denna magnum för 300 pickeluringar plus frakt.
Visa bifogad bild 27451

Detta är inte en odlare jag känner till sedan tidigare. Hissas på CT.
Kommer faen knäppa den i november.
Borde vara "där", eller nära "där".
Mjums!!!
Du skall bara veta vilken guldklimp du fick för inga pengar allts! Jag kokar av svartsjuka - ja, becksvartsjuka!
Lagom ålderslagrad dessutom till en totalkostnad exkl. frakt 23 stålar/år! Om jag inte redan var uppbokad resten av livet hade jag hoppat på första bästa färdmedlet till The Rising Sun och tigit en halv flaska av denna flytande ambrosia!
 
Last edited:
Toppen