Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

PinotGringo

Medlem
Hörni, ni borde alla gå och se Djävulen bär Prada 2 (nu på bio). Jag har inte sett den själv, och inte första filmen heller, men Aftonbladet ger uppföljaren fyra plus (++++) med kommentaren: "Allt man kan hoppas på av en uppföljare". Expressen stämmer in i hyllningskören med fyra getingar och: "Värd sina 20 år av väntan". En film som är värd att vänta på i 20 år, och som har ALLT man kan hoppas på av en uppföljare? Det säger sig självt att det vore dumt att hoppa över denna film. Sedan är frågan om man bör se originalet först (Djävulen bär Prada, 2006) eller om man kan gå direkt på tvåan. Men det lämnar jag till er själva att avgöra. Ni är ju vuxna människor. 😝

Last edited:

Wintermute

Medlem
A friendly reminder.
Om ni gillar sherry, borde ni prova det här vinet: Barbadillo, Alba Balbaína 2022 Vino de la Tierra de Cádiz. Obs! Märk väl producenten!
Trust me on this one! Jag har inte druckit det själv, men har garanterad läst mer om vinet än någon annan på forumet. :)

Visa bifogad bild 36756
Om det finns ett problem här, vilket det verkar göra, med tanke på responsen, tror jag inte att det är informationen, utan tonen eller tilltalet.
I stort samma information, men med ett mer nyfiket tonläge:

Flera välrenomerade provare har givit Balbaina Alta från Barbadillo höga betyg. Den finns på bolaget för 159 kr. Är det någon på formumet som har provat?

Det kanske skulle landa mjukare.

I all välmening.

Bastardo

Medlem
Den finns för 10 euro på nätet. Är det ändå bra avkastning på nyckeltalet APK då om den köps på bolaget? 🤔
Det är skitsnack att det skulle finnas för 10 euro på nätet, det har jag mycket svårt att tro på. Till den summan kommer till sedan skatter, frakt etc. Det är jag helt säker på.
Vinet har fått 17 poäng av självaste Jancis Robinson och 92 poäng av Vinous och jättefina recensioner för det mesta. Och i och med att ni nedvärderar firman Barbadillo gör ni er själva till åtlöje i allas ögon! Grattis, genom att ha gjort bort sig furstligt!
Firman har oerhört gott rykte i vinvärlden och har här skapat ett helt unikt vin och ni bara hånar det som jag förmedlar. Oj, oj … Den dagen trodde man inte skulle komma, när jag ser två ganska respektabla medlemmar sjunka så lågt och håna en annan medlem utan att ens veta någonting om vinet och hur pass sällsynt det är. Skärp er, för sjutton!

Ni två verkar inte ens fatta vem är producenten?! Det är en berömt vinfirma i Jerez, som brukar få mycket höga recensioner här på forumet, och ni bara snackar skit om vinet, utan att veta ett dugg om det! Det är helt ansvarslöst enligt mig. Nu sjunker förtroendet för er till noll, efter det här.
Hur många här visste ens att vinet fanns, innan jag skrev om det och ni är kritiska och till och med hånar mig, därför att jag berättar här någonting, som nästan ingen här visste innan. Vad är det för jäkla fasoner?

Innan ni anklagar mig för alla möjliga argument, ta reda på först om tillverkaren, vilket rykte de har och om vinet som jag berättar om. Det är inte vanligt att man tillverkar stilla vin av sherrydruvan Palomino alls, och här har den här firman skapat ett unikt vin som har skapat uppmärksamhet i hela vinvärlden och ni bara hånar mig därför att jag har berättat om det.

Om ni fortsätter att smutskasta mig, kommer jag bara att fortsätta att skriva om vinet tills ni inte orkar mera … Jag har gott om energi att skriva så länge det behövs om inte moderaterna stänger tråden …
Nu får ni stå till svars och förklara mig vad ni håller på med? Och berätta gärna mer negativt om vinproducenten om ni törs … :p :cool: :D

Last edited:
Finns det någon regel som säger, att man får inte ge tips för viner som bevisligen är mycket goda, och speciellt när de kostar så lite? Varför skulle det vara mer pålitlig information, om jag hade smakat vinet själv än när några av världens duktigaste provarna har gjort det, bl.a. Jancis Robinson och Vinous?
Än så länge kan jag inte hitta ett enda ord av det här vinet här på forumet, så varför är du förbannad att jag berättar om fyndmässiga viner, som ingen annan har gjort!
Vill ni inte ta emot goda råd gällande viner, eller vad är det frågan om? Och om det inte tilltalar dig själv, kan det finnas andra som finner min information mycket lärorikt.
Och kom ihåg att namnet på den här tråden heter De senaste vininköpen, diskussioner och tips. :p
Inte det minsta förbannad, bara förvånad/förbluffad att du inte köpt en pava och ger en egen recension då vinet verkar uppfylla dina inköps-kriterier mycket väl (ffa mtp priset). Ser fram mot din recension!

Det är ingen här i tråden som nedvärderar vare sig producenten eller vinet. Tror mest folk inte är så intresserade av vad Jancis et al ger för betyg, alla kan ju själva kolla upp detta vid behov. Jag tror du behöver läsa folks svar på ditt inlägg igen.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Inte det minsta förbannad, bara förvånad/förbluffad att du inte köpt en pava och ger en egen recension då vinet verkar uppfylla dina inköps-kriterier mycket väl (ffa mtp priset). Ser fram mot din recension!

Det är ingen här i tråden som nedvärderar vare sig producenten eller vinet. Tror mest folk inte är så intresserade av vad Jancis et al ger för betyg, alla kan ju själva kolla upp detta vid behov. Jag tror du behöver läsa folks svar på ditt inlägg igen.
Det är ingen AI inblandad i mina texter om det här vinet och JR recensioner kan du läsa bara genom att vara abonnent för deras service! Tror du att det är en gratis webbsida? ;) Nej, det är det verkligen inte, men på köpet får man även The Oxford Companion to Wine i digitalt format, som är mycket användbart på många sätt.
Look, who’s talking! Du kanske borde läsa en gång till vad du skrev till mig i tidigare inlägg?! Det var mycket lågt sagt om mig etc. Sånt säger man inte till någon som bara försöker ge tips om goda viner som finns och för en gång till: vinet blir INTE godare, om jag själv skulle skriva en recension om det. I så fall, har ni lite för höga tankar om min förmåga att recensera viner … :D Dessutom, det är väl ingen som köper varenda flaska vin eller annan alkohol som man berättar om, inte jag i alla fall. Jag hoppas att flera skulle göra som jag, att ge tips om intressanta viner, som bevisligen har fått höga poäng av pålitliga källor och hur i alla världen skulle mitt omdöme om vinet göra det ännu mer attraktivt? ;)
P.S. Vad skulle ni göra, om jag inte fanns med här …? Redan nu finns det minst tio gånger mer läsare av innehållet, som är inte medlemmar, hur skulle det bli med aktiviteten då utan mig? Obefintligt.
Det är tur att man är med på flera andra forum, där man får mer respekt, även av människor inom branschen.

Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är skitsnack att det skulle finnas för 10 euro på nätet, det har jag mycket svårt att tro på. Till den summan kommer till sedan skatter, frakt etc. Det är jag helt säker på.
Vinet har fått 17 poäng av självaste Jancis Robinson och 92 poäng av Vinous och jättefina recensioner för det mesta. Och i och med att ni nedvärderar firman Barbadillo gör ni er själva till åtlöje i allas ögon! Grattis, genom att ha gjort bort sig furstligt!
Firman har oerhört gott rykte i vinvärlden och har här skapat ett helt unikt vin och ni bara hånar det som jag förmedlar. Oj, oj … Den dagen trodde man inte skulle komma, när jag ser två ganska respektabla medlemmar sjunka så lågt och håna en annan medlem utan att ens veta någonting om vinet och hur pass sällsynt det är. Skärp er, för sjutton!

Ni två verkar inte ens fatta vem är producenten?! Det är en berömt vinfirma i Jerez, som brukar få mycket höga recensioner här på forumet, och ni bara snackar skit om vinet, utan att veta ett dugg om det! Det är helt ansvarslöst enligt mig. Nu sjunker förtroendet för er till noll, efter det här.
Hur många här visste ens att vinet fanns, innan jag skrev om det och ni är kritiska och till och med hånar mig, därför att jag berättar här någonting, som nästan ingen här visste innan. Vad är det för jäkla fasoner?
Jag har aldrig skrivit något om vinet, varken negativt eller positivt. Om du läser igen vad jag citerade så var det att jag skulle lita på dig, vilket jag har svårt att göra.

Det är ingen AI inblandad i mina texter om det här vinet och JR recensioner kan du läsa bara genom att vara abonnent för deras service! Tror du att det är en gratis webbsida? ;) Nej, det är det verkligen inte, men på köpet får man även The Oxford Companion to Wine i digitalt format, som är mycket användbart på många sätt.
Look, who’s talking! Du kanske borde läsa en gång till vad du skrev till mig i tidigare inlägg?! Det var mycket lågt sagt om mig etc. Sånt säger man inte till någon som bara försöker ge tips om goda viner som finns och för en gång till: vinet blir INTE godare, om jag själv skulle skriva en recension om det. I så fall, har ni lite för höga tankar om min förmåga att recensera viner … :D Dessutom, det är väl ingen som köper varenda flaska vin eller annan alkohol som man berättar om, inte jag i alla fall. Jag hoppas att flera skulle göra som jag, att ge tips om intressanta viner, som bevisligen har fått höga poäng av pålitliga källor och hur i alla världen skulle mitt omdöme om vinet göra det ännu mer attraktivt? ;)
Vad var det jag skrev som var lågt sagt om dig? Skrev ju att vinet verkligen verkar vara mitt i prick vad du gillar utifrån vad du brukar skriva, men att jag inte kan förstå att du inte redan köpt en flaska mtp din väldigt starka rekommendation. Sluta trolla nu.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är skitsnack att det skulle finnas för 10 euro på nätet, det har jag mycket svårt att tro på.
Du har rätt, det ska vara 10,50 € (årgång 2023 dock).
1779180475152.png

Vingubben

Medlem
Och kom ihåg att namnet på den här tråden heter De senaste vininköpen, diskussioner och tips. :p
Jag tror att du läser trådens betydelse fel. Den handlar inte om vininköp, diskussioner och tips var för sig, utan vininköp samt diskussioner och tips som är kopplade till dessa. Borde kanske heta De senaste Vininköpen - diskussioner och tips, men trådskaparen hade nog inte räknat med att detta skulle kunna feltolkas.

Bastardo

Medlem
Tack för alla inblandade, det livar i alla fall upp forumet, som är halvdött gällande de saker som jag skriver om … ;)
Många löjliga svar … På något sätt måste man få flaskorna hit också från Spanien, tror du att det är gratis att skicka dem till Svedala?
Och fortfarande ingen förståelse eller erkännande om hur sällsynt vin det är frågan om! Det här är inget dussinvin och jag ska skriva ett längre inlägg på sikt om vad det är för vin, när herrskapet inte verkar ha något som helst kunnande om i ämnet. :p 😎 😂
Det enda ni kan bistå med är att hacka ner sättet som jag berättar om vinet, ni kommer med inga kommentarer om själva vinet etc. Det måste bero på att ni är helt okunniga om vad det är för vin Barbadillo släppte första gången för några år sedan. Läs på lite först, och kom tillbaka, sen kan vi snacka. 🤣

Tack för alla inblandade, det livar i alla fall upp forumet, som är halvdött gällande de saker som jag skriver om … ;)
Många löjliga svar … På något sätt måste man få flaskorna hit också från Spanien, tror du att det är gratis att skicka dem till Svedala?
Och fortfarande ingen förståelse eller erkännande om hur sällsynt vin det är frågan om! Det här är inget dussinvin och jag ska skriva ett längre inlägg på sikt om vad det är för vin, när herrskapet inte verkar ha något som helst kunnande om i ämnet. :p 😎 😂
Det enda ni kan bistå med är att hacka ner sättet som jag berättar om vinet, ni kommer med inga kommentarer om själva vinet etc. Det måste bero på att ni är helt okunniga om vad det är för vin Barbadillo släppte första gången för några år sedan. Läs på lite först, och kom tillbaka, sen kan vi snacka. 🤣
Well, i ärlighetens namn har inte du heller skrivit något om vinet trots att du har läst mer om vinet än någon annan på forumet – jag tänker på druvor, smakprofil, stil m.m... Även om de är på spanska så har @thunberg två skärmdumpar gett mer info om vinet än vad du har delat med dig av. Att skriva att Jancis ger bra betyg och att det är sällsynt säger ju inte så värst mycket, ja nästan ingenting faktiskt.

"A friendly reminder.
Om ni gillar sherry, borde ni prova det här vinet: Barbadillo, Alba Balbaína 2022 Vino de la Tierra de Cádiz. Obs! Märk väl producenten!

Trust me on this one! Jag har inte druckit det själv, men har garanterad läst mer om vinet än någon annan på forumet. :)"

:rolleyes:

Last edited:

Bastardo

Medlem
Well, i ärlighetens namn har inte du heller skrivit något om vinet trots att du har läst mer om vinet än någon annan på forumet – jag tänker på druvor, smakprofil, stil m.m... Även om de är på spanska så har @thunberg två skärmdumpar gett mer info om vinet än vad du har delat med dig av. Att skriva att Jancis ger bra betyg och att det är sällsynt säger ju inte så värst mycket, ja nästan ingenting faktiskt.

"A friendly reminder.

Trust me on this one! Jag har inte druckit det själv, men har garanterad läst mer om vinet än någon annan på forumet. :)"

:rolleyes:
Desto bättre, då har ni fått i alla fall lite information, fast jag antar att det finns inte så många som kan spanska och dessutom stod det nästan ingenting om själva vinet! ;)
Det här vinet är ännu intressantare:
Luis Pérez El Muelle de Olaso 2021, Och ett par artiklar i ämnet:

Last edited:

Foodcoma

Medlem
Desto bättre, då har ni fått i alla fall lite information, fast jag antar att det finns inte så många som kan spanska och dessutom stod det nästan ingenting om själva vinet! ;)
Till thunberg skulle jag vilja jag säga, att det är löjligt att ange priser i Spanien, då det kommer fraktkostnader och eventuellt även vinskatt till. Det förekommer även priser som är i klass och mer till i Spanien än hos oss, så det är långt ifrån normalpris där och hur många vitviner har du sett förut som är gjorda 100% av druvan Palomino?
Luis Pérez El Muelle de Olaso 2021, Och en bra artikel i ämnet:
Är det så pass intressant att du *håll i dig* till och med druckit det?

Swedish

Medlem
@Bastardo
Oj, vad jag inte orkar ge mig in i diskussionen men oj vad svårt det är att låta bli.
Efter genomläsning så finns det INGEN här som klankar ner på vare sig vinet eller Barbadillo. INGEN. Det är sättet du argumenterar för det som många har svårt för. Punkt.
Barbadillo är en fantastisk Bodega det råder ingen tvivel om det. Och ovannämnda vin är bra (ja, jag har druckit). Men det är inget märkvärdigt. Och det är definitivt inte unikt. För några veckor sedan släpptes Alberto Ortes Vara y Pulgar Blanco på TS och det är på samma sätt en icke-spritförstärkt Palomino ifrån Jerez. Kvalitetsmässigt är det i paritet med Willy Perez (Bodega Luis Perez) El Muelle de Olasso (som fanns tidigare i BS)

Vinet är helt i linje med det som händer i regionen nuförtiden. Det är med andra ord nutidshistoria. Sen att det som händer i regionen är ungefär det absolut mest spännande som händer i vinvärlden är en helt annan femma...:).
Vill du sikta på topparna så ska leta efter Willy Perezs bättre buteljeringar, Ramon Ibanez (Bodega Cota 45) eller deras gemensamma projekt De la Riva. Där snackar vi buteljerad historielektion. Viner som speglar växtplats och hur viner gjordes i den gyllene triangeln innan solerasystem och spritförstärkning. Bland det absolut VIKTIGASTE som görs i vinvärlden för tillfället. Och ja, jag har druckit ett dussin olika buteljeringar och äger nog ett dussin flaskor.

Det som händer där nere väcker intresse. Peter Sisseck (Pingus) gör vin där, David Leclapart (Champagne) gör vin där.

@buteljen kan säkert fylla i för nu orkar jag inte skriva längre...:)

Det kryllar av Palomino buteljeringar. Kanarieöarna är fulla av dem. Listan Blanco=Palomino. Sen finns det en hel del undergrenar i Palomino-familjen men där blir det för komplicerat...

Godkväll!

Swedish

Medlem
Luis Pérez El Muelle de Olaso 2021, Och ett par artiklar i ämnet:
Sorry, såg inte att du hade postat nytt. Men culpa

buteljen

Medlem
@Bastardo
Oj, vad jag inte orkar ge mig in i diskussionen men oj vad svårt det är att låta bli.
Efter genomläsning så finns det INGEN här som klankar ner på vare sig vinet eller Barbadillo. INGEN. Det är sättet du argumenterar för det som många har svårt för. Punkt.
Barbadillo är en fantastisk Bodega det råder ingen tvivel om det. Och ovannämnda vin är bra (ja, jag har druckit). Men det är inget märkvärdigt. Och det är definitivt inte unikt. För några veckor sedan släpptes Alberto Ortes Vara y Pulgar Blanco på TS och det är på samma sätt en icke-spritförstärkt Palomino ifrån Jerez. Kvalitetsmässigt är det i paritet med Willy Perez (Bodega Luis Perez) El Muelle de Olasso (som fanns tidigare i BS)

Vinet är helt i linje med det som händer i regionen nuförtiden. Det är med andra ord nutidshistoria. Sen att det som händer i regionen är ungefär det absolut mest spännande som händer i vinvärlden är en helt annan femma...:).
Vill du sikta på topparna så ska leta efter Willy Perezs bättre buteljeringar, Ramon Ibanez (Bodega Cota 45) eller deras gemensamma projekt De la Riva. Där snackar vi buteljerad historielektion. Viner som speglar växtplats och hur viner gjordes i den gyllene triangeln innan solerasystem och spritförstärkning. Bland det absolut VIKTIGASTE som görs i vinvärlden för tillfället. Och ja, jag har druckit ett dussin olika buteljeringar och äger nog ett dussin flaskor.

Det som händer där nere väcker intresse. Peter Sisseck (Pingus) gör vin där, David Leclapart (Champagne) gör vin där.

@buteljen kan säkert fylla i för nu orkar jag inte skriva längre...:)

Det kryllar av Palomino buteljeringar. Kanarieöarna är fulla av dem. Listan Blanco=Palomino. Sen finns det en hel del undergrenar i Palomino-familjen men där blir det för komplicerat...

Godkväll!

Tack @Swedish 💯. Äntligen lite matnyttig info och inte bara lösryckt skryt över hur bra man är (.... på att referera vad andra tycker 🙈)

Orkar inte lägga mig i men kan fylla på med en bra artikel som beskriver precis det du säger om utvecklingen i Jerez just nu. Vinet ovan passar in under "Albariza whites" och det nya DO som håller på att skapas för denna typ av vin.

Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Men hörni; ska vi ta och prova detta vin som en delad pava i juni?

Blev ju nyfiken faktiskt, speciellt efter @Swedish genomgång med betet ”ungefär det absolut mest spännande som händer i vinvärlden
Priset välkomnar alla och envar att vara med. Kanske några som läser i forumet utan att själv skriva inlägg väljer att ta steget. Eller de som skriver inlägg men kanske inte så mycket om viner som just de själva har testat kan inkomma med en smaknot.

Toppen