Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Ja, ser fram emot att prova en snart. Är lite rädd bara att de kanske har sett sina bästa dagar. Vi får se.
Oroa sig inte.
De är fortfarande på väg.

...och det är ju just DET DÄR nervkittlande spänningsmomentet som gör det extra tillfredsställande att köpa mognande flaskor 😎

Last edited:

StefanAkiko

Ropade precis in denna österrikiska särling. Det gick faktiskt inte att låta bli.

Skärmbild 2026-05-29 160719.png

Skärmbild 2026-05-29 160734.png Skärmbild 2026-05-29 160744.png

1997 Zierfandler Eiswein 'Ried Wiege' från Stiftsweingut Heiligenkreuz, Freigut Thallern i Thermenregion.
Ried Wiege i Gumpoldskirchen är argumenterbart en av Österrikes mest anrika vingårdar, där man kontinuerligt har odlat vin sedan 1141(!).

Eiswein på Zierfandler är rätt nördigt. Druvan är ju dessutom ett helt eget kapitel som jag hitintills aldrig medvetet druckit: sällsynt, lokal grön druva (som kan rodna om hösten) och en sådan där druva som normalt ger riktigt långlivade viner. Lägg sedan till 1997, 105 g/l restsocker och hela 14,5% alkohol, så känns det som en ganska speciell liten putell.

Jag vet inte exakt vad jag ska förvänta mig, men tänker mig honung, aprikos, apelsinskal, te, kanske lite saffran och en del mognadstoner. Gissar på duktig sötma som snyggt balanseras av de snärtiga syrorna. Oavsett hoppas jag den värmer ända ned i hjärteroten.

Slagpris: 4 750 JPY (ca 276 kr).

Det här blir riktigt spännande att ploppa!

Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Tänkte bara kolla om fler har samma erfarenhet angående riesling (specifikt tysk, Mosel) är starkt på väg uppåt i pris?
Blev speciellt uppenbart när jag läste mailet angående Prüms nya kabinett (2024 Graacher Himmelreich) som släpptes för 499kr?! För en kabinett??
1780053479188.png

2021 kunde man få en magnumflaska från samma vingård för 619kr. Men ja, frågan jag ville komma till är mest om det här är något som är på väg upp i pris eller är det Tryffelsvinet som fått hybris?
1780053399652.png

Tänkte bara kolla om fler har samma erfarenhet angående riesling (specifikt tysk, Mosel) är starkt på väg uppåt i pris?
Blev speciellt uppenbart när jag läste mailet angående Prüms nya kabinett (2024 Graacher Himmelreich) som släpptes för 499kr?! För en kabinett??
Visa bifogad bild 36835

2021 kunde man få en magnumflaska från samma vingård för 619kr. Men ja, frågan jag ville komma till är mest om det här är något som är på väg upp i pris eller är det Tryffelsvinet som fått hybris?
Visa bifogad bild 36834
Säkert en kombo, men upplever Tryffelsvinet som dyra rent allmänt.

Mexikanaren

Medlem
Säkert en kombo, men upplever Tryffelsvinet som dyra rent allmänt.
Du har inte fel angående Tryffelsvinet, hittade samma vin hos Lobenbergs och Weinfurore för 38 europapengar och 39.92 europapengar per flaska.
Beroende på växelkurs blir det trots allt c.a 100kr skillnad per flaska vilket är direkt löjligt i min värld.

Det där är ju BS också så importören kringår väl bolagets inköpare och kan sätta vilket pris de vill

Men du har nog rätt både vad gäller Riesling och Tryffelsvinet

pinoten

Medlem
Shopping hos Peter Solberg och en Montelena från SB eftersom att det är 50-årsjubileum…

1780066254389.jpeg

Isole e Olena Chardonnay 2020
Dönnhoff Dellchen GG 2023
Domaine Moreau-Naudet Chablis Village 2022
Altesino Brunello di Montalcino 2021
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2022
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2021
Chateau Montelena Chardonnay 2021

StefanAkiko

Shopping hos Peter Solberg och en Montelena från SB eftersom att det är 50-årsjubileum…

Visa bifogad bild 36839
Isole e Olena Chardonnay 2020
Dönnhoff Dellchen GG 2023
Domaine Moreau-Naudet Chablis Village 2022
Altesino Brunello di Montalcino 2021
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2022
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2021
Chateau Montelena Chardonnay 2021
Brunellon ser fin ut!

Kolsyra

Kolsyra
Skriver väldigt sällan recensioner men känner att nu är det dags! Beställde hem en flaska Amelia Chardonnay 2023 och blev sjukt imponerad, lätt årets vin för mig hittils. Jag kanske är sen på bollen men här är mina noter:

Fräsch och ganska ren i stilen, citrus, grönt äpple, krusbär. För mig direkt till bourgogne och producenter som inte använder så mycket malolaktisk jäsning, påminner mig mycket om simon colins chassagne montrachet. Sjukt snygga fat i bakgrunden. 94 poäng.

Beställt en låda!

Köpte denna efter ditt tips. Tyvärr bara 1 flaska.
Grymt bra

StefanAkiko

Allt gott tar slut alldeles för fort - spelar ingen roll om det är en eller 36 flaskor.
Allt som är räligt önskar man att man inte köpt nånting av.

Hardolph

Medlem
1000004415.jpg
Dagens inköp. I den kulturella öken som heter Benidorm, där den brittiska högadeln äro legio, åkandes tandempermobiler och i bar överkropp är Heinekenfulla redan klockan 10.30 hittade jag dessa i en liten gemytlig charkbutik. Aalto PS ska ju vara bra. För 80 europapengar slog jag till.
Mugan åkte med av bara farten.

Toppen