Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

De gick ut i deras nyhetsbrev den 10/6 om att det skulle släppas, så hemligt och hemligt vet jag inte. Det är de som får och faktiskt läser nyhetsbreven som får ta del av släppen - vilket jag ändå kan tycka är fair.
Det har du rätt i. Och efterfrågan är mycket större än tillgången så det är naturligt att man inte får allt man vill ha.

Det är väl mer att processen att Systembolaget tar emot fler beställningar än det finns flaskor, så det blir återbetalningar och grusade förhoppningar. Men än så länge har jag inte fått mejl om återbetalning så det finns hopp :)

LeChat

Medlem
IMG_0283.jpeg

2021 Altesino Brunello di Montalcino

Kände motivation att beställa en låda av årgång 2021. Drack 2019 för några dagar sen och tyckte att den var riktigt bra, bättre än vad jag tyckt att Altesinos vanliga brunello har presterat i tidigare årgångar. Dessutom drack jag deras Montosoli från 2015 nyligen som var fantastisk.

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 37004
2021 Altesino Brunello di Montalcino

Kände motivation att beställa en låda av årgång 2021. Drack 2019 för några dagar sen och tyckte att den var riktigt bra, bättre än vad jag tyckt att Altesinos vanliga brunello har presterat i tidigare årgångar. Dessutom drack jag deras Montosoli från 2015 nyligen som var fantastisk.
Sippade på samma, årgång 2019 i tisdags, helt ok. 2021 tror jag är bättre så bra köp. Köpt hos dansken?

En låda godis anlände nyss från Idealwine. 5 flaskor Côte-Rotie från Jean-Luc Jamet, Gaia Muscadet 2022, lite vin från Michel Bouzereau, Clos des Papes 2021 och en flaska Leoville Las Cases 1973 (mitt födelseår)

Den senare flaskan hade dock läckt i transporten så chansen att den är drickbar är nog nära noll. Kanske svårt att reklamera en 53-årig flaska pga dålig kork?

Vic

Medlem
Frekventerar M/S Viking Cinderella för andra gången nu på en vecka, på väg österut mot de tusen öars land. Nu som då fick jag 15% i tax-free (de brukar stundom erbjuda det för att locka till köp). Det har blivit svårt att göra riktiga klipp ombord på VL de senaste åren tycker jag, men lyckades nypa fyra flaskor av en personlig favorit förra resan och ikväll tog jag de två absolut sista ombord 😁. Har inte sett Henriot Rosé -08 på hyllorna sen åtminstone tre-fyra år tillbaka, så här måste lagermästaren hittat något i gömmorna vid inventering tänker jag. Till det facila priset av motsvarande 800 kr efter avdragen rabatt.
IMG_8853.jpeg
Blev också en del annat trevligt till midsommarhelgen, i form av Pol Roger BdB 2016, ett par Wegeler Bernkastel Kabinett 2022, Montecillo Gran Reserva -
2015
och slutligen Domaine des Sénéchaux 2022. Har ingen erfarenhet av vinerna men tänker mig att kabinetten borde sitta som en smäck till sillbordet o knytisen imorrn och lite senare eller på midsommardagen blir det en eller båda av de röda att öppna till Angus Entrecoten o högrevet. Om någon har vitsord om dessa vore det kul att höra er uppfattning.

Attachments

• IMG_8853.jpeg
    IMG_8853.jpeg
    39,9 KB · Visningar: 15

Foley

Medlem
Frekventerar M/S Viking Cinderella för andra gången nu på en vecka, på väg österut mot de tusen öars land. Nu som då fick jag 15% i tax-free (de brukar stundom erbjuda det för att locka till köp). Det har blivit svårt att göra riktiga klipp ombord på VL de senaste åren tycker jag, men lyckades nypa fyra flaskor av en personlig favorit förra resan och ikväll tog jag de två absolut sista ombord 😁. Har inte sett Henriot Rosé -08 på hyllorna sen åtminstone tre-fyra år tillbaka, så här måste lagermästaren hittat något i gömmorna vid inventering tänker jag. Till det facila priset av motsvarande 800 kr efter avdragen rabatt. Visa bifogad bild 37007Blev också en del annat trevligt till midsommarhelgen, i form av Pol Roger BdB 2016, ett par Wegeler Bernkastel Kabinett 2022, Montecillo Gran Reserva -
2015
och slutligen Domaine des Sénéchaux 2022. Har ingen erfarenhet av vinerna men tänker mig att kabinetten borde sitta som en smäck till sillbordet o knytisen imorrn och lite senare eller på midsommardagen blir det en eller båda av de röda att öppna till Angus Entrecoten o högrevet. Om någon har vitsord om dessa vore det kul att höra er uppfattning.
Vet inte om du syftade på Pol Roger Bdb, men jag tycker det är en otroligt bra champagne, strax under prestigenivå. Jag har druckit 2004 & 2009. 2009 dracks bland annat direkt från släpp och just den årgången var väldigt knuten och intetsägande. När jag sedan druckit samma årgång, dvs 2009 och även årgång 2004, med 4-5 år på korken har det varit något annat. Mkt mer öppen och generös, med mkt smaker. Så kan vara värt att vänta 3-4 år minst med att öppna.

Bastardo

Medlem
No big deal … men kul att prova i alla fall. Man får sällan ett gott vin för 99 kronor per flaska, men det finns. Sherryn var inte så spektakulär heller, men helt ok. Dock inte värt originalpriset.
Alba Balbaina har lite för anonym karaktär och jag kan inte förstå hur vinet har fått rätt så höga poäng … Ganska låg alkoholhalt, och nästan ingen syra alls, och jag kan inte hitta sådana dofter i vinet, som vissa proffs beskriver det.
Sherry var också lite anonym på något sätt. Inte sånt, som jag hade föreställt mig. Lustaus Pao Cortado ligger ungefär på samma nivå, och några kronor dyrare numera. PC finns både som torrt, halvtorrt, halvsöt och söt vin, men viner i de bästa klasserna kostar ganska mycket pengar.

Skärmavbild 2026-06-24 kl. 20.48.36.png

Last edited:
Toppen