Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

sunqan

Vinös
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fast 2*23 kg då blir det 6kg kvar till kallingar

Skickat från min GT-I9100
 

perpro

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

I veckan blev det en Krug Grande Cuvé, den sista Selosse VO i Göteborg, ett par Louis Latour Corton GC 2002 och en Delas Hermitage (Tourette) Blanc 2009. Stod emot impulsen att köpa de sista nio Selosse Substance.

Håller mitt nyårslöfte att inte köpa några röda rhôneviner, men mer Bourgogne och Champagne. Jag har aldrig druckit en vit Hermitage (eller Rhône över huvud taget), aldrig någon hyggligt mogen Bourgogne, bara ett glas Krug (då bara GC) i mitt vinliv, så det blir ett bra komplement till källaren. (Kommer ni själva ihåg upptäckarglädjen när ni provade olika viner första gången? Där är jag nu...försöker ledas rätt av er - mina mentorer på finewines.se. *smile*)

I morgon får jag försöka ta mig ut på stan och se om man kan hitta någon Vilmart som visst släpptes idag. Och kanske en Substance ändå. (Är den värd sitt pris jämfört med Initiale/V.O?)

Skål!
 

HPark

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lite blandade inköp....manga säkra kort som (GPL, LB, Poyferre, Gruard) skall bli speciellt roligt att testa Lafleur Petrus...nagon här som provat 98an? 2003 Ch Rieussec är oförskämt bra för 17 pund halvflaskan

1998 Ch Lafleur Petrus
1996 Ch Grand Puy Lacoste
1998 Ch Latour a Pomerol
1989 Ch Cantemerle
1989 Ch Gruard Larose
1996 Ch Lynch Bages
1996 Ch Leoville Poyferre

2004 Puligny Montrachet "Pucelles" Dom Leflaive
2005 Meursault "Genevrieres" H Boillot
2003 Ch Rieussec
 

Håkan

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lafleur-Petrus 98 provades februari 10, lever mer på elegans och finess än kraft. Väldigt bra vin men hade hårt att hävda sig med lite kraftigare doningar. Hade nog haft den högre om den varit själv. Alltså inget provningsvin utan mer drickvin.
 

Dovberg

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Blev en Boekenhoutskloof syrah 2010. Är osäker på årgången, men denna kommer ju sällan så fick passa på.

Pierre Peters reserve på magnum blev det också. Drack en i fredags och tycker den är klart en av de bästa champagnerna under 300 kr. Fick höra att vinet inte är detsamma för helbutelj och magnum. Någon som vet något om det? Tydligen skulle vinet på magnum vara vintage och på helbutelj är det en mix av årgångar. Någon som vet?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dovberg skrev:
Blev en Boekenhoutskloof syrah 2010. Är osäker på årgången, men denna kommer ju sällan så fick passa på.

Pierre Peters reserve på magnum blev det också. Drack en i fredags och tycker den är klart en av de bästa champagnerna under 300 kr. Fick höra att vinet inte är detsamma för helbutelj och magnum. Någon som vet något om det? Tydligen skulle vinet på magnum vara vintage och på helbutelj är det en mix av årgångar. Någon som vet?
Stämmer, NV magnum är samma vin som l'Esprit på flaska dvs en ren årgång. Den du köpt borde innehålla 2007.
 

Dovberg

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum skrev:
Stämmer, NV magnum är samma vin som l'Esprit på flaska dvs en ren årgång. Den du köpt borde innehålla 2007.

Hur tar man reda på detta? Finns det något smidigt sätt?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dovberg skrev:
Hur tar man reda på detta? Finns det något smidigt sätt?
Ingen aning! men jag kan försöka ta reda på om det finns nån kod eller så!
men jag vet att 2008 inte är släppt än därför antog jag att den du köpt måste vara 2007.
 

jocke

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fyller på med lite godsaker

3 st 1998 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart
2 st 2002 Comtes de Champagne
1 st 1990 Comtes de Champagne
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En låda som varit på vift ett tag hittade hem.

3 st Pierre peter les chetillons 2004
3 st Comtes de champagne 2002
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum skrev:
Stämmer, NV magnum är samma vin som l'Esprit på flaska dvs en ren årgång. Den du köpt borde innehålla 2007.

En mycket bra anledning att köpa Pierre Peters på magnum! Magnum, vet du hur de gör med riktigt svaga årgångar? Har de lager för att klara att hoppa över ett år?
 

perpro

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Glömde bort webblanseringen och missade allting, till och med Hüet. Men tröstar mig med 6 st Vilmart Coeur de Cuvée 2004 som fanns på lager igår igen (webb och vinkällarbutiker).
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

perpro skrev:
Men tröstar mig med 6 st Vilmart Coeur de Cuvée 2004 som fanns på lager igår igen (webb och vinkällarbutiker).

Utmärkt tröstköp!
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Ett styck Rousseau Chambertin Grand Cru 2010 från Webbsläppet
 

Krug88

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Nagra flaskor Piper Heidseck 04 och en La Grande Dame 04 pa flygplatsen i Singapore.
 

Dexter

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tänkte köra en provning två av samma druva, men vem gillar man bäst!

Boekenhoutskloof Semillon 2010 (nr 95077) 199:-
Mount Pleasant Elizabet Semillon 2004 (nr 90364) 149:-

Nora da Neve (nr 94031) 179:-
Lagar de Cervera Albariño (nr 23044) 129:-

Clos Saint Jean Tradition Non-Filtré (nr 90271) 349:-
Clarendon Hills Onkaparinga Grenache (nr 73337) 499:-

Boekenhoutskloof Syrah (nr 95357) 379:-
Hermitage Les Bessard Delas (nr 90368) 645:-
 

perpro

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dexter skrev:
Tänkte köra en provning två av samma druva, men vem gillar man bäst!

Boekenhoutskloof Semillon 2010 (nr 95077) 199:-
Mount Pleasant Elizabet Semillon 2004 (nr 90364) 149:-

Nora da Neve (nr 94031) 179:-
Lagar de Cervera Albariño (nr 23044) 129:-

Clos Saint Jean Tradition Non-Filtré (nr 90271) 349:-
Clarendon Hills Onkaparinga Grenache (nr 73337) 499:-

Boekenhoutskloof Syrah (nr 95357) 379:-
Hermitage Les Bessard Delas (nr 90368) 645:-

Trevligt, om man skall vara petig så är ju Clos Saint Jean 75% grenache, 15% syrah, 4% mourvedre, 3% cinsault, 2% vaccarese och 1% muscardine. Så om du håller lite Bessard i Clarendon Hills:en så blir det ju nästan samma som Chateauneuffen. :)
 

Jos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

perpro skrev:
Trevligt, om man skall vara petig så är ju Clos Saint Jean 75% grenache, 15% syrah, 4% mourvedre, 3% cinsault, 2% vaccarese och 1% muscardine. Så om du håller lite Bessard i Clarendon Hills:en så blir det ju nästan samma som Chateauneuffen. :)
Om jag ska vara petig, hålla ovanför eller under...? ;)
 
Toppen