Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Exakt, köpstopp är relativt :)

Jos skrev:
Ja det är ju det märker jag. Jag har köpstopp nu vilket innebär att jag som häromdagen ändå kan råka inhandla lite Chablis. Men jag brukar kunna hålla mig från att köpa en låda prestige på magnum... ;)

jocke skrev:
Jag försöker ha köpstopp men klarar bara några dagar i taget, typ. En trevlig samling flaskor kom idag

2 st 1998 Pommery Louise
1 st 1972 Clicquot Anniversary Cuvée
2 st 80 talet Charles Heidsieck
1 st 1989 Henriot Enchanteleurs

:D

Påminner mig lite om dom franska nykteristerna som ändå tyckte att champagne inte riktigt räknades som alkohol utan tog sig ett glas ändå.
 

jocke

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Nu är det allvar, antagligen en hjärnblödning el en klassisk förträngning :D men idag kom det en Comtes de champagne 1970, som jag inte riktigt kommer ihåg att jag hade köpt. Hmm jag har redan en 1970 i källaren. Jaja, den går nog ner :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin skrev:
Påminner mig lite om dom franska nykteristerna som ändå tyckte att champagne inte riktigt räknades som alkohol utan tog sig ett glas ändå.

Eller varför inte detta citat:
“I’m only a beer teetotaler, not a Champagne teetotaler.”
- George Bernard Shaw
 

Mmm

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hittade en magnum Lanson 1985 för 1200 DKK. Lanson är kanske inte speciellt hett, men kan vara kul att testa (för en som dricker väldigt lite champagne)!

I övrigt har jag köpt och korkat upp några prisnedsatta Prieure-Lichine 2008 som finns på SB. Riktigt bra för vad det är. och helt klart att dricka trots sin ungdom.
 

Ramberg

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lite blandat smågott blev det den gångna veckan.

Först Rousseau 2010 från websläppet häromdagen.

Gick ”sådär”, men blev ändå något, 2 flaskor 1:er Cru Lauvaux Saint Jaques & 1 flaska Mazy Chambertin.
Man får vara glad åt det lilla ibland!
Man kan dock inte lita på sina bulvaner (undantaget en av dom, som vet hur man klickar! Thxs M8!)

Detta dåliga utfall fick mig dock att igår komplettera upp med lite annat av intresse från samma region i form av ngr. riktiga godbitar:

Domaine Leroy Clos de Vougot - 2010
Domaine Leroy Vosne-Romanée Les Beaux Monts - 2010
Thibault liger – Belair Richebourg – 2010
J-J Confuron Romanée Saint Vivant – 2009
A-F Gros Vosne-Romanée Aux Reas – 2010

Skall bli sjukt gott, att om 20 – 25 år sisådär korka ovan! :)
 

Mmm

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Ramberg skrev:
Lite blandat smågott blev det den gångna veckan.

Först Rousseau 2010 från websläppet häromdagen.

Gick ”sådär”, men blev ändå något, 2 flaskor 1:er Cru Lauvaux Saint Jaques & 1 flaska Mazy Chambertin.
Man får vara glad åt det lilla ibland!
Man kan dock inte lita på sina bulvaner (undantaget en av dom, som vet hur man klickar! Thxs M8!)

Detta dåliga utfall fick mig dock att igår komplettera upp med lite annat av intresse från samma region i form av ngr. riktiga godbitar:

Domaine Leroy Clos de Vougot - 2010
Domaine Leroy Vosne-Romanée Les Beaux Monts - 2010
Thibault liger – Belair Richebourg – 2010
J-J Confuron Romanée Saint Vivant – 2009
A-F Gros Vosne-Romanée Aux Reas – 2010

Skall bli sjukt gott, att om 20 – 25 år sisådär korka ovan! :)

Mycket nyfiken - var hittar man Domaine Leroy 2010?
 

gbgpatrik

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Ett sexpack Vilmart CdC 2004 som stod på mitt lokala systembolag på grund av ej uthämtad beställning... Jag fick min beställning makulerad på samma sätt som andra tidigare beskrivit och frågade hur detta kunde komma sig. Personalen förstod inte frågan eftersom detta vin ju ej gick att beställa via nätet utan bara av systembolagspersonal... Jag tog sexpacket och gick iväg med ett fredagsleende på läpparna.
 

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lite bindestreckschambertin och annat från Lucien Le Moine:
2010, Volnay Les Caillerets
2010, Nuits St Georges Vaucrains
2010, Charmes-Chambertin


Häromdagen damp det också ned några italienare i form av:
2007, Barolo "Vigna Rocche" Erbaluna
2005, Sagrantino di Montefalco "Chiusa di Pannone” Antonelli
2006, Sagrantino di Montefalco Antonelli
 

MD

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin skrev:
Lite bindestreckschambertin och annat från Lucien Le Moine:
2010, Volnay Les Caillerets
2010, Nuits St Georges Vaucrains
2010, Charmes-Chambertin


Häromdagen damp det också ned några italienare i form av:
2007, Barolo "Vigna Rocche" Erbaluna
2005, Sagrantino di Montefalco "Chiusa di Pannone” Antonelli
2006, Sagrantino di Montefalco Antonelli

Var köpte du Lucien 2010?

Jag har själv beställt ett par lådor varav hälften levererats och resten kommer inom kort. Har dock bara testat av bourgogne rouge och blanc så här långt men det var väldigt lovande. Kommer du att testa något av det köpta den närmaste framtiden så är jag väldigt nyfiken på hur det smakade.
 

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MD skrev:
Var köpte du Lucien 2010?

Jag har själv beställt ett par lådor varav hälften levererats och resten kommer inom kort. Har dock bara testat av bourgogne rouge och blanc så här långt men det var väldigt lovande. Kommer du att testa något av det köpta den närmaste framtiden så är jag väldigt nyfiken på hur det smakade.

Det var PI via den svenske importören (WineWorld AB).
Har inte smakat ngt förut från Lucien Le Moine över huvud taget utan köpte "på känn" efter att ha läst mycket om domänen.
Låter ju bra då att du gillat basutförandena av deras viner. Brukar vara en bra värdemätare på ambitionen och kvaliteten.

Såg att det finns en del 2009:eek:r kvar för RS enlig deras hemsida. Det kanske går att göra PI den vägen om man vill ha 09:eek:r.

Skriver givetvis en rad eller två här om jag provar ngt.
 

MD

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin skrev:
Det var PI via den svenske importören (WineWorld AB).
Har inte smakat ngt förut från Lucien Le Moine över huvud taget utan köpte "på känn" efter att ha läst mycket om domänen.
Låter ju bra då att du gillat basutförandena av deras viner. Brukar vara en bra värdemätare på ambitionen och kvaliteten.

Såg att det finns en del 2009:eek:r kvar för RS enlig deras hemsida. Det kanske går att göra PI den vägen om man vill ha 09:eek:r.

Skriver givetvis en rad eller två här om jag provar ngt.

Har en del 06-09 liggandes i källaren, köpt via främst WineWorld. 10 har jag köpt både via Tyskland och WineWorld men jag har inte testat något av högre kvalité från 2010 ännu så jag är nyfiken på vad du tycker när det väl öppnas. Har en pålitlig bekant som testade 10orna på fat och hans åsikt var att 2010 var det bästa Mounir producerat sedan starten, framförallt på den röda sidan.
 

matage

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Köpte av oklar anledning en Franck Bonville Millesime 2002 igår som jag hittade på "fyndbordet" på Passagen... bara för att sen inse att den jag drack i julas kändes väldigt trött och snipig.
Hoppas denna leverera bättre, men vad kan man begära för en årgångsskumpa för under 240 spänn.

Högre förväntningar har jag på de två flaskor Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains 2008 jag plockade upp av bara farten. Nånting säger mig att jag måste ha tålamod med dessa däremot...
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Padawan skrev:
Högre förväntningar har jag på de två flaskor Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains 2008 jag plockade upp av bara farten. Nånting säger mig att jag måste ha tålamod med dessa däremot...

Byvinet från samma årgång satt som en smäck för någon månad sedan. I typisk 2008-stil var vinet stramt, men inte på något sätt ogint och stängt.
 
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag har blivit väldigt förtjust i ett vin som släpptes i februarisläppet - 2007 Poggio Salvi Brunello di Montalcino. Är dock väldigt osäker på hur länge vinet kommer att hålla. Är det någon som provat det? Tror ni det klarar ett par år i källaren i alla fall?
 

sunqan

Vinös
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Folket på cellartracker tycker det i alla fall:) 2013-2017 står som dricksfönster där.

Skickat från min GT-I9100
 

jocke

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Har kontakt med en inköpare av champagne i Tyskland som har ett gäng 1996 Enchanteleurs tillgängligt för 90 euro med ngn specialbox som han skrev. Misstänker att det är den blåa. Om intresse finns så kontakta mig om ni vill beställa. Må gott
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sprang in på pasagen i lördagshetsen och där stod 2 st Keller Abtserde 2010 som fick följa med hem,det roliga är att dom
släpptes i mars 2012 och tog slut på typ en dag och ett år senare så ploppar två flaskor fram från någonstans !!??
Tog även några Château Pape-Clement 2006 och Tertre Roteboeuf 2006
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Kostjan skrev:
Sprang in på pasagen i lördagshetsen och där stod 2 st Keller Abtserde 2010 som fick följa med hem

Grattis, måste varit de två som stått i det södra skyltfönstret.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Grattis, måste varit de två som stått i det södra skyltfönstret.
Va menar du ?
Allt vin på SS lagras väl under perfekta förhållande ;)
 
Toppen