Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
Som jag förstått det gjordes Discobitch på samma bas som förra versionen av Cuvée Louis, en blandning av 1996, 1997 och 1998. Jag tror att Discobitch hade något högre dosage (Louis har bara 3 gram) men båda är väldigt bra. En annan viktig skillnad är att Discobitch bara gjordes i en version. Jag tror att den Cuvée Louis som jag får i nästa vecka är en blandning av fyra årgångar: 96/97/98/99. Jag återkommer med ett utlåtande senast om någon vecka. :)

Det är inte helt korrekt Discobitch gjordes i två versioner (avhandlas bland annat här http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... /#msg39085).

Drack för övrigt en igår. Inte alls så utvecklad som tidigare exemplar Var en rätt speciellt kväll då Selosse 1999 kändes mognare än tidigare medans 1996 Billecart Salmon GC (magnum), Billecart Salmon Clos Saint Hilaire, Krug och just Discobitch alla var åt det yngre hållet. Vilket var kvällens vin, ja, det vet jag inte. Grym skumpakväll helt enkelt
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sommar rea på comtes på silja line, köpte en -04 för 700kr ett kap hoppas jag.
Och två inhandlade Cedric Bouchard 2010 på silja.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
Sommar rea på comtes på silja line, köpte en -04 för 700kr ett kap hoppas jag.
Och två inhandlade Cedric Bouchard 2010 på silja.
Trevliga köp
Vilken Bouchard var det ?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Interflorence deg april 12 v10

så ganska unga antar jag. säkert trevliga dock.
 

Mansverk

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Har på ingång för provsmakning:
Château Bastor Lamontagne 1999 Sauternes (halvfl)
Château Lestage Simon Cru Bourgeois Supérieur 1995
Château de Malle 2ème Grand Cru Classé 1998 Sauternes
Château Villegeorge Cru Bourgeois Supérieur 1996
Puligny-Montrachet Michel Picard 1990
Savennières Château de Chamboureau Clos du Papillon 1990
Bourgueil Prestige - Domaine des Chesnaies 2000

Någon som har personlig erfarenhet av någon av dessa?
 

Joakim

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tillbaks efter min champangeresa. Är seg idag då vi körde Munchen - Sverige nonstop. Hemma kl 05.00. Provade, drack och åt som en 9 åring ensam i en chokladfabrik på natten.

En extremt positiv överraskning var producenten Paul Dethune i Ambonnay! Köpte lådor av både årgångs- blanc de blances- och båda deras prestige. Alla var perfekt balanserade. Lång bred smak där allt satt där det skulle. Efter mycket positiv påverkan (läs fjäskande) fick jag loss en låda av deras blb 2004. De gjorde bara
1 000 stycken flaskor och 800 var redan sålda till Asien. En låda Vilmart Coeur de Cuvee 2005 köpts också.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Joakim skrev:
Tillbaks efter min champangeresa. Är seg idag då vi körde Munchen - Sverige nonstop. Hemma kl 05.00. Provade, drack och åt som en 9 åring ensam i en chokladfabrik på natten.

En extremt positiv överraskning var producenten Paul Dethune i Ambonnay! Köpte lådor av både årgångs- blanc de blances- och båda deras prestige. Alla var perfekt balanserade. Lång bred smak där allt satt där det skulle. Efter mycket positiv påverkan (läs fjäskande) fick jag loss en låda av deras blb 2004. De gjorde bara
1 000 stycken flaskor och 800 var redan sålda till Asien. En låda Vilmart Coeur de Cuvee 2005 köpts också.

Nu vet jag ju inte om Munchen ligger på vägen direkt men trevlig resa

Vad gäller Paul Dethune. Kan bara hålla med. Riktigt bra skumpa.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tilldelningen kom tidigt iår, precis ny deggade:
2009 Ulysse Collin les Maillons
2009 Ulysse Collin les Pierriéres
2009 Ulysse Collin les Roises
 

anders

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Joakim skrev:
Tillbaks efter min champangeresa. Är seg idag då vi körde Munchen - Sverige nonstop.

Kvinnlig kartläsare...? ;D
 

Joakim

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

anders skrev:
Kvinnlig kartläsare...? ;D
Nej, en av oss bor i Munchen, så snäll som man är fick han skjuts hem. Dessutom behövdes lite öl för att neutralisera syrorna från all skumpa. ( OBS! Jag skriver medvetet inget om "lederhausen" vilket verkar få vissa här på forumet att gå i maskin)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

johan1279 skrev:
Tilldelningen kom tidigt iår, precis ny deggade:
2009 Ulysse Collin les Maillons
2009 Ulysse Collin les Pierriéres
2009 Ulysse Collin les Roises

Vilket sammanträffande, just dessa såg jag i varsin butik i Reims och Epernay i veckan. Då kanske det var för att de var nylevererade som de fanns inne, det görs ju inte så mycket av dem. Det blev tyvärr bara en av varje - bagagerestriktioner för hemflygningen och så fanns det annat att köpa i de två andra vinregioner jag besökte. :D Jag fick bl.a. också avstå från Cuvée des Enchanteleurs 1998 för € 79.
Egentligen var jag alltså på väg till Chablis (och hade redan varit i mellersta Loire), men Champagne låg liksom på vägen, och då kan man ju inte låta bli att titta in i några av butikerna för att se om det kommit in något intressant.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Vilket sammanträffande, just dessa såg jag i varsin butik i Reims och Epernay i veckan. Då kanske det var för att de var nylevererade som de fanns inne, det görs ju inte så mycket av dem. Det blev tyvärr bara en av varje - bagagerestriktioner för hemflygningen och så fanns det annat att köpa i de två andra vinregioner jag besökte. :D Jag fick bl.a. också avstå från Cuvée des Enchanteleurs 1998 för € 79.
Egentligen var jag alltså på väg till Chablis (och hade redan varit i mellersta Loire), men Champagne låg liksom på vägen, och då kan man ju inte låta bli att titta in i några av butikerna för att se om det kommit in något intressant.

Jo de är ganska svåråtkomliga, men köpte du något kul i Loire :)?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Vilket sammanträffande, just dessa såg jag i varsin butik i Reims och Epernay i veckan. Då kanske det var för att de var nylevererade som de fanns inne, det görs ju inte så mycket av dem. Det blev tyvärr bara en av varje - bagagerestriktioner för hemflygningen och så fanns det annat att köpa i de två andra vinregioner jag besökte. :D Jag fick bl.a. också avstå från Cuvée des Enchanteleurs 1998 för € 79.
Egentligen var jag alltså på väg till Chablis (och hade redan varit i mellersta Loire), men Champagne låg liksom på vägen, och då kan man ju inte låta bli att titta in i några av butikerna för att se om det kommit in något intressant.
I vilka butiker hittade du flaskorna, pris?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

johan1279 skrev:
Jo de är ganska svåråtkomliga, men köpte du något kul i Loire :)?

Behärskade mig till fyra helflaskor + fem halvflaskor fördelade på de fyra producenter vi besökte (Touchais, Joly, Baumard, Huet - fördelade gracerna över sött och torrt, som synes).

Mest skoj köp var kanske Moulin Touchais 1990 - som inte har kunnat köpas i Sverige på flera år - som förmodligen är på väg att ta slut på domänen eftersom de ville ha lite mer betalt för den än andra årgångar. Den äldsta de säljer på plats är numera 1971, samma som den äldsta som Giertz importerar. Så jag lyckades inte fylla på lagret bakåt, utan en MT 1945 med lite tvivelaktig kork och fyllnivå är fortfarande den äldsta i källaren. ::) De hade för närvarande 23 årgångar till salu, med vissa gluggar, t.ex. säljs inte 1976, 1983, 1988 eller 1989, som väl alla är toppårgångar. De lanserar dem alltid till försäljning efter exakt 10 år, så även årgångarna 1999-2003 fanns att köpa, och inte bara 1998:eek:rna som sedan hösten 2011(?) ligger på Bolis.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum skrev:
I vilka butiker hittade du flaskorna, pris?

Butiken vid katedralen i Reims - Caves des Sacres eller något liknande - 50-någonting. Butiken i Epernay vars namn är ett tresiffrigt tal och ligger vid en liten rondell några hundra meter söder om den stora rondellen och turistbyrån (de har ingen prislista på nätet, så jag ser ingen anledning att underlätta webbsökningar för kreti och pleti ;D), alldeles under 50.
 

Mansverk

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
- bagagerestriktioner för hemflygningen

Har aldrig vågat frakta champagne i incheckat bagage, går det verkligen? Eller har du tumme med flygbolagen så de tittar bort i säkerhetskontrollen?
 

Segol

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Vilket sammanträffande, just dessa såg jag i varsin butik i Reims och Epernay i veckan. Då kanske det var för att de var nylevererade som de fanns inne, det görs ju inte så mycket av dem. Det blev tyvärr bara en av varje - bagagerestriktioner för hemflygningen och så fanns det annat att köpa i de två andra vinregioner jag besökte. :D Jag fick bl.a. också avstå från Cuvée des Enchanteleurs 1998 för € 79.
Egentligen var jag alltså på väg till Chablis (och hade redan varit i mellersta Loire), men Champagne låg liksom på vägen, och då kan man ju inte låta bli att titta in i några av butikerna för att se om det kommit in något intressant.

Vilka besökte du i Chablis?
Intressant att Champagne ligger på vägen från Loire till Chablis ;D
 
Toppen