Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Butiken vid katedralen i Reims - Caves des Sacres eller något liknande - 50-någonting. Butiken i Epernay vars namn är ett tresiffrigt tal och ligger vid en liten rondell några hundra meter söder om den stora rondellen och turistbyrån (de har ingen prislista på nätet, så jag ser ingen anledning att underlätta webbsökningar för kreti och pleti ;D), alldeles under 50.
Tack!
Butiken heter 520, bifogar länk med prislista ;) http://www.le520.fr/catalogue/catalogue.pdf
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Segolas skrev:
Vilka besökte du i Chablis?
Intressant att Champagne ligger på vägen från Loire till Chablis ;D

Nix, men det ligger på vägen från Bryssel till Chablis, förlängde en jobbresa med lite utflykter.
Inga bokade besök i Chablis, utan enbart dropin hos sådana med skylt om att det var öppet, vilket utesluter i alla fall två stycken i den absoluta pristoppen. Det blev besök hos Laroche, Brocard, William Fèvre, Denis Race och Simonnet-Febvre. (Droin ville inte ha något besök för de hade inga viner att sälja.)
Som förväntat var Fèvre bäst (en stark konkurrent om tredjeplatsen i hackordningen i Chablis), men också dyrast av dessa. Laroche gör bra viner, men håller nästan samma prisnivå som Fèvre, men jag tycker att en mer korrekt nivå skulle vara lite lägre än så, ungefär som Brocard. (Laroches Réserve de l'Obédience, en fatselektion från Grand Cru Les Blanchots, är faktiskt en god bit dyrare än Fèvres Les Clos!) Race var det verkliga fyndet för den som kan bulkhandla, enormt mineraliska och välgjorda premier cru:er för 10-11,20 euro, som var bättre än många andra för 15-20 och bara ett snäpp under Fèvres i kvalitet. Simonnet-Febvre, med lite mer tillgänglig och kryddig stil, var intressant för att de hade mest "back vintages" av dem jag besökte.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum skrev:
Tack!
Butiken heter...

Jaha, du ska du veta att detta var sista gången jag tipsar om var jag hittar svåråtkomliga saker på ett öppet forum.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Jaha, du ska du veta att detta var sista gången jag tipsar om var jag hittar svåråtkomliga saker på ett öppet forum.

Öppet och öppet :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Behärskade mig till fyra helflaskor + fem halvflaskor fördelade på de fyra producenter vi besökte (Touchais, Joly, Baumard, Huet - fördelade gracerna över sött och torrt, som synes).

Mest skoj köp var kanske Moulin Touchais 1990 - som inte har kunnat köpas i Sverige på flera år - som förmodligen är på väg att ta slut på domänen eftersom de ville ha lite mer betalt för den än andra årgångar. Den äldsta de säljer på plats är numera 1971, samma som den äldsta som Giertz importerar. Så jag lyckades inte fylla på lagret bakåt, utan en MT 1945 med lite tvivelaktig kork och fyllnivå är fortfarande den äldsta i källaren. ::) De hade för närvarande 23 årgångar till salu, med vissa gluggar, t.ex. säljs inte 1976, 1983, 1988 eller 1989, som väl alla är toppårgångar. De lanserar dem alltid till försäljning efter exakt 10 år, så även årgångarna 1999-2003 fanns att köpa, och inte bara 1998:eek:rna som sedan hösten 2011(?) ligger på Bolis.

Fick du möjlighet att testa MT 2002 & 2003?
och hade Huet något roligt utöver 2011orna?
 

Segol

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Nix, men det ligger på vägen från Bryssel till Chablis, förlängde en jobbresa med lite utflykter.
Inga bokade besök i Chablis, utan enbart dropin hos sådana med skylt om att det var öppet, vilket utesluter i alla fall två stycken i den absoluta pristoppen. Det blev besök hos Laroche, Brocard, William Fèvre, Denis Race och Simonnet-Febvre. (Droin ville inte ha något besök för de hade inga viner att sälja.)
Som förväntat var Fèvre bäst (en stark konkurrent om tredjeplatsen i hackordningen i Chablis), men också dyrast av dessa. Laroche gör bra viner, men håller nästan samma prisnivå som Fèvre, men jag tycker att en mer korrekt nivå skulle vara lite lägre än så, ungefär som Brocard. (Laroches Réserve de l'Obédience, en fatselektion från Grand Cru Les Blanchots, är faktiskt en god bit dyrare än Fèvres Les Clos!) Race var det verkliga fyndet för den som kan bulkhandla, enormt mineraliska och välgjorda premier cru:er för 10-11,20 euro, som var bättre än många andra för 15-20 och bara ett snäpp under Fèvres i kvalitet. Simonnet-Febvre, med lite mer tillgänglig och kryddig stil, var intressant för att de hade mest "back vintages" av dem jag besökte.

Race är bra!
Om jag inte missminner mig ligger det lite längre ner på samma gata som Fèvres butik i byn, vi upptäckte det av en slump och slank in och handlade när vi var i Chablis förra året.
Jag gillar Droins viner och har varit där ett par gånger men det har aldrig varit särskilt intressanta besök tyvärr. Det som verkligen varit personligt och trevligt har varit Malandes, de (hon) har tagit sig tid och ansträngt sig och hon pratar dessutom bra engelska vilket underlättar i mitt fall.
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Nix, men det ligger på vägen från Bryssel till Chablis, förlängde en jobbresa med lite utflykter.
Inga bokade besök i Chablis, utan enbart dropin hos sådana med skylt om att det var öppet, vilket utesluter i alla fall två stycken i den absoluta pristoppen. Det blev besök hos Laroche, Brocard, William Fèvre, Denis Race och Simonnet-Febvre. (Droin ville inte ha något besök för de hade inga viner att sälja.)
Som förväntat var Fèvre bäst (en stark konkurrent om tredjeplatsen i hackordningen i Chablis), men också dyrast av dessa. Laroche gör bra viner, men håller nästan samma prisnivå som Fèvre, men jag tycker att en mer korrekt nivå skulle vara lite lägre än så, ungefär som Brocard. (Laroches Réserve de l'Obédience, en fatselektion från Grand Cru Les Blanchots, är faktiskt en god bit dyrare än Fèvres Les Clos!) Race var det verkliga fyndet för den som kan bulkhandla, enormt mineraliska och välgjorda premier cru:er för 10-11,20 euro, som var bättre än många andra för 15-20 och bara ett snäpp under Fèvres i kvalitet. Simonnet-Febvre, med lite mer tillgänglig och kryddig stil, var intressant för att de hade mest "back vintages" av dem jag besökte.

Låter mest som de producenter med butik/showroom så jag antar att du inte provade några tolvor? Vad säger de om tretton?
 

Gurto

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

På Köpenhamnsvisit passade jag på att smita förbi Cibi e Vini och kom därifrån fattigare men gladare:

Occhipinti, Il Frappato, 2011
Occhipinti, Siccagno, Nero d'Avola, 2010
Sugen på att pröva lite från Sicilien och vad passar bättre än producenten som alla vinbloggare tycks älska.
Fenocchio, Barolo, Bussia, Riserva, 2004
Också här lockad av vinbloggar (fast 06 det skrivits om). Har tidigare sökt den på winewise.dk men där var den slut så blev en väldigt trevlig överraskning när tre flaskor stod och ropade på mig från hyllorna.
'A Vita Cirò Rosso, Calabria IGP, 2009 (druvan Gaglioppo)
Fick som en bonusflaska. Calabrien och Gaglioppo är en helt vit fläck på kartan så det var välkommet.

Trevlig butik med, till synes (är ju inte smakade ännu), lite roliga viner.
 
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mansverk skrev:
Har aldrig vågat frakta champagne i incheckat bagage, går det verkligen? Eller har du tumme med flygbolagen så de tittar bort i säkerhetskontrollen?

Den här gången fick jag med mig 4 flaskor champagne i det incheckade bagaget.
Men dom var inpackade i bubbelplast och sedan en plastkasse(ifall det skulle hända något....)
Och alla var hela jag kom hem!
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

sirlongfellow skrev:
Men dom var inpackade i bubbelplast och sedan en plastkasse(ifall det skulle hända något....)
Jag brukar köra strumpor (rena!) och plastkassar. Har heller aldrig haft problem med flaskor som gått sönder.
 

Mansverk

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Guayabera skrev:
Jag brukar köra strumpor (rena!) och plastkassar. Har heller aldrig haft problem med flaskor som gått sönder.

He he, jo jag antar att det är en styggelse att packa högklassig skumpa i smutsiga strumpor...

Vanliga viner kör jag också i bagage och det har alltid gått vägen men jag har aldrig vågat göra det med champagne av rädsla för att tryckförändringen ska få korkarna att ploppa ur. Men det är helt klart glädjande om så inte är fallet.
 
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Guayabera skrev:
Jag brukar köra strumpor (rena!) och plastkassar. Har heller aldrig haft problem med flaskor som gått sönder.

När jag inte har bubbelplast med mig, så brukar jag ta "smutstvätten" och packa med....
(dock inte sockar....)

En kompis köpte rödvin i Nya Zeeland och lade det i väskan!!!
Men det frös sönder....
Ganska mycket i den väskan var rödvins marinerat......
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Guayabera skrev:
Jag brukar köra strumpor (rena!) och plastkassar. Har heller aldrig haft problem med flaskor som gått sönder.

Kör blöjor, plastpåse och packtejp. Köper billiga blöjor på plats, exvis Lidl, slår in flaskorna i 2 blöjor, 2-3 flaskor per plastpåse och tejpa ihop. Går någon flaska sönder så sugs vätskan upp av blöjorna. Har aldrig haft någon flaska som gått sönder dock.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mansverk skrev:
Vanliga viner kör jag också i bagage och det har alltid gått vägen men jag har aldrig vågat göra det med champagne av rädsla för att tryckförändringen ska få korkarna att ploppa ur. Men det är helt klart glädjande om så inte är fallet.
Det är lugna puckar, skillnaden i tryck motsvarar inte mycket mer än om du håller flaskan i korken vid havsnivå - kanske inte nåt man ska göra i flera veckor men nåt dygn eller två borde grimman klara av det (och gör den inte det är det ett dåligt tecken oavsett). Det man däremot har anledning att vara rädd för är hanteringen av väskan på flygplatsen (dvs hur omilt den kastas runt av bagagehanterarna), men där har jag nog en känsla av att skumpaflarror borde klara sig bättre än de flesta vinflaskor eftersom de är rätt robusta.

Själv brukar jag packa in flaskor i såna där klirrskyddsnät och/eller strumpor (smutsiga eller rena, jag är inte fördomsfull) och har ännu inte upplevt en trasig flaska, ens när jag flög hem från Nya Zeeland med en väska som i princip bara innehöll flaskor. Däremot har jag sett en och annan tillknycklad skruvkork, tyvärr; man får snurra in dem i en separat strumpa.
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

gece skrev:
Det är lugna puckar, skillnaden i tryck motsvarar inte mycket mer än om du håller flaskan i korken vid havsnivå - kanske inte nåt man ska göra i flera veckor men nåt dygn eller två borde grimman klara av det (och gör den inte det är det ett dåligt tecken oavsett). Det man däremot har anledning att vara rädd för är hanteringen av väskan på flygplatsen (dvs hur omilt den kastas runt av bagagehanterarna), men där har jag nog en känsla av att skumpaflarror borde klara sig bättre än de flesta vinflaskor eftersom de är rätt robusta.
På större, moderna flygplatser så är det inte speciellt mycket av hanteringen som är manuell. Däremot så är det väldigt bra "kick" - motsvarar lätt ett fall på mer än en meter - i den automatiserade sorteringsanordningen. Varje väska snärtas till ytterst resolut för att "sparkas" ut från bandet och sorteras till den ficka där de lastas på bagagevagnen.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Blev en låda Comtes de Champagne 2002 för källaren och ett par Paul Déthune Cuvée Prestige (95594) för konsumtion idag.
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Blev en låda Comtes de Champagne 2002 för källaren och ett par Paul Déthune Cuvée Prestige (95594) för konsumtion idag.

Du får gärna ge ett omdöme av den sista för jag har ett par på lager till ett passande läge..
 

ErikG

Trött...
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

1 flaska chateau camensac 2007
10 flaskor La Bernadotte 2010
 
Toppen