Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gurto

Medlem
Aldo Conterno Barolo Romirasco 2006. Vann en flaska i säljtävling. Denna får nog ruva ett tag i källaren - jobbigt att hålla sig ifrån bara.
 

mnor

Medlem
2 flaskor 2011 Aalto PS som får ligga ett tag och 6 flaskor 2011 Ridge Lytton Springs som får gå som grillvin 2014-2015
 

Silex

Medlem
Det blev reapris på Systemet idag. Läste under veckan att flera hade druckit Barbera och tänkte att det var länge sen jag drack en sådan. Hittade en Vigneti Cerreto från Roberto Voerzio för 230kr. I kassan bad de dock om 170 för flaskan. Jag sade att jag trodde den kostade 230. Kassörskan kollade igen, men insisterade på 170. Ok, sa jag då jag var lite osäker. Inser efter lite koll på SBs hemsida att hon tog betalt för en Barbera från "fel" Voerzio (Gianni). Alltid trevligt med 25% rabatt på bolaget.
 

Aerorider

Medlem
Denna veckans inköp:

Ridge Estate, 2010
Ridge Lytton Springs, 2011
Ridge Geyserville, 2011

Roederer Estate Quartet, NV
Roederer Estate L'Ermitage, 2004


Känner mig lite dumsnål att jag bara köpte en st av varje..... Lätt att vara efterklok.

/Emil
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Denna veckans inköp:

Ridge Estate, 2010
Ridge Lytton Springs, 2011
Ridge Geyserville, 2011

Roederer Estate Quartet, NV
Roederer Estate L'Ermitage, 2004


Känner mig lite dumsnål att jag bara köpte en st av varje..... Lätt att vara efterklok.

/Emil
Välkommen till forumet!
Man ångrar alltid antalet efter man druckit den. Antingen önskar man att man hade fler eller så ångrar man att man köpte flera. ;)
 

Speedo77

Medlem
Inhandlade två flaskor Ornellaia 2010 och en flaska vardera av Ridge Geyserville och Lytton Springs 2011 i novembersläppet.

Är det någon som vet var man kan hitta Ridge Monte Bello 2010, eller när det förväntas dyka upp på Systemet? Har sett att det har fått mycket goda omdömen.
 
Trådskapare
A
Det blev reapris på Systemet idag. Läste under veckan att flera hade druckit Barbera och tänkte att det var länge sen jag drack en sådan. Hittade en Vigneti Cerreto från Roberto Voerzio för 230kr. I kassan bad de dock om 170 för flaskan. Jag sade att jag trodde den kostade 230. Kassörskan kollade igen, men insisterade på 170. Ok, sa jag då jag var lite osäker. Inser efter lite koll på SBs hemsida att hon tog betalt för en Barbera från "fel" Voerzio (Gianni). Alltid trevligt med 25% rabatt på bolaget.

Prisa gud för skatteåterbäringen
 
Trådskapare
A
Denna veckans inköp:

Ridge Estate, 2010
Ridge Lytton Springs, 2011
Ridge Geyserville, 2011

Roederer Estate Quartet, NV
Roederer Estate L'Ermitage, 2004


Känner mig lite dumsnål att jag bara köpte en st av varje..... Lätt att vara efterklok.

/Emil
Man köper alltid för få, speciellt av det som är bra.

Fråga, varför köpte du Roederer Estate? Bra vin men lite nyfiken. Alltid kul att smyga in i en blindprovning
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enligt @vintomas ska de dyka upp snart. Han kanske kan ge lite mer info

Tyvärr vet jag inte specifikt, men förra året dök väl Estate Cabernet 2009 och Monte Bello 2009 upp samtidigt. Estate Cabernet 2010 kom som novembernyhet (Anders hänvisar till vad jag skrev i http://vintomas.wordpress.com/2013/10/29/blandade-nyheter-fran-ridge-vineyards/ - en provning för flera månader sedan) och Monte Bello 2010 finns redan i Vinunics restaurangsortiment. Så kanske har Bolis lagt den i nästa webblansering, i andra halvan av november?
 

Per Stade

Lege artis
image.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Har du snott min öppnare? :eek:
Visa bifogad bild 308

På något sätt försvann texten till bilden! Sitter och skriver på min telefon, som jag tappade i golvet i veckan, och ingenting funkar riktigt som det ska. :mad:


När Caviste lanserade sin senaste låda i förrgår hann jag inte ens fundera på om jag skulle köpa fler än två lådor innan de var slut. Får trösta mig med att jag inte dricker så mycket rött eftersom vi mest äter fisk och skaldjur och dessutom med den här fina korkskruven som jag hittade för en tid sedan i en vinlåda från Caviste. Ser fram emot mer vitt, Martin kan du inte försöka få hit vin från Denis Race nästa gång du är nere i Chablis? :p
 

sunqan

Vinös
Köpte 3 av varje av lytton springs och geyserville förra veckan. Geyserville var betydligt mer lättillgänglig idag av de två. Skulle definitivt vänta 3-4 år på lytton. Geyserville funkar nog som grillvin i sommar, men tror att den nog också blir riktigt bra om några år.
Fyllde på med två av varje samt 3 ridge cab estate. Cabben är idag det sämre av de tre... spritigt och ek med chokladtoner eller kanske lite dill... (riojavarning).
 

Aerorider

Medlem
Man köper alltid för få, speciellt av det som är bra.

Fråga, varför köpte du Roederer Estate? Bra vin men lite nyfiken. Alltid kul att smyga in i en blindprovning


Om jag skall vara helt ärlig blev det spontanköp när jag läste Elvis blogg och han skrev några rader om den. Iom att jag är ganska ny inom vinsfären och bara druckit champagne var jag bara tvungen att lägga en beställning för att testa den. :)


/Emil
 
Trådskapare
A
Om jag skall vara helt ärlig blev det spontanköp när jag läste Elvis blogg och han skrev några rader om den. Iom att jag är ganska ny inom vinsfären och bara druckit champagne var jag bara tvungen att lägga en beställning för att testa den. :)


/Emil

OK, för mig är det precis det, ett vin att testa. Dock är det så likt champagne att du ska vara rätt kunnig och framförallt rätt skärpt när du provar det. Så för mig är det ett "blindtestvin". Det är väldigt likt champagne. Vill du prova lite annat mousserande så rekommenderar jag istället bra Cava eller vissa italienska. Även England är ju på gång. Men fortfarande är det få som kommer i närheten av Champagne. Det är iallafall min syn
 
Trådskapare
A
Aldo Conterno Barolo Romirasco 2006. Vann en flaska i säljtävling. Denna får nog ruva ett tag i källaren - jobbigt att hålla sig ifrån bara.

Grattis, trevligt pris, tyder på bra smak hos dem som valde ut priserna. Ska nog ligga ett bra tag men svårt som sagt att hålla fingrarna borta.
 

Gurto

Medlem
Grattis, trevligt pris, tyder på bra smak hos dem som valde ut priserna. Ska nog ligga ett bra tag men svårt som sagt att hålla fingrarna borta.

Får väl erkänna att viss påverkan från min sida var inblandad ;) Vinovativa var de som gav priset och jag har varit sugen på Romirasco ett tag så blev ett utmärkt tillfälle.
 
Toppen