Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
Dagens köpstopp resulterade i: En flaska vardera av Gros Frère et Sœur Vosne-Romanée och Yellow Tail Pinot Noir. Båda från 2011. Den sistnämnda må representera världens största vinvarumärke, men så ända in i bomben delikat ... och 50 spänn flaskan... Får ju näst intill en hel låda YT för en flaska VR...

Köpstopp, vilket härligt ord. Det har man använt många gånger.

Yellow Tail Pinot Noir kan jag aldrig påminna mig att jag druckit. 50 kronor för en bra Pinot, kan det verkligen stämma?
 

kayaker

Cyklist
Yellow Tail Pinot Noir kan jag aldrig påminna mig att jag druckit. 50 kronor för en bra Pinot, kan det verkligen stämma?
Den enda Yellow Tail jag provat testades av kuriosaskäl då den bedömdes kunna vara SBs syltigaste rödvin. Funkade över förväntan till våfflor med hallonsylt och glass men var tämligen äckligt utan maten.
 

Jos

Medlem
e
Köpstopp, vilket härligt ord. Det har man använt många gånger.

Yellow Tail Pinot Noir kan jag aldrig påminna mig att jag druckit. 50 kronor för en bra Pinot, kan det verkligen stämma?
Om jag inte minns fel så är det Yellow Tail som nämns i en av Tom Peters managementböcker som ett av de case att ta lärdom ifrån. De tog fasta på att amerikanerna inte drack rödvin för att de tyckte det var för surt. Efter att göra ett mer publikt vin( läs syltigare) så hade de stora försäljningsframgångar och fick folk som inte gillade rödvin att börja köpa.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpstopp, vilket härligt ord. Det har man använt många gånger.

Yellow Tail Pinot Noir kan jag aldrig påminna mig att jag druckit. 50 kronor för en bra Pinot, kan det verkligen stämma?

Köpstopp är det Gbgpatrik kommer förstå snart. Hans vinkällare är ju nästan fylld. Så bara en armhävning till så är han i mål :)
...gäller sedan bara att hålla andan tillräckligt för att inte få vinkällaren att växa. DEN nöten (att krympa källaren genom att dricka fler flaskor än vad jag köper till) har jag ännu inte knäckt. Funderar ofta på just den där gåtan... Har heller inte löst gåtan att inte köpa mer än vi dricker... Mer eller mindre djupa tankar om mer eller mindre självinducerade köpstopp kan man läsa om här!

Yellow Tail är världens mest sålda vinvarumärke. Det är otroligt väl prissatt, positionerat osv. Distributionen är konstruerad av logistik- och marknadsföringsgenier. Det är en smal sak att få medhåll bland oss nördar genom att påpeka hur låg kvalitet dessa viner håller. Men, om man istället vänder på steken och tittar runt: hur många viner till samma eller liknande pris hittar du som är ens attraktiva att köpa-dricka? YT levererar ALLTID vad etiketten lovar och prislappen är öronbedövande attraktiv. I närheten av Mats postade listor, utan att man behöver en tidsmaskin. (I ärlighetens namn, kanske inte i riktigt samma kvalitetsnivå.)

Har ännu bara druckit deras PN, men det finns ett gäng produkter att beta sig genom, om man har tid eller lust. Titta här! Alla är inte syltbomber. Alla tilltalar förmodligen inte alla drickare.

Nu råkar min gom ligga så till att Yellowtails PN och den Backhous PN som serverades på SAS long hauls i fjol är bland de godaste PN jag någonsin druckit. Dock är min gom inte en mitt-i-Bourgogne-GC-vägen-gom. Skall dock på Bourgogneprovning (Romanée Grand Cru) på lördag. Så får vi se om ngt de serverar där klår YT. Kanske inte prisvärdsmässigt, men kanske på andra vis.

(Min smaknot 2010 YTPN här.)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har varit inne i min adhd dimma köpa champagne tills jag dör :). Ett lite axplock av vad som har inhandlats senaste 2 veckorna
några Comtes 2005
några Enchanteleurs 89
Comtes 1990
Salon 1988
Magnum Prelude 2000
Bonnaire 1979
Legras, R. & L. Hommage.
:eek: ville ha en dräggel smiley men denna får duga...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har varit inne i min adhd dimma köpa champagne tills jag dör :). Ett lite axplock av vad som har inhandlats senaste 2 veckorna
några Comtes 2005
några Enchanteleurs 89
Comtes 1990
Salon 1988
Magnum Prelude 2000
Bonnaire 1979
Legras, R. & L. Hommage.
Var fick du tag på Bonnaire 1979?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har varit inne i min adhd dimma köpa champagne tills jag dör :). Ett lite axplock av vad som har inhandlats senaste 2 veckorna
några Comtes 2005
några Enchanteleurs 89
Comtes 1990
Salon 1988
Magnum Prelude 2000
Bonnaire 1979
Legras, R. & L. Hommage.
NICE ! ! !
 
Trådskapare
A
Har varit inne i min adhd dimma köpa champagne tills jag dör :). Ett lite axplock av vad som har inhandlats senaste 2 veckorna
några Comtes 2005
några Enchanteleurs 89
Comtes 1990
Salon 1988
Magnum Prelude 2000
Bonnaire 1979
Legras, R. & L. Hommage.
Trevligt, mycket bra viner där. Salon 88an har de senaste två gångerna jag druckit den faktiskt varit trevligt mogen.
 

jocke

Medlem
Var fick du tag på Bonnaire 1979?
En kontakt i Tyskland som i sin tur har en champagneekontakt i Frankrike som på något sätt fått tag i den. Tycker att det var den roligaste flaskan att få tag i. Tror den är svår. Skickar med en bild. Special Club 1979 :)
 

Attachments

  • Bonnaire Special Club 1979.JPG
    Bonnaire Special Club 1979.JPG
    18,7 KB · Visningar: 269

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
En kontakt i Tyskland som i sin tur har en champagneekontakt i Frankrike som på något sätt fått tag i den. Tycker att det var den roligaste flaskan att få tag i. Tror den är svår. Skickar med en bild. Special Club 1979 :)
Grymt! Bonnaire är lite av en favorit.
 

magnum

Epernay, Frankrike
En kontakt i Tyskland som i sin tur har en champagneekontakt i Frankrike som på något sätt fått tag i den. Tycker att det var den roligaste flaskan att få tag i. Tror den är svår. Skickar med en bild. Special Club 1979 :)
Mycket trevligt! Finns nog inte många flaskor kvar av den. Förmodligen är det så att den smakar allra bäst att drickas på plats i Champagne;)
 

jocke

Medlem
ahh. Du tänker så :). Självklart smakar den bäst i Champagne :) Jag åker ju minst en gång per år till champagne så vi får träffas igen och dela flaskan
 

magnum

Epernay, Frankrike
ahh. Du tänker så :). Självklart smakar den bäst i Champagne :) Jag åker ju minst en gång per år till champagne så vi får träffas igen och dela flaskan
Det ser jag fram emot! vi får väl ha nåt mer också, skall se vad jag har i källaren:)
 
Toppen