Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Lite smått & gott förra veckan i Frankrike:
2007, Côte-Rôtie Brune & Blonde, Guigal
2009, Ch. Malartic-Lagravière (röd)
2009, Ch. Haut-Marbuzet
2011, Ch. Doisy-Védrines

och sen var det ju megacsomic mindf...ing svårt att motstå 1/2-priset på all ank-/gåslever som fransoserna inte orkade sätta i sig till jul och nyår. :D

Och från Atomwine damp detta ner:
2007/05, Priorat "Morayma", Celler del Pont
2011, Duroché, Gevrey-Chambertin ˮ Les Jeunes Roisˮ
(får bli ett litet nyckelpigstest snart :))
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra fångster!
Fois gras går ju inte leva utan... Och till halva priset är det ju banne mig straffbart att inte stödköpa för att hjälpa den nyss nedgraderade stackars franska ekonomin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
svårt att motstå 1/2-priset på all ank-/gåslever som fransoserna inte orkade sätta i sig till jul och nyår. :D
Snyft, nu fick du mig att tänka på Belgien i januari, där samma fenomen fanns som i Frankrike. Hos de stora matvarukedjorna brukade priserna och utbudet vara bra till att börja med inför jul och nyår - inte bara på de kvalitetsinriktade Cora och Delhaize utan tillochmed på en skräpkedja som Carrefour om man kollade de större butikerna. Och på vissa ställen var det sedan rejäla rabatter på återstoden i januari, särskilt de bästa "preparationerna" eftersom de har kortare hållbarhetsdatum. I Sverige är väl foie gra-rea bara marginellt vanligare än vinrea.
 
Trådskapare
A
Snyft, nu fick du mig att tänka på Belgien i januari, där samma fenomen fanns som i Frankrike. Hos de stora matvarukedjorna brukade priserna och utbudet vara bra till att börja med inför jul och nyår - inte bara på de kvalitetsinriktade Cora och Delhaize utan tillochmed på en skräpkedja som Carrefour om man kollade de större butikerna. Och på vissa ställen var det sedan rejäla rabatter på återstoden i januari, särskilt de bästa "preparationerna" eftersom de har kortare hållbarhetsdatum. I Sverige är väl foie gra-rea bara marginellt vanligare än vinrea.

Det ska inte vara rea på njutningsmedel i Sverige. Motarbetar folkhälsan.
 

chambertin

Medlem
Snyft, nu fick du mig att tänka på Belgien i januari, där samma fenomen fanns som i Frankrike. Hos de stora matvarukedjorna brukade priserna och utbudet vara bra till att börja med inför jul och nyår - inte bara på de kvalitetsinriktade Cora och Delhaize utan tillochmed på en skräpkedja som Carrefour om man kollade de större butikerna. Och på vissa ställen var det sedan rejäla rabatter på återstoden i januari, särskilt de bästa "preparationerna" eftersom de har kortare hållbarhetsdatum. I Sverige är väl foie gra-rea bara marginellt vanligare än vinrea.

Ja januari är en bra månad att vara där ur många aspekter. Färskvarorna går att transportera hem utan att misshandla dem med höga temperaturer och som du säger så är det massor med rea överallt. Hade tur och hittade deras kylkonserv gjord på hela större bitar av anklever. Jammy !
Alltihopa inhandlat på Carrefour men inte ens dom kan väl paja en förpackning från Labeyrie eller en flaska vin från Bordeaux (eler det kanske dom kan).:)
 

SUPRA

Bäst
Köpte Krug GC samt Dom Perignon 2004 på Manchester Airport.

105 GBP (1.120 kr) för Krugen och 95 GBP (1014 SEK) för DP med rabattkuponger om 5 GBP per flaska.

Har inte testat DP2004 innan.

Har aldrig köpt Champagne på kupong tidigare. ;)
 
Trådskapare
A
Jag visste inte att dom gjort 2003:rolleyes: Trodde det var dax för 2002!

Det har diskuterats ett tag. Hade en kort dialog med en anställd på Krug för några månader sedan och hon nämnde att troligen 2003 kommer släppas före 2002.

Det har även varit i pressen, som exempelvis i denna artikel där det är gömt i diskussionen om CdM 1999. Vad som jag undrar och "oroar" mig lite över är om Krug gör en Veuve Clicquot och hoppar över 2002 (La Grande Dame)
 
Trådskapare
A
Vad skulle orsaken kunna vara till det i så fall (Krug alltså)? Varför gjorde Veuve Cliquot det med La Grande Dame ?

För Veuve Cliquot ska anledningen ha varit att de dels behövde mer vin till de vanliga cuvéerna dels att GD 1998 sålde dåligt. Krug satsar ju allt mer på Grande Cuvée så orsaken skulle väl vara mer vin till GC. Har inte hört något direkt men kommer väl som många fortsätta att försöka få ett svar här :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Aha, då finns det väl någon tidsfördröjning innan prislistorna uppdateras på Wine-Searcher. Vi får väl se om den finns att prova hos dem om två veckor när jag tänkte knacka på.
Min källa var samma som Anders, Farr Vintners. Besök hos Krug låter trevligt:)
 
Toppen