Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Swedish

Medlem
Hämtade ur 4 beställda viner. 2 av dom var fel årgång!
Systembolaget vill somvanligt inte ta något ansvar för det, trots att det är dom jag handlar utav. Skyller på importören och vill att jag skall skriva och klaga på dom. Argh!

Behövde bara skriva av mig lite :)

Av ren nyfikenhet, vilka viner?
 

Swedish

Medlem
Passade på att plocka upp två rosa 2002or idag: Cuvée William Deutz Rosé och Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon.

Båda två riktigt bra, Detutzen lite mer återhållsam och elegant och tjänar troligtvis en hel del på lagring, Billecarten lite bredare och snäppet mer tillgänglig men är väl också ett lagringsobjekt i grund och botten.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Av ren nyfikenhet, vilka viner?
Baltos (nr 79246)
Beställde 2010, fick 2011. Fast hämtade ut ändå för jag behöver dom.

Atalon Cabernet Sauvignon (nr 74621)
Beställde 2003, fick 2004. Ville specifikt ha 2003:an så den fick dom tillbaka.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hämtade ur 4 beställda viner. 2 av dom var fel årgång!
Systembolaget vill somvanligt inte ta något ansvar för det, trots att det är dom jag handlar utav. Skyller på importören och vill att jag skall skriva och klaga på dom. Argh!

Behövde bara skriva av mig lite :)
Delar din förtvivlan...

Det enda rätta är att i största möjliga mån visa sitt missnöje och vägra acceptera felet genom att lämna tillbaka flaskan/flaskorna, på så vis kan man ju hoppas att de lär sig så småningom. Att uppmärksamma det är i alla fall en god idé, för lite lär de ju skämmas, åtminstone de som är lite mer vinintresserade, vilket det faktiskt finns många på Systembolaget som är.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Delar din förtvivlan...

Det enda rätta är att i största möjliga mån visa sitt missnöje och vägra acceptera felet genom att lämna tillbaka flaskan/flaskorna, på så vis kan man ju hoppas att de lär sig så småningom. Att uppmärksamma det är i alla fall en god idé, för lite lär de ju skämmas, åtminstone de som är lite mer vinintresserade, vilket det faktiskt finns många på Systembolaget som är.

Mycket kommer ju tillbaka till att dom behandlar olika årgångar av samma vin som samma artikel. Det är inte samma vin! oavsett hur lite det skiljer i smak och doft. Som att alla Sydafrikaner under 100-lappen skulle vara samma vin... :)
 

Swedish

Medlem
Mycket kommer ju tillbaka till att dom behandlar olika årgångar av samma vin som samma artikel. Det är inte samma vin! oavsett hur lite det skiljer i smak och doft. Som att alla Sydafrikaner under 100-lappen skulle vara samma vin... :)

Jag är alltid lika kluven i frågan. När det gäller artiklar som finns på hylla och i sortiment så är det solklart. Där ska SB ha full koll och kontroll på årgångar då SB faktiskt har köpt in vinet. Skäms alltid som en hund när det inte stämmer och kan bara beklaga. Mycket riktigt så finns det en nonchalant attityd "äh, det är väl samma vin". När det gäller beställningssortimentet så är det inte lika solklart (mycket för att jag inte har satt in mig i regelverket och vem som "äger" frågan). Så som jag har förstått det är ju BS en uppoffring för att SB skulle få behålla monopolet. Jag har förstått det som att SB är en mellanhand och distributionskanal för leverantörerna. Leverantörerna förser SB med information som sedan publiceras. Det känns som det finns lite kontroll på vilka varor som skickas och vilken information som skickas. Här hade jag önskat att det fanns ett tightare samarbete och kommunikation mellan SB och leverantörerna.
För egen del, om fel årgång skickas så påpekar jag alltid det för kund och låter sedan kunden bestämma om hen vill hämta ut eller inte. Rent principiellt skulle jag önska att alla returnerar varorna så att det på så sätt kan få effekter på samarbetet SB-leverantör.
My two cents...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag är alltid lika kluven i frågan. När det gäller artiklar som finns på hylla och i sortiment så är det solklart. Där ska SB ha full koll och kontroll på årgångar då SB faktiskt har köpt in vinet. Skäms alltid som en hund när det inte stämmer och kan bara beklaga. Mycket riktigt så finns det en nonchalant attityd "äh, det är väl samma vin". När det gäller beställningssortimentet så är det inte lika solklart (mycket för att jag inte har satt in mig i regelverket och vem som "äger" frågan). Så som jag har förstått det är ju BS en uppoffring för att SB skulle få behålla monopolet. Jag har förstått det som att SB är en mellanhand och distributionskanal för leverantörerna. Leverantörerna förser SB med information som sedan publiceras. Det känns som det finns lite kontroll på vilka varor som skickas och vilken information som skickas. Här hade jag önskat att det fanns ett tightare samarbete och kommunikation mellan SB och leverantörerna.
För egen del, om fel årgång skickas så påpekar jag alltid det för kund och låter sedan kunden bestämma om hen vill hämta ut eller inte. Rent principiellt skulle jag önska att alla returnerar varorna så att det på så sätt kan få effekter på samarbetet SB-leverantör.
My two cents...

Självklart är det en viss skillnad mellan BS och SB ordinarie sortiment och det är sällan personal som jag är upprörd på, dom gör sitt bästa och arbetar förstås utifrån de riktlinjer som bolagsledningen har satt.

Det stora problemet är att det känns som att systembolaget inte riktigt vill ta ansvar för BS:et. Trots att det är systembolaget vi de facto handlar utav och endast får handla utav. De är kanske rent praktiskt en mellanhand när det kommer till BS, men de är från kundens ( dess egentliga ägare) inte mer mellanhand än Telia när de säljer en iphone.

Tycker givetvis att det är dåligt även från importörernas sida, men de är inte ansvariga mot kund utan mot systembolaget! Allt ansvar gentemot kunden ligger på systembolaget.

Rant! rant! rant!
 

Vino fino

Medlem
Självklart är det en viss skillnad mellan BS och SB ordinarie sortiment och det är sällan personal som jag är upprörd på, dom gör sitt bästa och arbetar förstås utifrån de riktlinjer som bolagsledningen har satt.

Det stora problemet är att det känns som att systembolaget inte riktigt vill ta ansvar för BS:et. Trots att det är systembolaget vi de facto handlar utav och endast får handla utav. De är kanske rent praktiskt en mellanhand när det kommer till BS, men de är från kundens ( dess egentliga ägare) inte mer mellanhand än Telia när de säljer en iphone.

Tycker givetvis att det är dåligt även från importörernas sida, men de är inte ansvariga mot kund utan mot systembolaget! Allt ansvar gentemot kunden ligger på systembolaget.

Rant! rant! rant!
+ 1.

Det har alltid varit lika illa, även när SB ägde V&S och hela kedjan inklusive distributionskanalen. Samma förbannade artikelnummer på Latour oavsett vilken årgång man hade beställt.
 

Swedish

Medlem
Det stora problemet är att det känns som att systembolaget inte riktigt vill ta ansvar för BS:et.

Där har du det absoluta huvudproblemet när det gäller missledande info i BS. Det finns nog många starka röster som inte vill kännas vid BS inom bolaget, det var ju en eftergift... Samtidigt som BS används i propagandan kring "världens bredaste sortiment". Grejen är ju att det är ju inte SBs sortiment, det är leverantörernas sortiment till allmänheten...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Där har du det absoluta huvudproblemet när det gäller missledande info i BS. Det finns nog många starka röster som inte vill kännas vid BS inom bolaget, det var ju en eftergift... Samtidigt som BS används i propagandan kring "världens bredaste sortiment". Grejen är ju att det är ju inte SBs sortiment, det är leverantörernas sortiment till allmänheten...
Ett argument som hade kunnat fungera om det inte var så att systembolaget hade monopol på att sälja vin&sprit. Dom kan inte hävda att det är leverantörerna som säljer vin till oss, ingen annan får ju sälja vin i Sverige än systembolaget...

Jag är ointresserad av vilken anledning som ligger bakom att det blir fel årgång, det är ytterst systembolaget ansvar att kunden får rätt vara vid beställning. Blir nästan förolämpad av att de försöker ursäkta sig med att leverantören har gjort fel gång på gång. Hade det varit en vanlig butik hade jag tvekat på att handla där, nu är det inte mycket att välja på...

Självklart kan det bli fel då och då, det blir det för alla företag, små som (och särskilt) stora, men då står man för det och försöker rätta till problemet. Något som systembolaget verkar måttligt intresserade av.

Arg! :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket kommer ju tillbaka till att dom behandlar olika årgångar av samma vin som samma artikel. Det är inte samma vin! oavsett hur lite det skiljer i smak och doft. Som att alla Sydafrikaner under 100-lappen skulle vara samma vin... :)
...eller Beaujolais Nouveau...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket kommer ju tillbaka till att dom behandlar olika årgångar av samma vin som samma artikel. Det är inte samma vin! oavsett hur lite det skiljer i smak och doft. Som att alla Sydafrikaner under 100-lappen skulle vara samma vin... :)
En del verkar dock tro att Sydafrika enbart gör vin av Coffee Pinotage-typen. :( Inte på välinformerade finewines som tur är. :)
 

Vino fino

Medlem
Självklart kan det bli fel då och då, det blir det för alla företag, små som (och särskilt) stora, men då står man för det och försöker rätta till problemet. Något som systembolaget verkar måttligt intresserade av.

Arg! :D
Kan inte undgå att fylla på här med den veckoliga personliga förödmjukelsen som troget levereras av Monopolet.

Köpte 4 st buteljer av ett vin, öppnade och drack ett, märkte att det var korkskadat. Tog bort foliet på övriga 3 och konstaterade med ett sniff på korkarna att hela batchen var förstörd. Ergo: tillbaka till butiken idag för att returnera.

butiksbiträde 1: "Vi kan inte ta tillbaka vinerna eftersom de är osäljbara när du har tagit bort foliet"
kunden (jag): "Eh? Jag säger ju att samtliga är korkskadade. Lukta själva!"
butiksbiträden 1 och 2: (Sniff sniff mummel mummel)
butiksbiträde 2: "Jo, nog är det korkskadat alla gånger. Men vi kan inte skicka tillbaka till leverantören utan att ha bevisat att det är korkskadat. Då får vi inte betalt av leverantörerna"
jag: "Du tycker att jag ska ta hem flaskorna igen, korka upp dem, konstatera korkskadan, och komma tillbaks?"
biträde 2: "Ja, tyvärr. Sånt är vårt ansvar mot leverantörerna"
jag: "Och kunderna då?"
biträde 2: "Jo, tyvärr blir det lite byråkratiskt."

Eftersom jag själv i min ungdom jobbade i den hemska fria liberaliserade vinmarknaden vet jag att det inte är något problem med en policy mot leverantörerna där defekter automatiskt krediteras utan bevistvång.
Men här i Svedala har vi ett eländigt monopol som håller på att kissa på sig av skräck för att någon leverantör ska EU-anmäla dem och att alla fina jobb på HK och i lobbyverksamheten kommer att försvinna vilket har lett till att personalen har hjärntvättats och kunden hamnar i sista ledet.

Så…. för VEM finns monopolet? För kunderna? Knappast
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kan inte undgå att fylla på här med den veckoliga personliga förödmjukelsen som troget levereras av Monopolet.

Köpte 4 st buteljer av ett vin, öppnade och drack ett, märkte att det var korkskadat. Tog bort foliet på övriga 3 och konstaterade med ett sniff på korkarna att hela batchen var förstörd. Ergo: tillbaka till butiken idag för att returnera.

butiksbiträde 1: "Vi kan inte ta tillbaka vinerna eftersom de är osäljbara när du har tagit bort foliet"
kunden (jag): "Eh? Jag säger ju att samtliga är korkskadade. Lukta själva!"
butiksbiträden 1 och 2: (Sniff sniff mummel mummel)
butiksbiträde 2: "Jo, nog är det korkskadat alla gånger. Men vi kan inte skicka tillbaka till leverantören utan att ha bevisat att det är korkskadat. Då får vi inte betalt av leverantörerna"
jag: "Du tycker att jag ska ta hem flaskorna igen, korka upp dem, konstatera korkskadan, och komma tillbaks?"
biträde 2: "Ja, tyvärr. Sånt är vårt ansvar mot leverantörerna"
jag: "Och kunderna då?"
biträde 2: "Jo, tyvärr blir det lite byråkratiskt."

Eftersom jag själv i min ungdom jobbade i den hemska fria liberaliserade vinmarknaden vet jag att det inte är något problem med en policy mot leverantörerna där defekter automatiskt krediteras utan bevistvång.
Men här i Svedala har vi ett eländigt monopol som håller på att kissa på sig av skräck för att någon leverantör ska EU-anmäla dem och att alla fina jobb på HK och i lobbyverksamheten kommer att försvinna vilket har lett till att personalen har hjärntvättats och kunden hamnar i sista ledet.

Så…. för VEM finns monopolet? För kunderna? Knappast
Kanske kan bli en egen tråd, Den veckoliga personliga förödmjukelsen som troget levereras av Monopolet.
Du skulle ha köpt en korkskruv på bolaget och öppnat dom i kassan...
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Söt Champagne låter ju skittrevligt som omväxling. Jag hade inte tvekat. Moscato d'Asti är ju svingott, söt Champis kanske är en fröjd att dricka. :)

Verkar ju vara nått mer i stil med Pineau des Charentes. I detta fallet halvjäst champagne blandat med sprit.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Verkar ju vara nått mer i stil med Pineau des Charentes. I detta fallet halvjäst champagne blandat med sprit.
Ok, har dock hört att det finns en del Champagne med hög dosage, som är lite sötare, men har ännu inte haft chansen att prova.

Men även en halvjäst variant kan ju smaka gott antar jag. ;)
 
Toppen