Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

kayaker

Cyklist
Det är SB och ingen annan som har ansvaret gentemot mig som kund. Om de inte hade detaljhandelsmonopol så skulle de bry sig och ha olika artikelnummer för olika årgångar även i fasta resp. tillfälliga sortimentet.
 

Mmm

Medlem
En del blandat beställt från Frankrike, snabb leverans hem via DHL :)

Ogier Lancement Cote-Rotie 2005
Ogier "standard" Cote-Rotie 2010
Couly-Dutheil Clos de l'Echo Chinon 1988 och 1995 (!)
Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux 2007
Gonon St Joseph 2012
Foillard Morgon 2012 (12 Euro flaskan!)
Metras Beaujolais
Röd och vit Graillot Crozes-Hermitage 2012
Meo-Camuzet Chambolle-Musigny 2004 (väldigt billigt, kanske pengarna i sjön)
Weinbach Gewurztraminer Grand Cru 2004
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det bästa med ping @Dexter är att där har vi en managementperson på SB som nog börjat reflektera utanför de etablerade ramarna vad gäller kundservice, utbud, underleverantörssystem, prissättning mm. Kundnytta är ju en fantastisk komponent då man designar appar, butiker och www...

Jag ber om ursäkt att jag varit så grov och oförfinad, men jag är inte längre svensk i sinnet och drabbas regelbundet av obehaget att behöva förklara vad som är så bra med SB. Att förklara SB:s storslagenhet i Japan är ingenting som jag klarar av. Måste erkänna att jag vanligtvis skakar på huvudet, tittar mot golvet och säger: "ルールです。" som betyder att det helt enkelt är "regeln". Inget jag eller någon annan kan göra något åt. Japanerna tittar då på mig med sorgset medkännande... Sedan skrattar de utan varken återhållsamhet eller förfining...

Och JAG måste skämmas...

Tycker DET är orättvist!

Ssk som jag nu erfarit i alla länder (utanför de arabiska) hur smidigt och användarvänligt man kan lösa alkoholtillgången - utan en större procent alkoholister än i dagens Sverige... (Har ännu inte besökt Nordkorea.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En del blandat beställt från Frankrike, snabb leverans hem via DHL :)

Ogier Lancement Cote-Rotie 2005
Ogier "standard" Cote-Rotie 2010
Couly-Dutheil Clos de l'Echo Chinon 1988 och 1995 (!)
Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux 2007
Gonon St Joseph 2012
Foillard Morgon 2012 (12 Euro flaskan!)
Metras Beaujolais
Röd och vit Graillot Crozes-Hermitage 2012
Meo-Camuzet Chambolle-Musigny 2004 (väldigt billigt, kanske pengarna i sjön)
Weinbach Gewurztraminer Grand Cru 2004
Niiiiice! :):):)
 
  • Like
Reactions: Mmm

Mmm

Medlem
Niiiiice! :):):)
Glömde ju skriva ett par tolvtaggare som fanns i försändelsen:

Clos Rougeard Brezé 2009 (vitt) och Clos Rougeard Saumur-Champigny Les Clos 2007 (rött). De är min själv inte lätta att få tag på i dagens läge.

Det enda krångliga med att handla från Frankrike är att det verkar vara ett u-land när det kommer till e-handelslösningar. Det är old-school banköverföring som gäller i de flesta fall. Jag har aldrig riktigt orkat förstå hur man skall betala in svensk alkoholskatt, men det verkar ju gå bra i alla fall. Hade gärna betalat in, men orkar inte dra i det.
 
Det finns inget som hindrar leverantören att lägga in flera årgångar i BS med olika artikel nummer. Eller att de själva har olika artikelnummer hos sin distributör så de vet när ena årgången är slut (men det kostar att ha olika artikelnummer hos distributören) och kan då meddela SB. Det är till och med så enkelt att de gör det i leverantörsportalen och då uppdateras SB hemsida efter en nattkörning.... men det kräver ju att de som äger vinet bryr sig... och det är ju inte alla som gör!

Det borde väl vara många här som jobbar eller jobbat hos en importör som kan bekräfta...
det här är riktigt att leverantörer har möjlighet att skapa 2 artikelnummer och snabb titt i BS visar att vissa leverantörer gör det och det är riktigt också att det kostar mer hos distributör för det blir 2 artiklar vilket gör att fasta kostnader per artikel dubbleras. Inget konstigt eftersom det handlar om 2 olika produkter. Leverantörer som inte bryr sig om kunder och fokuserar på sin vinst framför servicekänslan finns i branschen som i alla branscher.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En del blandat beställt från Frankrike, snabb leverans hem via DHL :)

Ogier Lancement Cote-Rotie 2005
Ogier "standard" Cote-Rotie 2010
Couly-Dutheil Clos de l'Echo Chinon 1988 och 1995 (!)
Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux 2007
Gonon St Joseph 2012
Foillard Morgon 2012 (12 Euro flaskan!)
Metras Beaujolais
Röd och vit Graillot Crozes-Hermitage 2012
Meo-Camuzet Chambolle-Musigny 2004 (väldigt billigt, kanske pengarna i sjön)
Weinbach Gewurztraminer Grand Cru 2004
Mycket kul där, du är välkommen hem till mig när det är dags att poppa. :)
 

epeb

Medlem
Efter en vecka på Madeira fick jag dessa med mig hem
Blandys15.jpg Blandys1996.jpg D'Oliveiras15.jpg Henriques20.jpg Justinos1995.jpg
Blandy Malmsey 15 år
Blandy Malmsey Cosecha 1996
D'Oliveira Malmsey 15 år
Henriques & Henriques Malmsey 20 år
Justino's Cosecha 1995
, huvudsakligen TNM i den.
som synes har jag en väldig dragning åt det söta hållet...:)
 

chambertin

Medlem
En del blandat beställt från Frankrike, snabb leverans hem via DHL :)

Ogier Lancement Cote-Rotie 2005
Ogier "standard" Cote-Rotie 2010
Couly-Dutheil Clos de l'Echo Chinon 1988 och 1995 (!)
Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux 2007
Gonon St Joseph 2012
Foillard Morgon 2012 (12 Euro flaskan!)
Metras Beaujolais
Röd och vit Graillot Crozes-Hermitage 2012
Meo-Camuzet Chambolle-Musigny 2004 (väldigt billigt, kanske pengarna i sjön)
Weinbach Gewurztraminer Grand Cru 2004
Ute på rödvinsstråk ser jag. Trevligt !
Har du tidigare erfarenhet av Ogier ?
Var handlade du ? (12 € för Foillard är ju tokbilligt !)
 

Mmm

Medlem
Ogier är väldigt bra :) Brukar komma i topp när vi har infernon

Det mesta handlat på vinsetmillesimes.com. De tar kort och levererar snabbt och proffsigt
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är ju på ständig jakt efter en 2005 Fourcas Hosten för att grupparbeta lite. Men, tror jag hittat de flesta årgångar från 1985 och framåt, men INTE 2005:an. Det är iaf fler årgångar än man kan hitta i Sverige, men inte den årgången som jag råkar behöva. Å andra sidan kan man ju alltid resonera som SB och välja valfri årgång :rolleyes:
Stod och fingrade på bundlade paket med Chateau Gloria (1 av varje 2009 och -10), samt såg mina första 2010 VCC live. Blev nästan schwimmfärdig då jag såg prislappen... Vieux Chateau Certan är uppenbarligen på väg till de överprisades skara.

Men, hittade ett litet oemotståndligt italienskt REA-paket som fick följa med mig hem för facila femhundringen:
2009 Fontanafredda Barolo Nebbiolo
2008 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2008 La Spinetta (Rivetti) Chianti Riserva Casanova Sangiovese


Det kostar på lite att leta efter specifikt vin då man ständigt hittar andra :)

Nu känner jag bara till två ytterligare vinbutiker med gott utbud, men det får bli lite senare i veckan. Har ju ett par jobb att sköta också. Finns rimligen något ytterligare hundratal, men...:neej:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är ju på ständig jakt efter en 2005 Fourcas Hosten för att grupparbeta lite. Men, tror jag hittat de flesta årgångar från 1985 och framåt, men INTE 2005:an. Det är iaf fler årgångar än man kan hitta i Sverige, men inte den årgången som jag råkar behöva. Å andra sidan kan man ju alltid resonera som SB och välja valfri årgång :rolleyes:
Stod och fingrade på bundlade paket med Chateau Gloria (1 av varje 2009 och -10), samt såg mina första 2010 VCC live. Blev nästan schwimmfärdig då jag såg prislappen... Vieux Chateau Certan är uppenbarligen på väg till de överprisades skara.

Men, hittade ett litet oemotståndligt italienskt REA-paket som fick följa med mig hem för facila femhundringen:
2009 Fontanafredda Barolo Nebbiolo
2008 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2008 La Spinetta (Rivetti) Chianti Riserva Casanova Sangiovese


Det kostar på lite att leta efter specifikt vin då man ständigt hittar andra :)

Nu känner jag bara till två ytterligare vinbutiker med gott utbud, men det får bli lite senare i veckan. Har ju ett par jobb att sköta också. Finns rimligen något ytterligare hundratal, men...:neej:
Tycker det var lite roliga fynd du lyckats hitta. Paternoster låter framförallt som ett vin för mig. Älskar vin från Sicilien *Host* Kampanien menar jag såklart...eller missar jag något nu igen? Vad är alla AOP-poliser när man behöver dem? :neej:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker det var lite roliga fynd du lyckats hitta. Paternoster låter framförallt som ett vin för mig. Älskar vin från Sicilien *Host* Kampanien menar jag såklart...eller missar jag något nu igen? Vad är alla AOP-poliser när man behöver dem? :neej:
...eller som i detta fall: Basilicata... :bäver:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag misstänkte att det var något lurt. :D
Italien är et mycket omfattande vinland som jag inte har mer än skrapat lite ytligt på... För många vinområden, för många tillverkare, för många druvor och för många nya brandnames varje år... Men det finns mckt gott från Italien :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Italien är et mycket omfattande vinland som jag inte har mer än skrapat lite ytligt på... För många vinområden, för många tillverkare, för många druvor och för många nya brandnames varje år... Men det finns mckt gott från Italien :)
Helt sant, det är mycket mer än bara Toscana, Piemonte och Valpolicella som gäller. Trentino är lite spännande också, samt alla dessa förbannade vulkanområden som finns överallt i de mer södra regionerna. :)
 
Last edited:
Toppen