Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos

Medlem
Inget annat intressant än Léoville Barton? Vore kul att få synpunkter på om det är någon annat spännande på listan.
Jo! En hel del, men tyvärr kan jag inte komma med så mycket data när det kommer till de enskilda vinerna. Har du testat Chandon de Briailles och Groffier tidigare? Annars ska det bli kul att höra vad du tycker. Om CdB läser man för det mesta gott, men själv så tyckte jag deras tia av Ill:en smakade en enda sak, stjälkar. Topp två någonsin på min (L'Arlot vinner) stjälktopp (och det är inget positivt i min gom). Jag tror dock de måste ges en chans till, fina vingårdar och gott omdöme till rimliga priser, det vore gött om mitt tidigare test var missvisande. Groffiers Sentiers nia har jag prövat, det är kanske den sämsta bourgogne jag druckit. Spritig grenache med fat, dyr var den också, fy...
 

chambertin

Medlem
Lite utfyllnad i källaren

2007 Agrapart & Fils Vénus
1985 Pol Roger Vintage
2010 Domaine Olivier Père et Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot
2011 Domaine Olivier Père et Fils Santenay le Bievaux L'Air de Rien
2008 Bouchard Père et Fils Chevalier-Montrachet
Charles Heidsieck Réserve
2000 Charles Heidsieck Millésimé
2010 Bouchard Père et Fils Meursault 1er Cru Gouttes d'Or
2010 Bouchard Père et Fils Corton-Charlemagne
1998 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
Agrapart & Fils Cuvée Complaintee
Agrapart & Fils Terroirs
Agrapart & Fils Les 7 Crus
2012 Pierre-Yves Colin-Morey Saint-Aubin 1er Cru Chatenière
2010 Domaine Bruno Clair Gevrey-Chambertin 1er Cru Petite Chapelle
2012 Domaine Chandon de Briailles Pernand-Vergelesses 1er Cru Ile des Vergelesses
2012 La Maison Romane Gevrey-Chambertin 1er Cru La Justice
2012 Domaine Robert Groffier Chambolle-Musigny 1er Cru Les Sentiers
2012 Domaine Robert Groffier Bourgogne
1986 Château Léoville Barton


.
Verkar ju vara genomgående väldigt goda val av odlare vad gäller Bourgognerna.
La Maison Romane känner jag dock inte till alls liksom bara att Dom Olivier är en av de ledande i Santenay. Ngt av det du provat själv ?
2012 verkar ju som en strålande årgång i Bourgogne dessutom.
Provade några av Dubands röda i helgen i Kph hos Atomwine (mer om det senare) och dom var strålande rena och bra.
 
Trådskapare
A
Jo! En hel del, men tyvärr kan jag inte komma med så mycket data när det kommer till de enskilda vinerna. Har du testat Chandon de Briailles och Groffier tidigare? Annars ska det bli kul att höra vad du tycker. Om CdB läser man för det mesta gott, men själv så tyckte jag deras tia av Ill:en smakade en enda sak, stjälkar. Topp två någonsin på min (L'Arlot vinner) stjälktopp (och det är inget positivt i min gom). Jag tror dock de måste ges en chans till, fina vingårdar och gott omdöme till rimliga priser, det vore gött om mitt tidigare test var missvisande. Groffiers Sentiers nia har jag prövat, det är kanske den sämsta bourgogne jag druckit. Spritig grenache med fat, dyr var den också, fy...

Groffier=ja, Chandon de Briailles=nej. Den sista köptes på rekommendation. Vad gäller Groffier så ryker nog Bourgognen snart medans Les Sentiers nog får ligga ett tag i källaren. Den stora överraskningen för mig var Domaine Olivier som vi besökte. De vita var mycket bra.
 
Trådskapare
A
Verkar ju vara genomgående väldigt goda val av odlare vad gäller Bourgognerna.
La Maison Romane känner jag dock inte till alls liksom bara att Dom Olivier är en av de ledande i Santenay. Ngt av det du provat själv ?
2012 verkar ju som en strålande årgång i Bourgogne dessutom.
Provade några av Dubands röda i helgen i Kph hos Atomwine (mer om det senare) och dom var strålande rena och bra.

Var på plats hos Olivier, kommer en rapport så småningom. Jag fick en mycket positiv syn på deras utbud.
 

MartinE

Medlem
Lite utfyllnad i källaren

2007 Agrapart & Fils Vénus
1985 Pol Roger Vintage
2010 Domaine Olivier Père et Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot
2011 Domaine Olivier Père et Fils Santenay le Bievaux L'Air de Rien
2008 Bouchard Père et Fils Chevalier-Montrachet
Charles Heidsieck Réserve
2000 Charles Heidsieck Millésimé
2010 Bouchard Père et Fils Meursault 1er Cru Gouttes d'Or
2010 Bouchard Père et Fils Corton-Charlemagne
1998 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
Agrapart & Fils Cuvée Complaintee
Agrapart & Fils Terroirs
Agrapart & Fils Les 7 Crus
2012 Pierre-Yves Colin-Morey Saint-Aubin 1er Cru Chatenière
2010 Domaine Bruno Clair Gevrey-Chambertin 1er Cru Petite Chapelle
2012 Domaine Chandon de Briailles Pernand-Vergelesses 1er Cru Ile des Vergelesses
2012 La Maison Romane Gevrey-Chambertin 1er Cru La Justice
2012 Domaine Robert Groffier Chambolle-Musigny 1er Cru Les Sentiers
2012 Domaine Robert Groffier Bourgogne
1986 Château Léoville Barton
.
Det var mycket spännande i den listan! Agrapart är alltid bra köp liksom Cuvée des Enchanteleurs. Och Pol Roger 85 är säkert fantastisk idag! Men mest nyfiken gör mig ändå Cuvée Complaintee, som jag inte hunnit testa än. Ser fram emot en recension av den inom kort! :)

Tillägg: Var köpte du dina Agrapart?
 
Last edited:

Orpale

Medlem
Fyllde på skåpet i dag med
3 x 2010 Zind Humbrecht Riesling Rangen de Thann Clos Saint Urbain
3 x Deutz Rosé 2002
3 x Chapoutier La Sizeranne Hermitage
 
Trådskapare
A
Det var mycket spännande i den listan! Agrapart är alltid bra köp liksom Cuvée des Enchanteleurs. Och Pol Roger 85 är säkert fantastisk idag! Men mest nyfiken gör mig ändå Cuvée Complaintee, som jag inte hunnit testa än. Ser fram emot en recension av den inom kort! :)

Tillägg: Var köpte du dina Agrapart?

Leveransen av Agrapart kom precis när vi steg in i affären så vi rensade rätt hårt. Affären räddade en flaska Venus som de lovat en annan kund. Tyvärr har ju Agrapart dragit i pris och efterfrågan, det var lättare för 4-5 år sedan.

2014-05-07 10.49.53.jpg


Pol Roger 85 köptes för övrigt tillsammans med en låda av ca 15 år gammal Bollinger NV i en Parisaffär. Ska bli kul att se hur den sistnämnda levererar. PR 85 från samma källa har jag redan druckit 3-4 gånger och det är en riktigt skön flaska.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ett litet steg närmare konkursen:
2010 Le Macchiole, Paleo Rosso
2012 Duband, Bourgogne Hautes Cotes de Nuits
2012 Duband, Morey Saint Denis
2012 Schäfer-Fröhlich, Riesling GG "Halenberg"
2012 Schäfer-Fröhlich, Riesling GG "Stromberg"

2010 Antinori, Guado Al Tasso

2012 Schäfer-Fröhlich, Riesling GG "Halenberg" kan ju vara hur gott som helst! :)
 

MartinE

Medlem
Leveransen av Agrapart kom precis när vi steg in i affären så vi rensade rätt hårt. Affären räddade en flaska Venus som de lovat en annan kund. Tyvärr har ju Agrapart dragit i pris och efterfrågan, det var lättare för 4-5 år sedan.

Visa bifogad bild 1157
Ah! :) En mycket trevlig affär, liksom deras systerbutik i Dizy!

Pol Roger 85 köptes för övrigt tillsammans med en låda av ca 15 år gammal Bollinger NV i en Parisaffär. Ska bli kul att se hur den sistnämnda levererar. PR 85 från samma källa har jag redan druckit 3-4 gånger och det är en riktigt skön flaska.
Verkligen! Jag har f ö själv tänkt, i åtminstone i fem års tid, att "man borde köpa en låda Bollinger Special Cuvée och gömma undan". Tyvärr är det alltid andra, "mer akuta", inköp som går före... :vägg:
 

Mmm

Medlem
En flaska Krug Rosé för 188 Euro (lite mer humant än SB's pris)

Vet inte riktigt hur gammal den är, etiketten ser inte ut som den gör idag. Hittar inga koder heller.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En flaska Krug Rosé för 188 Euro (lite mer humant än SB's pris)

Vet inte riktigt hur gammal den är, etiketten ser inte ut som den gör idag. Hittar inga koder heller.
Verklighetskorrigering: NEJ! Det är inte ett humant pris för en flaska riktigt-jämlarns-gott livsmedel.
 

magnum

Epernay, Frankrike
En flaska Krug Rosé för 188 Euro (lite mer humant än SB's pris)

Vet inte riktigt hur gammal den är, etiketten ser inte ut som den gör idag. Hittar inga koder heller.
Det finns en riktigt bra sammanställning hos, vintomas.wordpress.com/2012/11/03/hur-man-kanner-igen-aldern-pa-en-krug-grande-cuvee
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skulle inte du sova;)
Kanske jag skriver i sömnen, eller att jag jobbat så hårt att jag drabbats av något på 4 bokstäver eller bara är glad åt att det finns ett nördigt forum där man kan slappna av, ta sig en Norrlands Guld och bara vara sig själv för en stund. Eller bara vara lite eljest.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ah! :) En mycket trevlig affär, liksom deras systerbutik i Dizy!
Den i Dizy har så vitt jag förstått lagts ner. Vi skulle göra ett snabbstopp där i februari efter att ha varit på Jacquesson runt hörnet och där fanns bara en skylt utanför som hänvisade till deras butik i Hautvillers. Kan förstås bara ha varit lågsäsongs-stängt, men jag minns ingen uppgift om att de skulle öppna igen något visst datum.
 
Toppen