Tack för länken! Då kan jag säga att den är från någon gång mellan 2004 - 2011. Blir spännande att läsa på korken senDet finns en riktigt bra sammanställning hos, vintomas.wordpress.com/2012/11/03/hur-man-kanner-igen-aldern-pa-en-krug-grande-cuvee
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tack för länken! Då kan jag säga att den är från någon gång mellan 2004 - 2011. Blir spännande att läsa på korken senDet finns en riktigt bra sammanställning hos, vintomas.wordpress.com/2012/11/03/hur-man-kanner-igen-aldern-pa-en-krug-grande-cuvee
He he... Lite galet är det kanske när man egentligen borde köpa nya skor istället. Känner mej i gott sällskap på detta forumetVerklighetskorrigering: NEJ! Det är inte ett humant pris för en flaska riktigt-jämlarns-gott livsmedel.
Tråkigt att höra!Den i Dizy har så vitt jag förstått lagts ner. Vi skulle göra ett snabbstopp där i februari efter att ha varit på Jacquesson runt hörnet och där fanns bara en skylt utanför som hänvisade till deras butik i Hautvillers. Kan förstås bara ha varit lågsäsongs-stängt, men jag minns ingen uppgift om att de skulle öppna igen något visst datum.
Det var möjligtvis inte på Gatwick som du hitta den ?En flaska Krug Rosé för 188 Euro (lite mer humant än SB's pris)
Vet inte riktigt hur gammal den är, etiketten ser inte ut som den gör idag. Hittar inga koder heller.
Hade nog önskat ett par decimaler till för att helt kunna bedöma förändringenNoterar att priserna på Yquem har sänkts på systembolaget. Jag hämtar priserna regelbundet i en databas, men saknar data tidigare än november 2012. Visar de första priserna från 2012 och de från idag (igår), förändring och procentuell förändring. Det har gjorts två vanliga systembolagssänkning om ca 20% varje gång.
2006 på halvflaska kostar bra mycket mindre än hälften av halflaskan. 2007:an brukar ju @vintomas skriva upp, nu verkar ju priserna vara rätt OK också. Kan jag få moraliskt stöd här för några 2007r på halvflaska (trots inköpsstopp)?
2007 Yquem 375ml 2273 1450 -823 0.36207655081390233
2006 Yquem 750ml 5304 3385 -1919 0.3618024132730015
2007 Yquem 750ml 4285 2750 -1535 0.35822637106184363
2008 Yquem 750ml 2663 1710 -953 0.35786706721742395
2008 Yquem 375ml 1445 929 -516 0.3570934256055363
2006 Yquem 375ml 2155 1390 -765 0.35498839907192575
2005 Yquem 750ml 6990 4995 -1995 0.2854077253218884
Noterar att priserna på Yquem har sänkts på systembolaget. Jag hämtar priserna regelbundet i en databas, men saknar data tidigare än november 2012. Visar de första priserna från 2012 och de från idag (igår), förändring och procentuell förändring. Det har gjorts två vanliga systembolagssänkning om ca 20% varje gång.
2006 på halvflaska kostar bra mycket mindre än hälften av halflaskan. 2007:an brukar ju @vintomas skriva upp, nu verkar ju priserna vara rätt OK också. Kan jag få moraliskt stöd här för några 2007r på halvflaska (trots inköpsstopp)?
![]()
2007 Yquem 375ml 2273 1450 -823 0.36207655081390233
2006 Yquem 750ml 5304 3385 -1919 0.3618024132730015
2007 Yquem 750ml 4285 2750 -1535 0.35822637106184363
2008 Yquem 750ml 2663 1710 -953 0.35786706721742395
2008 Yquem 375ml 1445 929 -516 0.3570934256055363
2006 Yquem 375ml 2155 1390 -765 0.35498839907192575
2005 Yquem 750ml 6990 4995 -1995 0.2854077253218884
Ja. (Fast jag har bara provat Yquem 2007 en gång så det är nog bara en gång jag skrivit upp den - men Sauternes 2007 är konsekvent bra.) Även 2008 på halvflaska har ett trevligt pris när den nu halkat ner under Mach 1.2006 på halvflaska kostar bra mycket mindre än hälften av halflaskan. 2007:an brukar ju @vintomas skriva upp, nu verkar ju priserna vara rätt OK också. Kan jag få moraliskt stöd här för några 2007r på halvflaska (trots inköpsstopp)?
![]()
Den i Dizy har så vitt jag förstått lagts ner. Vi skulle göra ett snabbstopp där i februari efter att ha varit på Jacquesson runt hörnet och där fanns bara en skylt utanför som hänvisade till deras butik i Hautvillers. Kan förstås bara ha varit lågsäsongs-stängt, men jag minns ingen uppgift om att de skulle öppna igen något visst datum.
Ah!En mycket trevlig affär, liksom deras systerbutik i Dizy!
Verkligen! Jag har f ö själv tänkt, i åtminstone i fem års tid, att "man borde köpa en låda Bollinger Special Cuvée och gömma undan". Tyvärr är det alltid andra, "mer akuta", inköp som går före...![]()
www.lacavedesfilles.com har öppet som jag vetSamma för mig. Var också på besök hos Jacquesson och de rekommenderade Hautvillers.
Kan inte tolka hemsidan för Le Cave de Filles, om den är stängd eller inte
finewines.se. Det stödjande forumet.Tack för moraliskt stöd. Det blev en flaska Yquem 2008, några halvflaskor 2007 och som utfyllnad halvflaskor av Rieussec 2009. Så då får vi se om priserna sänks igen. Det brukar ju ta ett år eller mer mellan sänkningarna.
Finewines.se . Det omtänksamma forumetfinewines.se. Det stödjande forumet.
Ja , auktion och köpstopp lirar illa tillsammans.Man skall ge fanken i att kolla auktioner när man har köpstopp. En perfekt flaska Beychevelle 1982 flimrade förbi och det var ju ingen annan som bjöd![]()
Kul, grenache är alltid trevligt.Släpade hem lite lokalt vin från Sardinien:
2012 Tenute Delogu Cannonau di Sardegna Ego
2010 Gabbas Cannonau di Sardegna Riserva Dule
2011 Cantina Giampietro Puggioni Cannonau di Sardegna Mamuthone
2011 Carpante Vermentino di Sardegna Frinas
2012 Santa Maria La Palma Cannonau di Sardegna Punta Rosa
Nej, ni har förmodligen inte hört talas om dom, det hade ingen på Cellartracker i alla fall. Fick lägga upp alla utom en som nya viner. Frågan är då om man har skjutit sig i foten och släpat hem fullständigt odrickbara saker, eller om man tvärtom har hittat några guldkorn som man är tämligen ensam om
Samtliga viner i prisläge 10-15 euro, så förväntningarna är inte jättehögt ställda, men de enklare Cannonau som vi drack på restaurang gillade jag skarpt.
Och där fick också @Matlen visa att han kan sin druvläraKul, grenache är alltid trevligt.Hoppas de levererar!