Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Har precis förlorat oskulden. Det gick lugnt och varsamt till - en intakt leverans och en ruggigt fin korköppnare på köpet. Att agera "vinimportör" är ju riktigt kul! Caviste rockar, nu hoppas jag bara vinerna gör detsamma...annars...:mad:

image.jpg
 

Livermore

Medlem
Inhandlade idag 2009 Rasciatano Rosso. valet ikväll är mellan den och Piper-Heidsieck Brut. Eftersom det har varit så negativt kring Heidsiecken tror jag att jag öppnar den. Då har jag alltid Rasciatano Rosso som backup om champagnen är tråkig och ovärdig att drickas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inhandlade idag 2009 Rasciatano Rosso. valet ikväll är mellan den och Piper-Heidsieck Brut. Eftersom det har varit så negativt kring Heidsiecken tror jag att jag öppnar den. Då har jag alltid Rasciatano Rosso som backup om champagnen är tråkig och ovärdig att drickas.
Med stor sannolikhet är det nog två bottennapp du kommer att dricka i så fall. ;)
 
Trådskapare
A
Jag köpte nyligen Piper-Heidsieck Brut. För att vara helt ärlig tog jag fel Heidsieck i min brådska. Det var egentligen producenten Charles Heidsieck jag skulle ta. Har jag gjort en fatalt misstag och kommer ångra mig i helgen eller är den en helt okej standardchampagne? Vad jag har läst mig till ska Charles Heidsieck vara den lite bättre av alla Heidsiecks.
Gör om, gör rätt. Det är två helt olika viner. Även om Piper ryckt upp sig lite är deras standard rätt tråkig. Nu är ju tyvärr Charles Heidsieck väl dyr i Sverige så vill du ha något emellan rekommenderas Louis Roederers standard-brut
 

Livermore

Medlem
Gör om, gör rätt. Det är två helt olika viner. Även om Piper ryckt upp sig lite är deras standard rätt tråkig. Nu är ju tyvärr Charles Heidsieck väl dyr i Sverige så vill du ha något emellan rekommenderas Louis Roederers standard-brut
Jag är medveten om att de är helt olika viner, problemet var att jag kom ihåg fel vilken av dem som var sagt att vara bättre. Nästa gång dubbelkollar jag när minnet tryter. Louis Roderers standard-brut drack jag för någon månad sen och var en god upplevelse.

Med stor sannolikhet är det nog två bottennapp du kommer att dricka i så fall. ;)
Tur jag har kvittot kvar på Rasciatanon :) Synd att jag inte har det på Pipern :(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är ju tyvärr Charles Heidsieck väl dyr i Sverige så vill du ha något emellan rekommenderas Louis Roederers standard-brut
Fast när Roederers standard - bra som den är - gått och blivit så väldigt stram och grönäpplig på senare tid (tidigare tyckte jag den var mer fruktig) så har den för mig inte mycket gemensamt med det som utmärker Charles Heidsieck: mer brödiga och utvecklade toner än någon annan "standardskumpa". Anledningen är ingen större hemlighet: 40% reservviner inklusive sådana som är över 10 år gamla, och lite längre lagring före försäljning än övriga stora hus. De senaste flaskorna jag köpte för några månader sedan hade fortfarande 2007-bas ("lagda i källaren 2008" uttrycks det på baksidesetiketten).
Jag håller med om att det svenska priset är väl högt och att det är en ren skam att den svenska importören inte tar in rosé-, årgångs- och prestigevarianter. Men för den som köper sina skumpor via SB (och därmed är acklimatiserad till prisnivån där) och gillar mognadstoner så borde inte 459 kr vara orimligt mycket för det man får i flaskan.

Piper-Heidsieck är precis som Anders säger ett av de hus som bättrat sig men mer är OK än verkligt intressant. Som, tja, Pommery?
 

Livermore

Medlem
Piper-Heidsieck är precis som Anders säger ett av de hus som bättrat sig men mer är OK än verkligt intressant. Som, tja, Pommery?
Förväntningarna är på noll inför öppnandet i alla fall. Kan bara bli positivt överaskad. Av det jag läst om vinet på internet verkar det vara ett som faller en viss målgrupp i smaken. Tror inte jag är i den målgruppen men vi får se :nagelbitare:.
 

epeb

Medlem
E fråga till Champagnenördarna.
Är den här värd att testa?
Michel Gonet Prestige Grand Cru Blanc de Blancs Brut Nature
 

Arvid

Medlem
Lite tillhemmacaven, lite till källaren. Beujolais-fest i sommar. :oops:

2005 Cerbaiona Brunello
2005 B. Giacosa Barolo
2012 Morgon Cote de Py, Foillard
2012 Morgon Corcelette, Foillard
2010 Morgon "3.14", Foillard
2010 Fleurie, Foillard
 

gece

Man vänjer sig.
E fråga till Champagnenördarna.
Är den här värd att testa?
Michel Gonet Prestige Grand Cru Blanc de Blancs Brut Nature
04an? En hygglig BdB utan något extra minns jag den som. Går nog att hitta roligare saker för samma pris tror jag, men jag har några hemma och jag har inte för avsikt att vaska.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var förbi Au 36 i Hautvillers i fredags samt Paul Déthune i Ambonnay och införskaffade bl.a:
N/V, Brut Réserve Bérèche Père & Fils
N/V, Blanc de Noir Paul Déthune
N/V, Cuvée Préstige Paul Déthune
Låter som att du är någonstans där man kan handla fritt och obehindrat. Vinresa, arbete eller kanske en kombination?
 

chambertin

Medlem
Låter som att du är någonstans där man kan handla fritt och obehindrat. Vinresa, arbete eller kanske en kombination?
Ja "vive la république" !
Bara plånbok och flygbolagens viktregler som begränsar, annars är det ju "fritt".
Låt oss kalla det en omväg på väg hemåt. Champagne ligger trots allt knappt 2 timmar från Charles de Gaulle med bil.:)
 
Toppen