Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vino fino

Medlem
Så jag trodde faktiskt att alla Yquem 2007 (och andra årgångar som finns kvar) har levererats i en enda batch till Systemet....
Eller?
Det kan inte stämma, för den 2007 som jag köpte för snart 3 år sedan levererades av Hjo Grosshandel. Nu är det Vinovativa som för den.

Om vi tittar på befintliga årgångar så ser det ut så här (du har redan här en dubblett, 2008):

Hjo Grosshandel AB 05
Swedish Brand AB 06
Vinovativa AB 07, 08
Magnum Wine AB 09
Granqvist Beverage House AB 08, 10

Möjligen kan leverantörerna sälja till varandra men jag undrar om det är lagligt i Svedala? Och vad gäller "lagrade hos SB" så tror jag det också är lagvidrigt, mig veterligen avskaffades sista delen av distributionsmonopolet i.o.m. försäljningen av V&S.

Som jag har förstått det måste det vara leverantörerna som lagerhåller och de får inte köpa vin direkt av varandra. Om det stämmer så måste det vara leverantörerna som kontinuerligt snappar upp batcher på kontinenten (eller vrakgods från andra svenska leverantörer fast via bulvaner utomlands) och säljer dem till gällande marknadspris.

Men, jag kan givetvis ha fel. Det är svårt att veta i.o.m. att Monopolet är bäst i klassen på icke-transparens.
 

Larseman

Medlem
Lite tyska godsaker (hoppas jag) inköpta på Fraport
WP_20140605_07_26_05_Pro.jpg


2012 Schloss Johannisberg Riesling Rotlack Kabinett Feinherb
2013 Weingut Robert Weil Kiedricher Klosterberg Riesling Trocken
2012 Wegeler Wehlener Sonnenuhr Riesling Großes Gewächs

Frugan har börjat upptäcka Riesling också så nu är det bäst att fylla på :)
 

sunqan

Vinös
. Det kan inte stämma, för den 2007 som jag köpte för snart 3 år sedan levererades av Hjo Grosshandel. Nu är det Vinovativa som för den.

Om vi tittar på befintliga årgångar så ser det ut så här (du har redan här en dubblett, 2008):

Hjo Grosshandel AB 05
Swedish Brand AB 06
Vinovativa AB 07, 08
Magnum Wine AB 09
Granqvist Beverage House AB 08, 10

Möjligen kan leverantörerna sälja till varandra men jag undrar om det är lagligt i Svedala? Och vad gäller "lagrade hos SB" så tror jag det också är lagvidrigt, mig veterligen avskaffades sista delen av distributionsmonopolet i.o.m. försäljningen av V&S.

Som jag har förstått det måste det vara leverantörerna som lagerhåller och de får inte köpa vin direkt av varandra. Om det stämmer så måste det vara leverantörerna som kontinuerligt snappar upp batcher på kontinenten (eller vrakgods från andra svenska leverantörer fast via bulvaner utomlands) och säljer dem till gällande marknadspris.

Men, jag kan givetvis ha fel. Det är svårt att veta i.o.m. att Monopolet är bäst i klassen på icke-transparens.
Partihandlare får sälja till varandra (4kap paragraf 2 i alkohollagen) :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ställ den gärna mot Ata Rangi -11 när du skall testa - blint. Hade varit kul att höra hur de skiljer sig, eller jag skulle förresten gärna vara med. ;)

Lär ju inte dricka den förrän om kanske 10 år. Om jag inte blivit tvungen att sälja den innan dess. :)
Men skall definitivt gå och köpa en Ata Rangi och lagra jämsides!
 

Larseman

Medlem
Lite tyska godsaker (hoppas jag) inköpta på Fraport
Visa bifogad bild 1325

2012 Schloss Johannisberg Riesling Rotlack Kabinett Feinherb
2013 Weingut Robert Weil Kiedricher Klosterberg Riesling Trocken
2012 Wegeler Wehlener Sonnenuhr Riesling Großes Gewächs

Frugan har börjat upptäcka Riesling också så nu är det bäst att fylla på :)

En billig DRC
Varför kom jag helt plötsligt att tänka på de här textraderna:
Bilens lack den glänste
Kromen blixtra' i dess nos
När jag stod där stum och tänkte
"Hur enkel är min lilla ros"

Taken from http://lyricstranslate.com/en/Arne-Quick-Rosen-lyrics.html#ixzz33lRue51w
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skall springa förbi SB om några minuter. Målet är att köpa ett dugligt rödtjut att ge min hustru blint. Är det någon som känner sig manad att komma med ett tips, det ni får i retur är en opolerad rapport kring hur hon gissade och hur bra hon tyckte det var. Även mina åsikter får ni också såklart. Prisbild: runt 300 pix. Ni har ca 15 minuter på er...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skall springa förbi SB om några minuter. Målet är att köpa ett dugligt rödtjut att ge min hustru blint. Är det någon som känner sig manad att komma med ett tips, det ni får i retur är en opolerad rapport kring hur hon gissade och hur bra hon tyckte det var. Även mina åsikter får ni också såklart. Prisbild: runt 300 pix. Ni har ca 15 minuter på er...
Forumet är inte bara segt rent tekniskt för tillfället utan även eran reaktionsförmåga följer samma linje. ;) Kanske saknades intresse förvisso, men det tror jag inte. Nåväl, så här blev dagens inköp, varvid Pinotagen dricks idag. Bandol har jag ju druckit en del på sistone så den får vänta.

image.jpg


Men för bövelen, passa nu på att testa Bandolen innan den tar slut. Det skall mycket till att ni blir besvikna. Så här upplevde jag förra årgången: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag slapp också släpa hem dyrt vin från Demokratiska Republiken Kongo men som på ett ingripande från vår skapare kom istället en snäll farbror från DHL med en pall vin... Rättvist.
Visa bifogad bild 1330
Herre min skapare vad mycket vin, skall du starta eget eller? En annan behöver ju vara försiktig med inköp innan jag får tummen ur och beställer den där förbenade vinkylen jag mumlat om ett tag nu. Fan vad trevligt det hade varit att ha en vinkällare! Avundsjuk? Nej då, inte alls *knyter näven så hårt i fickan så att knogarna blir blå...*
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Forumet är inte bara segt rent tekniskt för tillfället utan även eran reaktionsförmåga följer samma linje. ;) Kanske saknades intresse förvisso, men det tror jag inte. Nåväl, så här blev dagens inköp, varvid Pinotagen dricks idag. Bandol har jag ju druckit en del på sistone så den får vänta.

Visa bifogad bild 1329

Men för bövelen, passa nu på att testa Bandolen innan den tar slut. Det skall mycket till att ni blir besvikna. Så här upplevde jag förra årgången: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
Hade dom inte Tablas Creek?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hade dom inte Tablas Creek?
Bra att du nämnde det, nu får jag en chans att ge SB en rejäl känga. Hyllan var tom som du själv såg, saldot indikerade att det fanns 12 flarror. Jag ställde mig snällt i kö för hjälp, du försvann med dina kap. Jag väntade...och väntade för att till slut få hjälp. Jag frågade efter Tablas Creek (den röda) och hänvisade till saldot, hon sprang iväg och var borta närmare tio minuter. När hon väl kom tillbaks så sa hon att det tyvärr har blivit något fel på saldot, de hade enbart fått 12 fl som hade tagit slut direkt, typ. Så var det med det...:neej:

Är det nu det är ok att utbrista: "Jädra Systembolaget, ni har inte bara problem med årgångar, även det normala saldot är tydligen svårt att hålla koll på", typ? :raseri:

Edit: De har fortfarande inte uppdaterat trots min påminnelse för några timmar sedan, det står fortfarande 12 fl på hemsidan (Nordstan, Göteborg). Riktigt kasst!
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Herre min skapare vad mycket vin, skall du starta eget eller? En annan behöver ju vara försiktig med inköp innan jag får tummen ur och beställer den där förbenade vinkylen jag mumlat om ett tag nu. Fan vad trevligt det hade varit att ha en vinkällare! Avundsjuk? Nej då, inte alls *knyter näven så hårt i fickan så att knogarna blir blå...*

Ha ha, detta är faktiskt mindre än hälften av vad som kom idag men allt är inte till mig själv utan det är vad som beställdes under provningen med Franska Vinlistan för några veckor sedan.
I min ondskefulla plan för att få folk att dricka bättre vin i Kalmar har jag jag påtagit mig rollen som "utlämningsställe" åt Franska Vinlistan vilket gör att Kalmariterna kan beställa därifrån fraktfritt.
I gengäld brukar det ligga någon extra godsak insmusslad i pallen för att kompensera för lådkonkandet och jag slipper ju även frakt på mina egna lådor...

Men ja, det är så jäkla trevligt att ha en vinkällare att jag skulle kunna sitta där och mysa mest hela dagarna, synd att man måste arbeta ibland. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ha ha, detta är faktiskt mindre än hälften av vad som kom idag men allt är inte till mig själv utan det är vad som beställdes under provningen med Franska Vinlistan för några veckor sedan.
I min ondskefulla plan för att få folk att dricka bättre vin i Kalmar har jag jag påtagit mig rollen som "utlämningsställe" åt Franska Vinlistan vilket gör att Kalmariterna kan beställa därifrån fraktfritt.
I gengäld brukar det ligga någon extra godsak insmusslad i pallen för att kompensera för lådkonkandet och jag slipper ju även frakt på mina egna lådor...

Men ja, det är så jäkla trevligt att ha en vinkällare att jag skulle kunna sitta där och mysa mest hela dagarna, synd att man måste arbeta ibland. :)
Tur att du får ditt straff och ligger ute till havs mellan varven, på så vis blir det lättare för mig att njuta av mitt bristande utrymme. Skämt åsido, det låter som en bra deal!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det kan inte stämma, för den 2007 som jag köpte för snart 3 år sedan levererades av Hjo Grosshandel. Nu är det Vinovativa som för den.

Om vi tittar på befintliga årgångar så ser det ut så här (du har redan här en dubblett, 2008):

Hjo Grosshandel AB 05
Swedish Brand AB 06
Vinovativa AB 07, 08
Magnum Wine AB 09
Granqvist Beverage House AB 08, 10

Möjligen kan leverantörerna sälja till varandra men jag undrar om det är lagligt i Svedala? Och vad gäller "lagrade hos SB" så tror jag det också är lagvidrigt, mig veterligen avskaffades sista delen av distributionsmonopolet i.o.m. försäljningen av V&S.

Som jag har förstått det måste det vara leverantörerna som lagerhåller och de får inte köpa vin direkt av varandra. Om det stämmer så måste det vara leverantörerna som kontinuerligt snappar upp batcher på kontinenten (eller vrakgods från andra svenska leverantörer fast via bulvaner utomlands) och säljer dem till gällande marknadspris.

Men, jag kan givetvis ha fel. Det är svårt att veta i.o.m. att Monopolet är bäst i klassen på icke-transparens.
Det här med olika importörer beror garanterat på det sätt som känd Bordeaux handlas, med fler mellanled än andra viner (och dessutom en primeur). Importörer köper från négocianter ("grosshandlare") i Bordeaux, och inte direkt från de kända slotten. Därför finns det ingen svensk importör som ensam representerar Château d'Yquem eller Château Margaux, på det sätt som det finns en svensk importör som representerar Guigal, Trimbach eller Bollinger. Snarare brukar de som importerar Bordeaux representera en viss négociant, har jag fått intryck av. Vill Systembolaget köpa Guigal har de bara Vinunic att vända sig till, men vill de köpa Château d'Yquem kan det alltså finnas flera importörer som kan fixa fram flaskor.

De här vinerna har nog köpts in en primeur av Systembolaget. Jag antar att det går till så att Systembolaget begär in offerter på en längre lista Bordeaux-primörer och att den som ger det lägsta budet får leverera respektive vin. Priset från Bordeaux är nog ungefär detsamma, men den marginal som importörerna hoppas på kan ju variera lite.

Listan tyder på att olika importörer har haft lägst påslag olika år, alternativt att olika importörer har "fått loss" Yquem från sin négociant olika år.

Men för övrigt: visst får importörerna handla med varandra! Alkohollagen 4 kap 2 § lyder:
"En partihandlare får sälja varorna till
1. det i 5 kap. 1 § angivna detaljhandelsbolaget, [Gissa vilket? Ledtråd: gröngul skylt.]
2. annan partihandlare som har rätt att handla med motsvarande varor,
3. den som har meddelats tillstånd för servering till allmänheten eller stadigvarande tillstånd för servering i slutet sällskap i enlighet med reglerna i 8 kap... [alltså restauranger m.m.]"

Sedan är det ju en annan sak i vilken utsträckning en importör (som är ensamma om en viss producent i Sverige) är villig att sälja till en annan. Det kanske mest händer när någon tänker lägga ner verksamheten.

Och visst får Systembolaget lagra de varor de väl köpt in. Varför skulle de inte få göra det? Det får ju IKEA och Ica också, utan att det har med något statligt monopol att göra. Det distributionsmonopol som bröts gällde väl försäljning och leveranser till restauranger? Kom också ihåg att vi här pratar om en primeur-köp av Bordeaux. Man måste då bestämma mängden när vinerna faktiskt säljs en primeur, rätt långt före leverans. Köper man senare får man inte samma pris, utan då gällande marknadspris. Fram tills det senaste prisfallet så brukade det alltid vara så att eftermarknaden var dyrare. Eftersom intresset för Bordeaux tycks ha minskat (och de privatpersoner som vill köpa en primeur kanske istället köper från Winefinder m.fl.) och söta viner blivit ännu svårare än förr att sälja, har nog de här vinerna blivit mer hyllvärmare än de räknade med.
 
Toppen