Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

ChristianB

DipWSET
Har haft en massa beställningar stående så plockade upp lite idag, mest långlivad öl men även två flaskor vin.
2008 Roagna Langhe Rosso
Blev tipsad om den här när den kom, och har haft den stående sen dess. Lär nog dricka den ganska snart!

2008 Roland Champion Champagne Special Club
Tycks vara ganska enkel, och kunde inte låta bli när den släpptes. Får testa till någon schysst sommarfisk! Gös med smörslungad färskpotatis kanske..?
Förslag: Prova din flaska någon dag så sparar jag min till en Special Club-provning. Det finns väl en Grongnet och en Paul Bara Rosé inom familjen att ta av! Säg till när jag ska komma över på gösmiddag bara. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Förslag: Prova din flaska någon dag så sparar jag min till en Special Club-provning. Det finns väl en Grongnet och en Paul Bara Rosé inom familjen att ta av! Säg till när jag ska komma över på gösmiddag bara. ;)
Jag har en Nomi-Renard special club 2008 att bidra med ;-)
 

gece

Man vänjer sig.
I Kanada blev det följande inköp... eller OK, det började på Arlanda:
Krug GC till nästan misstänkt lågt pris - halvflaskorna i Frankfurt kostar mer än helorna på Arlanda, tänk på alla pengar jag förlorat om jag inte slagit till!
Nåväl, Kanada då:
1995 Inniskillin Vidal Icewine - blindköp men verkar lovande på CT och jag tror att lite ålder passar Inniskillins väl intensiva stil
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series - många försöker sig på CF-icewine, men bara Hillebrand lyckas övertyga. Det här är svinigt bra, sött som fan med jordgubb och rabarber, men med bra syra och vegetala toner (mer rabarberblad än klassisk CF-paprika dock) som hindrar det från att bara bli saft av det.
2010 Reimer Vineyards Peace & Harmony - sval nästan-Bordeaux-blend med 39% Cabernet Sauvignon, 31% Chambourcin, och 30% Cabernet Franc; ett av de bättre rödtjuten vi i hittade i Niagara
2010 Casa-Dea Estates Pinot Gris Reserve - lätt oxidativ PG; god, men kanske lite mer av en souvenir från området (Prince Edward County) än något som får ligga och ruva i källaren i tusen år

Även några sake från Ontario Spring Water Saké Company - inget vi dricker ofta, men fick prova en på Atelier och den var så bra att vi tänkte att det är bäst vi provar de andra också, så en vardera av deras Nigori och Nama Cho. Säger jag som om jag visste vad det var :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
I Kanada blev det följande inköp... eller OK, det började på Arlanda:
Krug GC till nästan misstänkt lågt pris - halvflaskorna i Frankfurt kostar mer än helorna på Arlanda, tänk på alla pengar jag förlorat om jag inte slagit till!
Nåväl, Kanada då:
1995 Inniskillin Vidal Icewine - blindköp men verkar lovande på CT och jag tror att lite ålder passar Inniskillins väl intensiva stil
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series - många försöker sig på CF-icewine, men bara Hillebrand lyckas övertyga. Det här är svinigt bra, sött som fan med jordgubb och rabarber, men med bra syra och vegetala toner (mer rabarberblad än klassisk CF-paprika dock) som hindrar det från att bara bli saft av det.
2010 Reimer Vineyards Peace & Harmony - sval nästan-Bordeaux-blend med 39% Cabernet Sauvignon, 31% Chambourcin, och 30% Cabernet Franc; ett av de bättre rödtjuten vi i hittade i Niagara
2010 Casa-Dea Estates Pinot Gris Reserve - lätt oxidativ PG; god, men kanske lite mer av en souvenir från området (Prince Edward County) än något som får ligga och ruva i källaren i tusen år

Även några sake från Ontario Spring Water Saké Company - inget vi dricker ofta, men fick prova en på Atelier och den var så bra att vi tänkte att det är bäst vi provar de andra också, så en vardera av deras Nigori och Nama Cho. Säger jag som om jag visste vad det var :)
Kul med Icewine på CF, drack ett gjort på PN nyligen som var smått fantastiskt kul. Sött e gött!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I Kanada blev det följande inköp... eller OK, det började på Arlanda:
...några sake från Ontario Spring Water Saké Company - inget vi dricker ofta, men fick prova en på Atelier och den var så bra att vi tänkte att det är bäst vi provar de andra också, så en vardera av deras Nigori och Nama Cho. Säger jag som om jag visste vad det var :)
Jag nickar leendes medkännande till dina fabulösa inköp av saké. Som om jag också visste precis vad de var för några djur :bäver:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nigori、濁り酒、söt saké med grums och geggamoja kvar. Att drickas i princip per omgående. Kallt. Omskakas rejält inför varje upphällning. Alla de jag druckit har varit rejäla mer än sublima och kantigt söta mer än eleganta. Ingen av de bra sorter jag druckit kommer ur denna kategori. Betyder "cloudy". Japaner gör även vita viner på samme måtte, grumliga vitviner. Feltänk?
Nama-shu、生酒、nytappad som inte tål varken frakt eller resor ssk bra. Levande. Måste hållas svala, annars bangar deras microbiologi ur. Drickes inom kort från det att de producerats. Kan vara sublima! Många av de bästa jag druckit kommer ur denna kategori.
 

gece

Man vänjer sig.
Nigori、濁り酒、söt saké med grums och geggamoja kvar. Att drickas i princip per omgående. Kallt. Omskakas rejält inför varje upphällning. Alla de jag druckit har varit rejäla mer än sublima och kantigt söta mer än eleganta. Ingen av de bra sorter jag druckit kommer ur denna kategori. Betyder "cloudy". Japaner gör även vita viner på samme måtte, grumliga vitviner. Feltänk?
Nama-shu、生酒、nytappad som inte tål varken frakt eller resor ssk bra. Levande. Måste hållas svala, annars bangar deras microbiologi ur. Drickes inom kort från det att de producerats. Kan vara sublima! Många av de bästa jag druckit kommer ur denna kategori.
Efter en vecka i resväska, flygresa hem till Svedala och några dagar framme för att jag inte pallat packa upp ordentligt låter det som att de förmodligen inte mår toppen. C'est la vie.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter en vecka i resväska, flygresa hem till Svedala och några dagar framme för att jag inte pallat packa upp ordentligt låter det som att de förmodligen inte mår toppen. C'est la vie.
Oavsett omständigheter och egen lathet: NEVER GIVE UP!
Du får inte ge upp dina barn!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...om du har kvar dem i slutet av aug, så hälsar jag gärna på för en baksmälla :död:
Medtager naturligtvis lämpliga tilltugg.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kommer att tänka på den gamla snapsvisan: "Jag ska aldrig svika flaskan, jag ska aldrig gifta mig..."
image.jpg

Inte jag heller.
Iaf inte flaskan.
Men jag är faktiskt gift.
Med den mest underbara kvinna, som släpar med mig på alla dessa stjärnrestauranger.
Jag vill ju inte göra henne besviken.
(Så jag tvingar henne inte till Swärje, serverar henne inte Burgund/Beaujolais eller försöker inte få henne att ta på sig sura kendohandskar.)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag blev inspirerad av Arvid ännu en gång så ikväll kom Jetpak förbi med en låda Château des Graviers 2010.
08:an har varit grymt trevlig när jag har testat, 10:an borde vara bättre ur ett årgångsperspektiv. Poppa gärna korken på en flaska snarast så vi får veta vad den går för. o_O
 

vininfo.nu

Medlem
Blev en Bandol tur med familjen idag. Sen start och de långa franska lunchstängningarna gjorde att vi bara han med två besök. Dom Tempier får bli en annan dag. Nu lite mellanmål innan vi drar ner till stranden i Cassis för lite bad.

6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2004
6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2007
2 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2009
6 fl Ch JP Gaussen Longue Garde 2011
1 fl Ch JP Gaussen 2008

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev en Bandol tur med familjen idag. Sen start och de långa franska lunchstängningarna gjorde att vi bara han med två besök. Dom Tempier får bli en annan dag. Nu lite mellanmål innan vi drar ner till stranden i Cassis för lite bad.

6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2004
6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2007
2 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2009
6 fl Ch JP Gaussen Longue Garde 2011
1 fl Ch JP Gaussen 2008

Visa bifogad bild 1450
Ser väldigt mumma ut det där. *Slurp!*
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en Bandol tur med familjen idag. Sen start och de långa franska lunchstängningarna gjorde att vi bara han med två besök. Dom Tempier får bli en annan dag. Nu lite mellanmål innan vi drar ner till stranden i Cassis för lite bad.

6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2004
6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2007
2 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2009
6 fl Ch JP Gaussen Longue Garde 2011
1 fl Ch JP Gaussen 2008

Visa bifogad bild 1450
Det är till att ha det gött!
Njut som faan!
Tids nog är du tillbaka i SB-träsk-landet.
 
Toppen