Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Rexel

Medlem
Dagens inköp:
bild.JPG

12 fl Altesino Brunello 2009 25 €/fl
6 fl Altesino Brunello Montosoli 2009 50€/fl
6 fl Altesino Rosso 2012 10 €/fl
6 fl Caparzo Brunello La Casa 2008 39€/fl
1 fl Casanova di neri brunello 2009 25€ (Denna avnjutes ikvälltill lite italienskt tilltugg och planering om ngt mer skall inhandlas från Casanova di neri, har ju -06, -07 till försäljning....)
bild.JPG
 

Attachments

  • bild_priser_casanova.JPG
    bild_priser_casanova.JPG
    42,1 KB · Visningar: 263

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens inköp:
Visa bifogad bild 1452
12 fl Altesino Brunello 2009 25 €/fl
6 fl Altesino Brunello Montosoli 2009 50€/fl
6 fl Altesino Rosso 2012 10 €/fl
6 fl Caparzo Brunello La Casa 2008 39€/fl
1 fl Casanova di neri brunello 2009 25€ (Denna avnjutes ikvälltill lite italienskt tilltugg och planering om ngt mer skall inhandlas från Casanova di neri, har ju -06, -07 till försäljning....)
Visa bifogad bild 1452
Tja, vad är väl en köpstoppad vår-och-sommar mot en bal på Brunelloslottet?
Göfligt najs kätsch!
Får jag bli din kompis på ngt vis? Jag kan konversera, grupparbeta och slåss?
 

vininfo.nu

Medlem
Andra Bandol-shoppingen avklarad.

4 fl Dom la Suffrene 2010
4 fl Dom la Suffrene 1998
4 fl Gros Nore 2010
Provsmakade och inköpta på Oenoteket i Bandol. 1998'an fullt vigör med både frukt och tanniner kvar.

1 fl Dom Tempier Classique 2011
2 fl Dom Tempier La Migoua 2011
2 fl Dom Tempier La Tourtine 2011
1 fl Dom Tempier Cabassaou 2011
2 fl Dom Tempier Rosé 2013

Hos Tempier fanns det restriktioner. Bara Classique och Rosé fanns "framme" till försäljning. Återkommande kunder (vilket vi var :)) fick köpa 2 fl La Migoua, 2 fl La Tourtine och 1 fl Cabassaou.
image.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Andra Bandol-shoppingen avklarad.

4 fl Dom la Suffrene 2010
4 fl Dom la Suffrene 1998
4 fl Gros Nore 2010
Provsmakade och inköpta på Oenoteket i Bandol. 1998'an fullt vigör med både frukt och tanniner kvar.

1 fl Dom Tempier Classique 2011
2 fl Dom Tempier La Migoua 2011
2 fl Dom Tempier La Tourtine 2011
1 fl Dom Tempier Cabassaou 2011
2 fl Dom Tempier Rosé 2013

Hos Tempier fanns det restriktioner. Bara Classique och Rosé fanns "framme" till försäljning. Återkommande kunder (vilket vi var) fick köpa 2 fl La Migoua, 2 fl La Tourtine och 1 fl Cabassaou.
Visa bifogad bild 1464
Kul att du fick köpa en Cabassaou, synd att det inte blev flera *nudge, nudge*. Mycket annat kul också. :)
 

Rexel

Medlem
Ännu en dag av inköp:
Banfi_poggio.JPG

Först var vi på Banfi och provade -04, 06, 07 av Poggio al oro reserva + 07 Poggio alle mura
Fastnade mest för -07 Poggio al oro reserva så 2 fl a 80€ blev inköpta
En låda (6) av Banfi Fonte Selva Chianti Classico a 9,90€ (Tvungen att få ner snittpriset lite:D)
Sen vidare till Poggio Antico för lite provning och inköp.
Provade -04 standard brunello + altero samt -03 reserva samt deras 2 IGT viner
Inköp nedan
3 st Poggio Antico Brunello Altero 2004 a 46€
6 st Poggio Antico Brunello Altero 2007 a 44€
6 st Poggio Antico Rosso 2012 a 18€
+ en grappa att skölja ner allt gött medo_O
....hårt att prova så många viner på en eftermiddag för en amatör, pallade inte med att notera under provningen utan njöt mest:). Blev inte så förtjust i Banfi -04, för mkt russin, Banfi -06 var grymt tillgänglig men lite kort eftersmak.
 

mnor

Medlem
Ännu en dag av inköp:
Visa bifogad bild 1466
Först var vi på Banfi och provade -04, 06, 07 av Poggio al oro reserva + 07 Poggio alle mura
Fastnade mest för -07 Poggio al oro reserva så 2 fl a 80€ blev inköpta
En låda (6) av Banfi Fonte Selva Chianti Classico a 9,90€ (Tvungen att få ner snittpriset lite:D)
Sen vidare till Poggio Antico för lite provning och inköp.
Provade -04 standard brunello + altero samt -03 reserva samt deras 2 IGT viner
Inköp nedan
3 st Poggio Antico Brunello Altero 2004 a 46€
6 st Poggio Antico Brunello Altero 2007 a 44€
6 st Poggio Antico Rosso 2012 a 18€
+ en grappa att skölja ner allt gött medo_O
....hårt att prova så många viner på en eftermiddag för en amatör, pallade inte med att notera under provningen utan njöt mest:). Blev inte så förtjust i Banfi -04, för mkt russin, Banfi -06 var grymt tillgänglig men lite kort eftersmak.

Se om jag förstod det rätt att den du hänvisade till som "Banfi -06 var grymt tillgänglig men lite kort eftersmak" är deras "standard" Brunello (2006 Castello Banfi Brunello di Montalcino)? Jag har några sådana flaskor hemma och undrade om det var dags att dricka upp dem i sommar?
 

Rexel

Medlem
Se om jag förstod det rätt att den du hänvisade till som "Banfi -06 var grymt tillgänglig men lite kort eftersmak" är deras "standard" Brunello (2006 Castello Banfi Brunello di Montalcino)? Jag har några sådana flaskor hemma och undrade om det var dags att dricka upp dem i sommar?
Det var poggio all oro riserva -06. Jag provade -04,-06 och -07 av detta vin, när jag provade dessa ihop kändes -06 mest tillgänglig. När jag nämnde detta för "provningsledaren" på banfi menade hon att den skall lagras ytterligare, i stunden där och då kändes den tillgänglig. Nu är det heller inte samma vin som du har i källaren.
 

Mats

Gone todash....
Andra Bandol-shoppingen avklarad.

4 fl Dom la Suffrene 2010
4 fl Dom la Suffrene 1998
4 fl Gros Nore 2010
Provsmakade och inköpta på Oenoteket i Bandol. 1998'an fullt vigör med både frukt och tanniner kvar.

1 fl Dom Tempier Classique 2011
2 fl Dom Tempier La Migoua 2011
2 fl Dom Tempier La Tourtine 2011
1 fl Dom Tempier Cabassaou 2011
2 fl Dom Tempier Rosé 2013

Hos Tempier fanns det restriktioner. Bara Classique och Rosé fanns "framme" till försäljning. Återkommande kunder (vilket vi var :)) fick köpa 2 fl La Migoua, 2 fl La Tourtine och 1 fl Cabassaou.
Visa bifogad bild 1464

Mycket som ser gott ut där, blev plötsligt väldigt sugen på en bilresa till Bandol. Vad gav du för Tempiers Classique? Det är den enda röda Tempier på SB och de tar 269 kr.

Vad som däremot inte ser gott ut i listan är deras rosé. Jag har aldrig druckit en god rosé men valde att ta deras 2012a som välkomstvin på en vinprovning med grillviner som jag och @StefanAkiko nyss ordnade. Över 100 TNs på CT och ett snitt på ca 91 men huvva vilket meningslöst vin, min TN blev:
I won't score this wine because obviously I don't get the thing with rosé wine. I've never had one that I liked and I've always seen them as less then real wine. Bought this one to test my narrow minded view and choose it because of its high points here. Nice color, a great nose with strawberries and a little sweetness, but in the mouth it's just acidic and with a horrible bitter aftertaste. Where are all the strawberries, herbs and other things people write about here? I think my search ends here, no more rosé for me.

Skulle jag ha gett poäng hade det varit ca 78 men ser man till alla andras poäng verkar det vara med rosé som med pinot noir och champagne, kanske jag saknar de rätta smaklökarna för att förstå storheten i dessa viner.
 

Rexel

Medlem
Tredje köprundan i Montalcino och den sista innan avfärd till piemonte
Montalcino_dag3_1.JPG

6 fl 2008 Castello di Velona Brunello a 25€
6 fl 2007 Casanova di neri Brunello Tenuta Nuova a 65€
1 fl 2005 Cerbaiona Brunello 90€
1 fl 2009 Cerbaiona Brunello 90€
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket som ser gott ut där, blev plötsligt väldigt sugen på en bilresa till Bandol. Vad gav du för Tempiers Classique? Det är den enda röda Tempier på SB och de tar 269 kr.

Vad som däremot inte ser gott ut i listan är deras rosé. Jag har aldrig druckit en god rosé men valde att ta deras 2012a som välkomstvin på en vinprovning med grillviner som jag och @StefanAkiko nyss ordnade. Över 100 TNs på CT och ett snitt på ca 91 men huvva vilket meningslöst vin, min TN blev:
I won't score this wine because obviously I don't get the thing with rosé wine. I've never had one that I liked and I've always seen them as less then real wine. Bought this one to test my narrow minded view and choose it because of its high points here. Nice color, a great nose with strawberries and a little sweetness, but in the mouth it's just acidic and with a horrible bitter aftertaste. Where are all the strawberries, herbs and other things people write about here? I think my search ends here, no more rosé for me.

Skulle jag ha gett poäng hade det varit ca 78 men ser man till alla andras poäng verkar det vara med rosé som med pinot noir och champagne, kanske jag saknar de rätta smaklökarna för att förstå storheten i dessa viner.
Ja, du... Vad skall man väl säga?
Bandol Rosé är grymt gott sommardricka?
Jomen, det är faktiskt Bandol (rouge) också. Fasicken så mycket bättre tom.
IMHO.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tredje köprundan i Montalcino och den sista innan avfärd till piemonte
Visa bifogad bild 1472
6 fl 2008 Castello di Velona Brunello a 25€
6 fl 2007 Casanova di neri Brunello Tenuta Nuova a 65€
1 fl 2005 Cerbaiona Brunello 90€
1 fl 2009 Cerbaiona Brunello 90€
Ser verkligen gott ut, om jag får tycka,
Något åt det lite kostsamma hållet, men lovar mycket gott då du kommer hit eller till Umeå och hälsar på :blyg:
 

Rexel

Medlem
Ser verkligen gott ut, om jag får tycka,
Något åt det lite kostsamma hållet, men lovar mycket gott då du kommer hit eller till Umeå och hälsar på :blyg:
Yepp!, det blev lite kostsamt.....blir toklångt köpstopp:( Vad ska jag ta med om jag hälsar på, cerbaiona -05 var tokgod. Fick även prova Bonsai Sangovise från podere le ripi, vore ngt för en halvjapan som du:), Luktade den där kokosnötoljan som man har när man solar, grymt gott.
 

fabio

Medlem
Yepp!, det blev lite kostsamt.....blir toklångt köpstopp:( Vad ska jag ta med om jag hälsar på, cerbaiona -05 var tokgod. Fick även prova Bonsai Sangovise från podere le ripi, vore ngt för en halvjapan som du:), Luktade den där kokosnötoljan som man har när man solar, grymt gott.

Cerbaiona är riktigt bra, deras Rosso är bättre än de flesta andra producenters Brunellos... Jämfört med vad man får för pengarna i Bourgogne eller Bordeaux dessa dagar så känns inte 90 EUR så farligt.
 

Livermore

Medlem
Efter semester på Åland där vinutbudet är lite dåligt snappade jag upp en 2000 Charles Heidsieck Brut Milléssime och en Gosset Grande Réserve på färjan hem.

För övrigt, rödvin över 200 kr på Finlandsfärjan är i princip uteslutande Amarone eller liknande. De vet vad resenärerna vill ha :p
 

Sjödin

Joråsåatt...
Efter semester på Åland där vinutbudet är lite dåligt snappade jag upp en 2000 Charles Heidsieck Brut Milléssime och en Gosset Grande Réserve på färjan hem.

För övrigt, rödvin över 200 kr på Finlandsfärjan är i princip uteslutande Amarone eller liknande. De vet vad resenärerna vill ha :p

Vilken skuta??
Funderar på en tur till Åland med ungarna närmsta dagarna..
 

Larseman

Medlem
Rosella. Finns också Krug Grande Cuvée för en tusenlapp. Inte lika billigt som Arlanda men lite rabatt jämfört med SB.
Det brukar finnas lite bättre (lika med lite mer spännande) viner till försäljning intill finrestaurangen. Grace har en riktigt trevlig bar med shop intill a-la-carte-restaurangen där det fanns en del spännande. Även Amorella hade lite vid a-la-carten, dessutom rea när vi åkte på sportlovet.
 
Toppen