Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några flaskor från Jadot för omedelbar konsumtion:Visa bifogad bild 1666
image.jpg

I've seen worse...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inhandlade igår 3 st 500 ml flaskor av stapelvarienten Château Mercian Muscat Bailey A. MBA är en druva som oftast ger viner åt hållet Baujolais, men inte alltid. Tvenne 2011 och en 2010. Just under 60kr flaskan. Riktigt bra intensitet och skjuts för pengen. Skall få ligga till sig några år. Flaskformatet passar sig ju väl vid de tillfällen som 750 ml inte passar sig. Tex efter det att man druckit upp en magnum.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hoppsan!
Fick en flaska Monastrell av en god fé: 1964 Bodegas Brotons Alicante Fondillón Gran Reserva.
Ibland har man tur!
Visst är det det Monastrell i Fondillon, men det är väl mer ett sammanträffande. Fondillon är Fondillon och är inte som annan Monastrell. De flesta som provar Fondillon brukar bli mycket förvånade över att det inte är ett starkvin, eftersom det är så alkoholstarkt och något sött, samt mer eller mindre oxiderat i stilen. Osäkra chokladen eller blåmögelosten!
Inser plötsligt att jag har två bortglömda flaskor "Grand Fondillon El Abuelo Rancio Oloroso Viejisimo" i källaren. De sista tre orden indikerar alla en oxiderad stil, och här staplar man dem på varandra för att skrämma bort svagsinta själar. :eek: Det är en NV, för det är inte alla Fondillon-producenter som gör årgångsviner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visst är det det Monastrell i Fondillon, men det är väl mer ett sammanträffande. Fondillon är Fondillon och är inte som annan Monastrell. De flesta som provar Fondillon brukar bli mycket förvånade över att det inte är ett starkvin, eftersom det är så alkoholstarkt och något sött, samt mer eller mindre oxiderat i stilen. Osäkra chokladen eller blåmögelosten!
Inser plötsligt att jag har två bortglömda flaskor "Grand Fondillon El Abuelo Rancio Oloroso Viejisimo" i källaren. De sista tre orden indikerar alla en oxiderad stil, och här staplar man dem på varandra för att skrämma bort svagsinta själar. :eek: Det är en NV, för det är inte alla Fondillon-producenter som gör årgångsviner.
Jo, det är Monastrell. Jag kan inte alls historien bakom detta vin (ännu) men iom att jag först kommer dela en fl med den goda fén innan jag tar med mig hem den andra, så kommer jag nog ha fått iaf något litet hum om vinet i sig, och säkerligen en omfattande föreläsning om områdets historik. Om nu inte @vintomas hinner före :cool:
Oxiderat är rackarns gott i min mun. Så jag lär gå i spinn av detta vin. Choklad, ost och friterade godbitar hoppas jag förgyller vinet.
Är sovdags nu, strax 5 på morgonen och en lång dag som väntar. Skall ju få dricka vin igen imorgon :)
 

Livermore

Medlem
Någon här som provat 2011 Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape? Har släktingar över i helgen och spanade i denna på SB. Verkar överlag fått bra betyg men alltid kul att få det bekräftat här :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Någon här som provat 2011 Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape? Har släktingar över i helgen och spanade i denna på SB. Verkar överlag fått bra betyg men alltid kul att få det bekräftat här :)
Nej, har inte druckit den men deras enklare CDR som Franska Vinlistan körde på sin kampanj i höstas (http://franskavinlistan.com/merinfo.php?kampanj=16&artikel=FV211) var en riktig storfavorit bland mina vänner och den sålde slut rätt snabbt hos dem så jag skulle absolut prova deras C9DP.
Rykten säger även att lillebrodern Cuvée Sommerlongue kommer igen under ny årgång på FVL i höst om det visar sig att du gillar producenten...
Återkom gärna med feedback, beställer nog några själv för att prova om du gillart...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det var en riktigt bra början. Kommer följa fortsättningen med stor spänning

Kul! Jag var på jakt efter 2007:an men den går inte att få tag på i Sverige! Jag hittade den årgången på Best of Wines som är en affär baserad i Holland och som verkar ha ganska schyssta fraktpriser! Lite OT, men kanske finns det någon här som har erfarenhet av att handla därifrån?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
:gäspning:
Kul! Jag var på jakt efter 2007:an men den går inte att få tag på i Sverige! Jag hittade den årgången på Best of Wines som är en affär baserad i Holland och som verkar ha ganska schyssta fraktpriser! Lite OT, men kanske finns det någon här som har erfarenhet av att handla därifrån?
Om du gillar feta Sauterner med alltsomoftast mer kropp än elegans och alltför ofta korsfästeligt låg syra, så är Rieussec ett självklart val. Om du föredrar Yquem, men inte vill betala deras ridikulösa priser, så är Climens att rekommendera. För alla andra utvärtes och invärtes bruk av Sauternes, rekommenderar vi Suduiraut. Ca halva priset av Climens och oftast MInST lika bra. Eller bättre. Ett slott som hållit sig moderat genom hela min livslängd och som envist fortsätter mangla ur sig välbalanserade, ädelrötade viner just under Yquem (ibland också ovanför) till bråkdelen av Yquem's priser...

...och just då slår jordbävningen i Tokyo till... :confused:

Allt skakar till, men inget allvarsamt. Knappt över 4 på R-skalan, ute i havet, långt borta... :nagelbitare:
Tysk hårddansmusik ur högtalarna, Spotify kan sin dramaturgi :usch:
 
Last edited:

Siripim

Medlem
:gäspning:
Om du gillar feta Sauterner med alltsomoftast mer kropp än elegans och alltför ofta korsfästeligt låg syra, så är Rieussec ett självklart val. Om du föredrar Yquem, men inte vill betala deras ridikulösa priser, så är Climens att rekommendera. För alla andra utvärtes och invärtes bruk av Sauternes, rekommenderar vi Suduiraut. Ca halva priset av Climens och oftast MInST lika bra. Eller bättre. Ett slott som hållit sig moderat genom hela min livslängd och som envist fortsätter mangla ur sig välbalanserade, ädelrötade viner just under Yquem (ibland också ovanför) till bråkdelen av Yquem's priser...

...och just då slår jordbävningen i Tokyo till... :confused:

Allt skakar till, men inget allvarsamt. Knappt över 4 på R-skalan, ute i havet, långt borta... :nagelbitare:
Tysk hårddansmusik ur högtalarna, Spotify kan sin dramaturgi :usch:
DAF?
 

mnor

Medlem
Beställde litegrann från SB igår:
6 fl Jacquesson 737
2 fl NV Henri Giraud Champagne Hommage A François Hemart Brut
1 fl NV Gosset Grande Reserve
3 fl 2010 Ben Ryé (Söt vitt vin gjort på Muscat från Sicilien, som jag tycker är riktigt gott! Jag fick en hel del Passito efter maten på Sicilien och det inspirerade mig till att införskaffa någon flaska).
Här är referensen till smaknoten som jag skrev förra året runt Ben Ryé: http://www.finewines.se/threads/ida...ngar-och-diskussioner.2030/page-33#post-52607
 

Silex

Medlem
För att vidga mina vyer och dricka sånt jag sällan dricker beställde jag idag:
Foillard Morgon Cote de Py 2011
Foillard Fleurie 2009
Baudry Chinon 2007

och så två flaskor mer i linje med vad jag brukar dricka:
Pierre Gonon St Joseph 2012
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Beställde litegrann från SB igår:
6 fl Jacquesson 737
2 fl NV Henri Giraud Champagne Hommage A François Hemart Brut
1 fl NV Gosset Grande Reserve
3 fl 2010 Ben Ryé (Söt vitt vin gjort på Muscat från Sicilien, som jag tycker är riktigt gott! Jag fick en hel del Passito efter maten på Sicilien och det inspirerade mig till att införskaffa någon flaska).
Här är referensen till smaknoten som jag skrev förra året runt Ben Ryé: http://www.finewines.se/threads/ida...ngar-och-diskussioner.2030/page-33#post-52607
Ben Ryé är en höjdare!
 
Toppen