Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Fick 2 flaskor Koshu (min hustru måste tyda etiketterna då hon kommer hem lite senare idag) och en flaska 2008 Star Angel Syrah (Paso Robles) idag.
Ibland har man tur!
Inhandlade (trots köpstopp) 2 flaskor av den NV Koshu jag nyligen ramlade baklänges av - butiken hade inte fler (67kr/st). Samt att jag snodde åt mig de sista två 2011 Muscadet de Sèvre et Maine för hårresande 49 kr per st.
Men, det är ju SÅ VARMT HÄR!!!

Visa bifogad bild 1852
Jag kan iaf läsa 甲州 = KOUSHU. Men inte utttyda producenterna.
Så, du kan hitta lite du också. Star Angel, är det något jag borde hålla utkik efter?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alltså, Coursodon odlar runt 15 hektar, inte pytteliten på min skala (där pytteliten är 4 ha och stor är 30+ ha...), men har förblivit lite av en doldis. Jérôme är inte särskilt utåtriktad utan föredrar att sköta sina odlingar framför att visa upp sig och sina viner på mässor och events. Inte helt olikt Ferdinand och korkeken faktiskt.

Där har du fått tag i ett kanonvin, från en enorm årgång. Det kommer från Coursodons allra äldsta stockar och uppfostras helt och hållet i nya ekfrallor. Vinet var läckert som ungt (en flaska ingick i Cavistes femte låda för ett par år sedan) men det var rätt uppenbart att det var gjort för lagring. Har inte provat sedan dess faktiskt.
Trevligt i vilket fall som helst. Kunde inte motstå flaskan när jag såg den. Har ju köpt din låda med 12:eek:rna, vilka var riktiga höjdare också. Saknade dock La Sensonne i din senaste låda. Trodde ett tag att jag hade hittat något nytt. ;)
 

Martin Berggren

Bad santa
Trevligt i vilket fall som helst. Kunde inte motstå flaskan när jag såg den. Har ju köpt din låda med 12:eek:rna, vilka var riktiga höjdare också. Saknade dock La Sensonne i din senaste låda. Trodde ett tag att jag hade hittat något nytt. ;)
Sensonne gjordes inte 2012. Inte för att årgången var för dålig utan för att den gav eleganta viner i helt motsatt stil till vad Jérôme vill göra med Sensonne (ett stort, imponerande och kraftfullt vin). Druvorna fick istället boosta Silice-cuvéen. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sensonne gjordes inte 2012. Inte för att årgången var för dålig utan för att den gav eleganta viner i helt motsatt stil till vad Jérôme vill göra med Sensonne (ett stort, imponerande och kraftfullt vin). Druvorna fick istället boosta Silice-cuvéen. :)
I see, det ska bli trevligt att testa La Sensonne så småningom. Borde kanske vänta några år, men för det krävs tålamod vilket inte är min starkaste sida. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Blev så nyfiken att jag var tvungen att beställa några flaskor 2000 Palmer & Co Millésimé Brut (nr 7867) Magnum. (88P CT)

-Meningarna verkar gå isär om man ska dricka den nu eller om den kan lagras i 20+ år till men konceptet skumpa på magnum är så jäkla bra så jag kunde inte låta med tanke på det ringa priset. Kul också att det är en milennieårgång även om det inte var ett toppår.

Någon som druckit den nyligen och vill elaborera lite?
 

Sörplarn

Medlem
Blev så nyfiken att jag var tvungen att beställa några flaskor 2000 Palmer & Co Millésimé Brut (nr 7867) Magnum. (88P CT)

-Meningarna verkar gå isär om man ska dricka den nu eller om den kan lagras i 20+ år till men konceptet skumpa på magnum är så jäkla bra så jag kunde inte låta med tanke på det ringa priset. Kul också att det är en milennieårgång även om det inte var ett toppår.

Någon som druckit den nyligen och vill elaborera lite?

Drack den i vintras som julaftons bubbel, för prislappen är den bra och går att dricka nu utan större bekymmer, men vänta dig inga underverk, dock minns jag inte kork kvalitén på denna jag drack, om den nu håller i 20 år.

Hoppas jag inte förstörde något :confused:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack den i vintras som julaftons bubbel, för prislappen är den bra och går att dricka nu utan större bekymmer, men vänta dig inga underverk, dock minns jag inte kork kvalitén på denna jag drack, om den nu håller i 20 år.

Hoppas jag inte förstörde något :confused:
Njae, nu föreväntar jag mig inga stordåd av denna men den var billig nog för att lägga undan på chans, går den att dricka 2020 så är det ju skoj :)
-Man kan ju bli förvånad av magnumflaskor där de ibland lever längre än man tror... Annars får jag väl koka musslor på den...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så, du kan hitta lite du också. Star Angel, är det något jag borde hålla utkik efter?
Nej, Star Angel är mer bara en rätt ok Syrah. Skulle jaga lite mogna Ojai istället. Eller andra, tex 1982 Martha's Vineyard.
Och absolut Turley Petit Sirah från olika vingårdar och årgångar. Maffiga, snudd på odödliga viner, i fullkomligt meningslösa sorters flaskor... Går inte att stapla!

(Undvik fö Helen Turley's viner. Det är hennes brorsas viner du skall ge dig på. Fö har de avverkat syskonkärleken rätt hårt och samarbetar INTE.)
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Lördagens gott i gott, hoppas jag på denna, tyvärr köpt via SB, kassörskan fick slita kontanterna ur handen på mig... :mad:

baroloriserva1982.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min lyckorusning på Lifsens Stråt är uppenbarligen icket över.
Efter en EM med vår (iaf det svenska kendofolkets, det finska kendofolkets, det franska kendofolkets, det italienska kendofolkets, det spanska kendofolkets, det österrikiska kendofolkets osv) döende nära vän: Umino-sensei, så tränade vi stenhård kendo där jag (naturligtvis) fick både mer blåmärken och fler förbrända kalorier än övriga senseier...

:eek:

Då jag oftast råkar vara högst graderad bland dem som icket är Lärare, så sitter jag som ansavrig över alla lärlingar. Idag lyckades jag fullkomligt glömma/förtränga ett viktigt kommando, VILKET är fullkomligt oförståeligt. Ett kommando jag uttalat ca 3-4 ggr varje vecka de senaste 20 åren...
Men, om man för in Umino sensei i ekvationen, så är jag ju mitt i ... ekvationen ...

Suck. Ännu en hård dag i Liwet.

Att ta farwäl av en underbar lärare är inte lätt. Det är som att lyfta oket från honom över till en själw! MEN jag är ju inte redo! Så mycket återstår... Låt mig vänta-mogna-växa!!! ...tills jag blir REDO!
 

Michael.S

Medlem
2011 Gaja Ca'Marcanda Promis. 3fl
2007 Vignobles Bernard Levet Côte Rôtie Cuvee,Améthyste. 3fl
2009 Domaine Laroche Les Fourchaume,Vieilles Vignes,Chablis Premier Cru. 3fl
2007 Chateau Angludet,Margaux. 3fl
2008 Chateau Pedesclaux,Pauillac. 3fl
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...och sååå många som tror att vin ramlar över stupet, plötsligen.
När sanningen är att kvalitetsviner långsamt tynar bort och ibland/ofta ger upphov till avancerade upplevelser av olika slag. Vissa fantastiska, andra rätt tveksamma...
Alzheimer kommer liksom smygande...
 
"Och VARMT välkommen till detta ystra gäng med rejäl takhöjd och blandning."

Tack för det! Just nu en Bourgogne Passetoutgrains, Louis Latour från 50-talet - pigg och lättdrucken...:cool:
 

gece

Man vänjer sig.
2010 Paolo Conterno Barolo Riva del Bric som jag hoppas hinna peta i mig innan månaden är slut...
1999 Mezzacorona Trento Rotari Brut Riserva för att se hur en sån med lite mognad blir
2006 Château D'Arlay Côtes du Jura Vin Jaune som bara stod där på hyllan, och jag gillar ju Jura... kul att ha nåt drickbart runt 30-talet också
2001 Faustino Rioja I Gran Reserva för den snygga flaskan! Tog ett gäng för säkerhets skull så källaren pryds ordentligt för en lång tid framöver.
 
Toppen