Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sörplarn

Medlem
2.jpg

Så då kom min kära Italienska "brevbärare" med goda nyheter, finns bara en av dessa på bolaget och tyvärr överpris som vanligt.

6 Flaskor vitt och 6 flaskor rött.

3st, Fazi Battaglia Verdicchio San Sisto Riserva 2009 (Vitt)
3st, Villa Matilde Caracci 2008 (Vitt)
2st Giacomo Borgogno Barolo Riserva 2006 (Rött) (Överpriserad på bolaget).
2st Franco Martinetti Monferrato Sul Bric 1999 (Rött)
2st Mastroberardino Centotrenta Taurasi Riserva 1999 (Rött) (Detta vin är makalöst för runt 200 lappen, andra gången jag får hem det.)

Vit vinet ska provas ikväll till skaldjur.
 

Sörplarn

Medlem
2.jpg


Så då kom min kära Spanska "brevbärare" med påfyllning av lagret där av konstiga anledningar står tom pavor i deras ställe.

3st, Augstí Torelló Mata Kripta 2007 (Cava), (Finnes ej på bolaget).
2st, Marqués de Murrieta Castillo Ygay Gran Reserva Especial 2005 (Rött), (Finns även på bolaget i BS obs annan årgång).
2st, Rioja Alta 904 Gran Reserva 2001 (Rött), (Finns även på bolagets egna sortiment), Överpris.
3st, Les Crestes 2012 (Rött), (Finns även på bolaget i BS), lite dyrare men inte så farligt.
3st, Viña Gravonia 2004 (Vitt), (Finns även på bolaget i BS obs annan årgång).
3st, Monasterio de las Viñas Gran Reserva 2005 (Rött), (Finnes ej på bolaget).
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Visa bifogad bild 1973

Så då kom min kära Spanska "brevbärare" med påfyllning av lagret där av konstiga anledningar står tom pavor i deras ställe.

3st, Augstí Torelló Mata Kripta 2007 (Cava), (Finnes ej på bolaget).
2st, Marqués de Murrieta Castillo Ygay Gran Reserva Especial 2005 (Rött), (Finns även på bolaget i BS obs annan årgång).
2st, Rioja Alta 904 Gran Reserva 2001 (Rött), (Finns även på bolaget i BS), Överpris.
3st, Les Crestes 2012 (Rött), (Finns även på bolaget i BS), lite dyrare men inte så farligt.
3st, Viña Gravonia 2004 (Vitt), (Finns även på bolaget i BS obs annan årgång).
3st, Monasterio de las Viñas Gran Reserva 2005 (Rött), (Finnes ej på bolaget).
Var beställde du?
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 1973

Så då kom min kära Spanska "brevbärare" med påfyllning av lagret där av konstiga anledningar står tom pavor i deras ställe.

3st, Augstí Torelló Mata Kripta 2007 (Cava), (Finnes ej på bolaget).
2st, Marqués de Murrieta Castillo Ygay Gran Reserva Especial 2005 (Rött), (Finns även på bolaget i BS obs annan årgång).
2st, Rioja Alta 904 Gran Reserva 2001 (Rött), (Finns även på bolagets egna sortiment), Överpris.
3st, Les Crestes 2012 (Rött), (Finns även på bolaget i BS), lite dyrare men inte så farligt.
3st, Viña Gravonia 2004 (Vitt), (Finns även på bolaget i BS obs annan årgång).
3st, Monasterio de las Viñas Gran Reserva 2005 (Rött), (Finnes ej på bolaget).
Augsti Torello gör ju bra Cava men har tyvärr inte provat Mata Kripta själv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på besök i nordstan för en stund sedan. Forumvinet skulle ju inhandlas, men tror ni inte att jag stötte på lite annat kul också. ;)

image.jpg


2012 Bouchard Finlayson Hannibal
Fantastiskt kul druvmix med Sangiovese, Pinot Noir, Nebbiolo, Syrah, Barbera och Mourvedre. Snacka om häxblandning, dessutom från ett av SA:s kallare områden. Intressant! Har ingen koll på det dock.

2009 Bodegas Estefania Bierzo Tilenos Pagos de Posada
Mencia har jag testat och gillat som tusan, var därför tvungen att ge detta en chans. Kanske är det skräp - någon som vet?

2010 Barolo Riva del Bric Paolo Conterno
Forumvin för augusti. Skall inmundigas snarast. :)
 

Sörplarn

Medlem
Augsti Torello gör ju bra Cava men har tyvärr inte provat Mata Kripta själv.

Kriptan deras "slagskepp" är otroligt prisvärd och slår många moussernade viner.
Köpte Kripa 2007 för 399kr förra hösten på bolaget. Inte druckit ännu men väldigt nyfiken. Har en 1999 också...

Riktigt trevliga, lätt ev Spaniens bästa Cava, dom har flera lite billigare som är prisvärda och goda, 1999 har jag inte provat, men yngre och 2007 är jättegod. 2002 och 2005 är bra, men 2004;an var lite sisådär.
 

chambertin

Medlem
Efter en sanslöst bra 2004, Baraolo Prapò, Schiavenza i sommar så blev suget efter MER Nebbiolo för stort.
Beställde därför detta från broder Merolli i Danmark:
2010 Barolo Vigna Cucco DOCG, Cascina Cucco
2010 Barolo DOCG CERRATI, Cascina Cucco
2010 Barolo DOCG PRAPÒ, Schiavenza
2010 Barolo di Serralunga DOCG, Schiavenza
2010 Barolo DOCG CERRETTA, Schiavenza
2010 Barolo DOCG BROGLIO, Schiavenza
2007 BAROLO DOCG CERRETTA, Schiavenza
2008 BAROLO Riserva DOCG PRAPÒ , Schiavenza
2007 BAROLO Riserva DOCG PRAPÓ, Schiavenza
2006 BAROLO Riserva DOCG PRAPO', Schiavenza
 

Segol

Medlem
Trevligt.
Jag kanske borde ge Schiavenza en ny chans, jag köpte Prapo -06 förra året för att testa och eventuellt köpa mer men kommer ihåg att jag inte var helt nöjd och därför inte fyllde på med fler inköp.
Jag har inga anteckningar men om jag kommer ihåg rätt var det beskare och kryddigare än jag uppskattar, har du testat Prapo -06?
 

chambertin

Medlem
Var på besök i nordstan för en stund sedan. Forumvinet skulle ju inhandlas, men tror ni inte att jag stötte på lite annat kul också. ;)

Visa bifogad bild 1975

2012 Bouchard Finlayson Hannibal
Fantastiskt kul druvmix med Sangiovese, Pinot Noir, Nebbiolo, Syrah, Barbera och Mourvedre. Snacka om häxblandning, dessutom från ett av SA:s kallare områden. Intressant! Har ingen koll på det dock.

2009 Bodegas Estefania Bierzo Tilenos Pagos de Posada
Mencia har jag testat och gillat som tusan, var därför tvungen att ge detta en chans. Kanske är det skräp - någon som vet?

2010 Barolo Riva del Bric Paolo Conterno
Forumvin för augusti. Skall inmundigas snarast. :)
Kul viner !
Köpte själv 2012 Bouchard Finlayson Galpin Peak Pinot Noir i stället för Hannibal.
Tilenos Pagos de Posada har jag inte provat men väl den oekade Tilenos och Crianza. Båda är habila och bra viner.
Pagos de Posada skall vara gjort från 80-90 åriga stockar och macererar tydligen extremt länge (50-60 dagar !) för att sedan ligga på ekfat av fransk ek. Får nog bli en sväng för egen del och köpa en sådan. Gillar ju Mencia.
 

chambertin

Medlem
Trevligt.
Jag kanske borde ge Schiavenza en ny chans, jag köpte Prapo -06 förra året för att testa och eventuellt köpa mer men kommer ihåg att jag inte var helt nöjd och därför inte fyllde på med fler inköp.
Jag har inga anteckningar men om jag kommer ihåg rätt var det beskare och kryddigare än jag uppskattar, har du testat Prapo -06?
Nej, har inte testat några av dessa utan gick på mina intryck från dom 04 jag druckit och diverse recensioner. Överlag så är ju 2010 rosat av många kritiker världen över.
Den Prapò -04 jag drack i somras behövde gott och väl 3 timmar i karaffen för att blomma ut men så den gjorde det sen.
För två år sedan då jag drack den senast så var den ganska knuten och ville inte släppa till riktigt.
Jo visst är det viner med ordentlig dos tanniner men jag dricker å andra sidan nästan uteslutande dom här vinerna till mat som behöver det ackompagnemanget.
 

Segol

Medlem
Nej, har inte testat några av dessa utan gick på mina intryck från dom 04 jag druckit och diverse recensioner. Överlag så är ju 2010 rosat av många kritiker världen över.
Den Prapò -04 jag drack i somras behövde gott och väl 3 timmar i karaffen för att blomma ut men så den gjorde det sen.
För två år sedan då jag drack den senast så var den ganska knuten och ville inte släppa till riktigt.
Jo visst är det viner med ordentlig dos tanniner men jag dricker å andra sidan nästan uteslutande dom här vinerna till mat som behöver det ackompagnemanget.
OK, tack.
Återkom gärna med omdömen, bra nebbiolo är alltid intressant!

Apropå lång maceration som du nämner i samband med Pagos de Posada var jag hos Fenocchio i Piemonte i somras och han exprimenterade med längre och längre maceration för varje år. Nu var han uppe i 80 dagar för vissa buteljeringar om jag förstod det rätt men jag kan ha missförstått.
Han pratade italienska och lite skolfranska men i princip ingen engelska så vi kommunicerade med viftningar, dålig franska och nåt enstaka engelskt ord men det var trots språkförbistringen ett väldigt trevligt besök!
 

chambertin

Medlem
OK, tack.
Återkom gärna med omdömen, bra nebbiolo är alltid intressant!

Apropå lång maceration som du nämner i samband med Pagos de Posada var jag hos Fenocchio i Piemonte i somras och han exprimenterade med längre och längre maceration för varje år. Nu var han uppe i 80 dagar för vissa buteljeringar om jag förstod det rätt men jag kan ha missförstått.
Han pratade italienska och lite skolfranska men i princip ingen engelska så vi kommunicerade med viftningar, dålig franska och nåt enstaka engelskt ord men det var trots språkförbistringen ett väldigt trevligt besök!

Skall försöka men dom blir nog liggandes ett tag innan jag försöker mig på att prova. Kanske undantaget Cascina Cucco som brukar vara tillgängliga som unga.

Intressant det du säger om Fenocchio. Trodde att 30-40 dagar var normen i Barolo.
Vad menade han att så lång maceration gav för fördelar jfrt med den traditionella ?
Vet annars från bl.a Bourgogne att kall maceration (utan jäsning) i några dagar tillämpas lite varstans men det lär inte extrahera några tanniner vad jag förstått.
 

Segol

Medlem
Skall försöka men dom blir nog liggandes ett tag innan jag försöker mig på att prova. Kanske undantaget Cascina Cucco som brukar vara tillgängliga som unga.

Intressant det du säger om Fenocchio. Trodde att 30-40 dagar var normen i Barolo.
Vad menade han att så lång maceration gav för fördelar jfrt med den traditionella ?
Vet annars från bl.a Bourgogne att kall maceration (utan jäsning) i några dagar tillämpas lite varstans men det lär inte extrahera några tanniner vad jag förstått.
Tyvärr förstod vi inte varandra tillräckligt bra för att jag skulle kunna fråga detaljer. Jag uppfattade det som om han är traditionell i grunden men nyfiken av naturen och vill prova sig fram så han hade testat att förlänga macerationen lite i taget och hela tiden tyckt att resultatet av förlängd maceration förbättrade slutprodukten.
Nu var han uppe i nånstans runt 80 dagar för åtminstone en del av det han tillverkar.
Apropå att han är nyfiken på nya saker så tillverkade han även en rosé av nebbiolo. Han gör ca 400 flaskor/år för "eget bruk" så de flaskorna hade ingen etikett men det var inte alls i min smak, riktigt surt...
 

chambertin

Medlem
Lite fler provapå-viner inköpta:
Tilenus Pagos de Posada Bodegas Estefania, 2009 (nr 92278) (beställt den 20/8, leverans idag :))
Chablis Premier Cru Domaine Servin Montée de Tonne..., 2010 (nr 74217) (beställt den 15/8, ej levererat ännu, :()
Raineri Barolo 2008 (nr 79858) (beställt 12/8, levererat 20/8, :( )
Volnay F&L Pillot 2010 (nr 70329) (beställt 12/8, levererat 20/8,:( )

Brukar oftast få vineran från BS inom 4-5 dagar så de här två beställningarna (Tilenus är inte från BS) är ovanligt långsamma.

Ngn som provat ngt av detta ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite fler provapå-viner inköpta:
Tilenus Pagos de Posada Bodegas Estefania, 2009 (nr 92278) (beställt den 20/8, leverans idag :))
Chablis Premier Cru Domaine Servin Montée de Tonne..., 2010 (nr 74217) (beställt den 15/8, ej levererat ännu, :()
Raineri Barolo 2008 (nr 79858) (beställt 12/8, levererat 20/8, :( )
Volnay F&L Pillot 2010 (nr 70329) (beställt 12/8, levererat 20/8,:( )

Brukar oftast få vineran från BS inom 4-5 dagar så de här två beställningarna (Tilenus är inte från BS) är ovanligt långsamma.

Ngn som provat ngt av detta ?
Provade Tilenus häromdagen, har konstigt nog inte skrivit om det här. Varit så jädra trött efter det jag börjat jobba. ;) Tyckte det var skitbra rent ut sagt. Mörk frukt med riktigt bra tanninstruktur och lite lagom med "spansk ek" (fransk enligt info, men spansk karaktär) med lite toner av dill och vanilj. Mycket örter och kåda-känsla också vill jag minnas. Förde inga anteckningar då det var i sällskap. Jag kommer att köpa minst en flaska till, så bra var det. :)
 
Toppen