Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Per Stade

Lege artis
Att utbudet är kasst idag kan man ju inte glädja sig åt bara för att det var ändå sämre förr. Kanske du uttrycker en rädsla för en återgång till det gamla utbudet? Det vore ju verkligen förfärligt om det hände.

Å andra sidan kan man ju tänka sig att visst borde ju någon som är världens bästa BiB-leverantör egentligen också klara av att hantera ett utbud om 50.000 olika sorters vin per år. Det klarar ju andra av som dessutom har betydligt mindre kundunderlag.

Det är alltid roligare att vara positiv. Det är bättre nu än på 70-talet och det ska vi vara tacksamma för.
Men .... allt kan alltid bli bättre
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Några andra förslag på saker att äta till en Fino? Min tjej är allergisk mot nötter/mandlar.
Jag delade en flaska med svärfar i fredags innan maten. Enkelt tilltugg som lite oliver och tapenade på kex funkar utmärkt. Har även klippt fino till olik rätter med vit fisk, typ abborre. Riktigt gott!
Sen givetvis all tapas med suveräna mängder vitlök (sjukt gott till bläckfisk)
Eftersom det är helt utan sötmna men ändå utan allt för skarp syra tycker jag det är en tacksam dryck att plocka fram när det annars är svårt att få bra matchning. Det blir inget som skär sig.
 

ckntur

Medlem
image.jpg
Resultatet efter en Vin- och skidresa i Europa.
Inköp i Vallis i Schweiz hos Marie-Therese Chappaz, prisad pinot noir och unika söta droppar av inhemska druvsorter. En fantastisk producent.
Några dagar i Aosta-dalen resulterade i besök hos Lo Triolet som gör ett prisbelönt pinot gris bla och röda lokala och även söta.
Det blev lite skidor i Pila, Cervinia och Champoluc med.
Raskt vidare till Piemonte.
Gårdsbesök och inköp på Pira, Cortese di montezemolo, Anna-Maria Abbona, Marzziano Abbona, Schellino, Bruno Porro( 6 timmar), Cascina Corte samt lokala enoteket.
+ lite skidor i Prato Nevoso.
Totalt ca 200 buteljer. Laddat inför vårens och sommarens grillkvällar.
Med tanke på väderstatistiken över Borås så är dom väl slut innan midsommar☔️
 

Livermore

Medlem
Vi har alla olika smak och inget är rätt eller fel. Det finns en hel massa personer här på forumet som gillar vita bubbliga surviner som t.ex. Champagne vilket jag inte kan förstå när det finns härliga tanninrika viner som madiraner som gärna får ha brett och annat gott men varken jag eller de har rätt.

Nu när du nämner Madiran, har du druckit 2002 Chateau Montus Cuvée Prestige? Såg att den fanns i BS och funderade på den för att få dricka något från just Madiran och kanske bilda mig en uppfattning.
 

Mats

Gone todash....
Nu när du nämner Madiran, har du druckit 2002 Chateau Montus Cuvée Prestige? Såg att den fanns i BS och funderade på den för att få dricka något från just Madiran och kanske bilda mig en uppfattning.
Nej jag tror inte jag druckit någon Cuvée Prestige, men de flesta andra av Alain Brumonts viner jag druckit har varit mycket bra, både vanliga Ch. Montus och hans enklare Bouscassé. Den senare finns på bolaget men bara 2009an och iom att vi snackar Madiran är det nog risk att den fortfarande är lite vresig.
 

Carlsson

Medlem
Jag har nästan köpt, närmare bestämt beställt 7 flaskor Seghesio old wine Zinfandel 2012, som jag snart ska hämta och pröjsa.
 

Livermore

Medlem
Nej jag tror inte jag druckit någon Cuvée Prestige, men de flesta andra av Alain Brumonts viner jag druckit har varit mycket bra, både vanliga Ch. Montus och hans enklare Bouscassé. Den senare finns på bolaget men bara 2009an och iom att vi snackar Madiran är det nog risk att den fortfarande är lite vresig.
Lika bra att testa den! :cigarr: Kan jag dricka Bouscassén i väntan på att SB ska fixa fram Montusen till mig.
 

gece

Man vänjer sig.
Kände mig tvungen att prova 2012 Black Stallion Estate Winery Cabernet Sauvignon efter @Vino finos uppskrivning (prisvärda Parker-poäng, vem kan inte gilla det???). Hingsten fick även sällskap av några 2008 Louis Roederer. Cellartracker meddelar mig också att jag nogsamt tillämpat "en ut, fyra in"-principen i källaren detta år. Funkar bra :rolleyes:
 

Vino fino

Medlem
Kände mig tvungen att prova 2012 Black Stallion Estate Winery Cabernet Sauvignon efter @Vino finos uppskrivning (prisvärda Parker-poäng, vem kan inte gilla det???). Hingsten fick även sällskap av några 2008 Louis Roederer. Cellartracker meddelar mig också att jag nogsamt tillämpat "en ut, fyra in"-principen i källaren detta år. Funkar bra :rolleyes:
Vad tyckte du då? Eller har du inte korkat upp än?
 

mnor

Medlem
Har blivit följande inköp senaste månaden:
6 fl 2004 Dompan (Via Franska vinlistan)
4 fl 2012 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja
6 fl Domaine Coursodon (Blandlåda från Caviste)
2 fl 2008 Louis Roederer brut
1 fl Rust En Vrede 1694 (Skall drickas ikväll).
 
Toppen