Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Patjanga

Medlem
Kunde inte låta bli att buda på auktionen och det slutade med att jag vann budgivningen på följande.
Någon som provat dessa nyligen?
Jag har läst lovord om samtliga men alltid intressant att höra om någon på forumet har provat dessa.
1989 Huet, Cuvée Constance Moelleux (2 flaskor)
1984 Château Rayas Réserve (1 flaska)

Med vänlig hälsning,
Johan "Patjanga" Nilsson
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter tips från @StefanAkiko så sprang jag in på Vila Viniteca i helgen. Hade alldeles för lite tid på mig men jag plockade för hemfärd upp 2010 Cantenac-Brown och NV Paul Dethune Blanc de Noir deg. 2014. Cantenacen ska väl öppnas om ett halvt sekel :p
Om du bara lite lugnt sätter dig tillrätta i den butiken, så kommer du att träffa på alla på FW, CT och WB. Det är ett vattenhål. Längtar efter att träffa på @Mats där och krypa in i deras källare där de har gammal Rioja...
 

Mats

Gone todash....
Om du bara lite lugnt sätter dig tillrätta i den butiken, så kommer du att träffa på alla på FW, CT och WB. Det är ett vattenhål. Längtar efter att träffa på @Mats där och krypa in i deras källare där de har gammal Rioja...
Ja det är sannerligen Barcelonas bästa vinaffär. Inte så stor till ytan men med mycket bra och kunnig personal och ett MYCKET bra utbud, ffa spanskt då förstås men även annat. När man bokar boende i Barcelona gör man inte det utefter var det ligger i förhållande till sevärdheter, stranden eller Ramblan utan man gör det utefter hur nära det är till Vila Viniteca!
 

sunqan

Vinös
Ja det är sannerlielonas bästa vinaffär. Inte så stor till ytan men med mycket bra och kunnig personal och ett MYCKET bra utbud, ffa spanskt då förstås men även annat. När man bokar boende i Barcelona gör man inte det utefter var det ligger i förhållande till sevärdheter, stranden eller Ramblan utan man gör det utefter hur nära det är till Vila Viniteca!

kul att google maps inte bara har gatubild därifrån, utan även rundvandring INNE i butiken :)
 

Livermore

Medlem
Ja det är sannerligen Barcelonas bästa vinaffär. Inte så stor till ytan men med mycket bra och kunnig personal och ett MYCKET bra utbud, ffa spanskt då förstås men även annat. När man bokar boende i Barcelona gör man inte det utefter var det ligger i förhållande till sevärdheter, stranden eller Ramblan utan man gör det utefter hur nära det är till Vila Viniteca!
Jo jag hade för långt till affären från hotellet. Annars hade jag kunnat tagit mig dit några fler gånger och vara där längre.

@StefanAkiko, var även på Bar Brutal . Fantastisk bra ställe. Mat tio gånger bättre än i Umeå och till mer än halva priset. Ännu ett tack för det tipset. De hade dock slut på Escombro :(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo jag hade för långt till affären från hotellet. Annars hade jag kunnat tagit mig dit några fler gånger och vara där längre.

@StefanAkiko, var även på Bar Brutal . Fantastisk bra ställe. Mat tio gånger bättre än i Umeå och till mer än halva priset. Ännu ett tack för det tipset. De hade dock slut på Escombro :(
Bar Brutal förtjänar sitt rykte.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag hade fem minuter egen tid på Lafayette i Paris i helgen och uppsökte vinavdelningen såklart. Pga begränsad budget och packningsutrymme i kombination med rätt taskiga priser gjordes inga större fynd. Men, jag ville ju inte gå tomhänt så jag plockade på mig en pava i alla fall. Jag ville ha nåt jag aldrig testat eller sett förut, så det bidde en Hervé Rafflin NV Pinot Meunier. Ingen aning om vad fan jag köpt, men ni kanske kan upplysa mig?
 

jocke

Medlem
Pol Roger BdB 2006.jpg

8 st (varav 4 inte är mina) Pol Roger BdB 2006. Till dom som inte känner till det så är Sverige det enda land som har får BdB 2006. Övriga marknader kommer få 2008 (vet dock inte riktigt när). 2008 släpps i Sverige runt årsskiftet
 

gece

Man vänjer sig.
Visa bifogad bild 4125
8 st (varav 4 inte är mina) Pol Roger BdB 2006. Till dom som inte känner till det så är Sverige det enda land som har får BdB 2006. Övriga marknader kommer få 2008 (vet dock inte riktigt när). 2008 släpps i Sverige runt årsskiftet
Nån story bakom detta? Känns ju inte som att Sverige borde vara prioriterat om man har en begränsad mängd.
 

jocke

Medlem
Nån story bakom detta? Känns ju inte som att Sverige borde vara prioriterat om man har en begränsad mängd.
Vet att Ward Wines hade bett att få så mkt som möjligt av Pol Roger BdB 2006. Pol Roger i sin tur tycker att Sverige är en så viktigt marknad pga volymerna de säljer här och att det är en monopolmarknad. Så Pol Roger beslutade att ge Sverige alla 2006:eek:r
 

mnor

Medlem
Hade nog hellre tagit alla -08
Jo sant om man orkar vänta. De flesta champagner som druckit från 06 har varit ovanligt tillgängliga enligt mitt tycke och smak, så om man vill ha något och dricka snabbt, som inte behöver ligga i år och dag så är inte 06 fel.
 

Mmm

Medlem
Gick en stund och strosade på Vinbanken i går (www.vinbanken.dk). Det har väl aldrig varit någon minutiös ordning på vinerna men igår var det värre än någonsin. Flaskor precis överallt och icke prissatta/katalogiserade viner blandat med det övriga.
Dessutom inser man att hemsidan inte är uppdaterad. Det finns många fler flaskor där än vad som visas på hemsidan, och en del som har sålts har inte tagits bort. Förklaringen var att man håller på att göra en helt ny hemsida med ehandelsmöjligheter. Dvs inom kort kommer man troligen kunna beställa det man önskar även från Sverige (bra nyheter för er ”norrlänningar”)
Igår kom jag ut med fyra flaskor till slut:
Figeac 1970 (895 DKK)
Canon 1970 (495 DKK)
Branaire Ducru 2003 (345 DKK)
Branaire Ducru 2001 (320 DKK)
Jag blir lite ledsen i ögat av att jag kanske aldrig får uppleva detta i Sverige. Hade faktiskt planer själv på att starta upp ett litet vinantikvariat när det kändes som att monopolet höll på att vackla. Men nu känns det längre bort än någonsin.
 

Per Stade

Lege artis
Eftersom Clotilde Davennes Chablis är lite av husets vin så köpte jag resten av 2011orna på magnum. 11 flaskor fanns på depån och 12 flaskor i två butiker i Fjollträsk. Mycket bang for the buck.
Ny årgång kommer om en månad.
 
Last edited:
Toppen