Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

jrick

Medlem
Enda rimliga förklaringen skulle vara att SB har justerat sin prismodell för påslag (som består av en fast del och ett procentpåslag), så att dyra viner blir aningen billigare. Tidigare när sådant skett har vi dock brukat se detta meddelas.
Ja möjligen för att kompensera för leverantörernas förutsedda inflationsjustering av priser framöver? Men det är väldigt oväntat att de gör det i det dolda. Kan inte komma ihåg att något sånt här nånsin har gjorts förut, alltså att man justerar bolagets egen marginal på ett sådan sätt att det blir prissänkningar. Känns ju lite snopet när jag hämtat ut viner den 28 februari som hade blivit några tior billigare att hämta ut dagen efter, men kanske är det anledningen till varför det inte har kommunicerats…
 

A77

Medlem
Ja möjligen för att kompensera för leverantörernas förutsedda inflationsjustering av priser framöver? Men det är väldigt oväntat att de gör det i det dolda. Kan inte komma ihåg att något sånt här nånsin har gjorts förut, alltså att man justerar bolagets egen marginal på ett sådan sätt att det blir prissänkningar. Känns ju lite snopet när jag hämtat ut viner den 28 februari som hade blivit några tior billigare att hämta ut dagen efter, men kanske är det anledningen till varför det inte har kommunicerats…
Du kan ju lämna tillbaka flaskorna och få tillbaka pengarna likt vad det står på kvittot och sedan handla till det nya (billigare) priset ;)
 

jrick

Medlem
Du kan ju lämna tillbaka flaskorna och få tillbaka pengarna likt vad det står på kvittot och sedan handla till det nya (billigare) priset ;)
Absolut men det finns en gräns för hur snål jag är och den går nog vid att kånka tillbaka flaskorna till butiken för att få en femtilapp mer i plånboken och sedan gå tillbaka hem med flaskorna.
 

Stina

Medlem
Enda rimliga förklaringen skulle vara att SB har justerat sin prismodell för påslag (som består av en fast del och ett procentpåslag), så att dyra viner blir aningen billigare. Tidigare när sådant skett har vi dock brukat se detta meddelas.
Det stämmer att de justerat prismodellen. Jag hittar dock bara nyheten insmugen i nyheten om skattehöjningen den 1 januari. Så här står det:

"Den 1 mars uppdaterar Systembolaget sin finansieringsmodell och därmed förändras också priskalkylen för alla artiklar som vi säljer. Modellen baserar sig på våra kostnader för att sälja en artikel. I korthet innebär förändringen att det fasta påslaget ökar något, medan det rörliga påslaget sänks från 17% till 14,2%. Det medför att artiklar i något högre prisläge blir billigare medan artiklar i lägre prissegment ökar något i pris."

Att sedan några viner i högre pris ökar beror ju på att importörerna passar på att höja priset, för det kan de göra 1 mars.
 

Lennart

Medlem
Fick philipsons 21årserbjudandemail.

Undrar hur detta smakar

"Saftig och elegant Châteauneuf-du-Pape gjord på 85% Grenache och 15% Syra."

Saltsyra? Salpetersyra?

Ja det blir ju lite fel ibland därifrån gällande översättningen… Första recensionen här t ex kändes ju väldigt betryggande.

1678116252579.png
 
Bürklin-Wolf Philipson

Någon som har en uppfattning om vinet ovan? Ser ut som en bra deal men jag har ingen erfarenhet av Bürklin-Wolf…

115:-/flaska vid köp av 6

Jag noterar att det är en annan etikett än de vanligen använder för sin bas-trocken. Vet inte om det bara är en ny etikett eller om det är en "Philipson-version", som de har av en del viner där även innehållet alltså skiljer.

Den vanliga BW är iaf pålitlig och bra! I Tyskland (som generellt ligger en bit lägre just på basvinerna) går motsvarande på ca 14€, så om det är samma vin är det en bra deal!
 
Jag noterar att det är en annan etikett än de vanligen använder för sin bas-trocken. Vet inte om det bara är en ny etikett eller om det är en "Philipson-version", som de har av en del viner där även innehållet alltså skiljer.

Den vanliga BW är iaf pålitlig och bra! I Tyskland (som generellt ligger en bit lägre just på basvinerna) går motsvarande på ca 14€, så om det är samma vin är det en bra deal!
Jag gissar att det är ett enklare vin än deras standardriesling med varning för rejäl killgissning. 115 pistoler för enkel riesling känns dock ok ändå.
 

Philip W

Medlem
Ett litet snabbt tips för den som är ute efter några utvalda Champagner till bra pris (och flyger mer än de åker båt 😆). Dufry som driver de flesta ”tax-free” butikerna på flygplatser runtom i Europa kör just nu 20% rabatt vid förbeställning (istället för de vanliga 10%).

Exempel på några köp nu nyligen:
Arlanda Dom Perignon 2012 1704kr
Arlanda Dom Perignon Rosé 2008 3498kr
Zürich Krug 165,60 CHF (ca 1900kr)
 
Toppen