Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Bastardo

Medlem
Tänkte tipsa om en trevlig liten låda olika portviner som har nästan exakt samma pris i dag som fyra år sedan. Det är ett utmärkt sätt att bekanta sig med flera olika typer av portviner. Priset är bara 360 kr för lådan och den innehåller 5 fl à 200 ml = 1000 ml totalt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tänkte tipsa om en trevlig liten låda olika portviner som har nästan exakt samma pris i dag som fyra år sedan. Det är ett utmärkt sätt att bekanta sig med flera olika typer av portviner. Priset är bara 360 kr för lådan och den innehåller 5 fl à 200 ml = 1000 ml totalt.
Med tanke på att den 20-åriga tawnyn kostar 209 kr för en 200 ml flaska så blir priset för de övriga ganska lågt. Kul grej!
 

Bastardo

Medlem
Med tanke på att den 20-åriga tawnyn kostar 209 kr för en 200 ml flaska så blir priset för de övriga ganska lågt. Kul grej!
Absolut, Patrik! :D Den 10-åriga Tawnyn ligger nog i nästan samma klass som sin äldre broder, skulle jag tro. Har köpt den här minilådan förut, men kommer så klart inte ihåg när det var. Personligen skulle jag aldrig betala så mycket för de ordinarie 200 ml Tawnys vad de kostar, men det blir ändå billigare än att köpa en hela.
Om jag kommer ihåg rätt så smakade 20-årig Tawnyn bäst, men ifall det är värt pengarna är en annan femma. Mest valuta för Portvinet får man med LBV, enligt mitt sätt att se. De är mycket vänligt prissatta hos oss, tycker jag. :)
 
Philipssons julkalender brukar ju alltid resultera i något kul för en bra peng.
Men satan va dyrt att är när 1 DKK ligger på över 1,5 SEK. Känslan är ju att valutakursen inte har stuckit supermycket under året. Men när en flaska sticker i pris likt nedan för La Landonne tar det hårt psyktiskt. Även om det i grunden är ett relativt bra prist. Mest psykologiskt från min sida, jag vet.

1671633197505.png
1671633211154.png
 

Waruda

Medlem
Apropå Philipson så tror jag att den här "smagekassen" (El Enemigo) väl kan vara värd 935 SEK. Chardonnayn har jag köpt tidigare, och den är bra även för 200. Dock måste man upp i 1000 för fri frakt. Jag tog två "smagekasser" att ha som vardagsvin.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Philisons igen och en blandlåda från Bollinger.

Du får en Bollingerlåda med 3st flaskor i som är:
LGA14
PNTX 17
B13 Blanc de Noirs

Och dessa 3 verkar komma i en trälåda från Bollinger om jag inte är helt blind?

Priset kommer in på 3245 svenska riksdaler, dvs under 1.100/flaska vilket känns ganska okej i mitt tycke när LGA14 är med i lådan.
För referens så har ligger det samlade priset dessa varit ute för på Bolaget till cirka 3700kr
 

Bastardo

Medlem
Terras do Cigarrón Godello 2019 kan vara ett alternativ till husvinet för vardagar eller bara att smutta på när vintörsten sätter in. Hur mycket kan man begära för nuvarande priset?

Skärmavbild 2022-12-26 kl. 11.39.15.png
 

matage

Medlem
Tja det slog ju iallafall Marqués de Riscal som är mitt go-to matlagningsvin men (med risk för hög svansföring) så är ju urvalet i den omröstningen kanske inget jag blir exalterad över och ett tråkigt vin är fortfarande tråkigt oavsett hur mycket de satt ner priset.

Men å andra sidan - Vinho Verde kostar ju en spottstyver och är gott i rätt kontext...
 

Bastardo

Medlem
Tja det slog ju iallafall Marqués de Riscal som är mitt go-to matlagningsvin men (med risk för hög svansföring) så är ju urvalet i den omröstningen kanske inget jag blir exalterad över och ett tråkigt vin är fortfarande tråkigt oavsett hur mycket de satt ner priset.

Men å andra sidan - Vinho Verde kostar ju en spottstyver och är gott i rätt kontext...
Du har helt rätt – det är inget vin för seriösa vinentuasiaster här på forumet. Jag tog med det bara som en kul grej och att Munkis hade lyckats med att välja ett vin som hade nedsatt pris!
Man undrar lite varför de valde så billigt vin just till årets bästa vita vin! Jag tror att merparten av medlemmarna brukar handla vin i lite annan priskategori. De skickar lite fel signaler till folk som är intresserade av att gå med i föreningen med sådana här jippoföreställningar. ;)
 

Bastardo

Medlem
Vettigt matlagningsvin?
Det har fått ganska fina omdömen på många håll så det är helt okej vin, tycker jag. Har ett par flaskor hemma och kommer nog att beställa några fler, så länge de finns kvar.
Dina viner gav vinet 88 poäng (++!) och då var priset 99 kr. Hittar du godare vitvin för 69 kronor så berätta gärna! :D Guia Penin gav vinet 89 poäng och de har ganska bra rykte, vad jag vet. Man bör inte avfärda vinet innan man har druckit det.
P.S. ”Stora namn som Jancis Robinson stöder druvans potential. Du hittar ofta detta vin på marknaden som 100% Godello, men en blandning med Treixadura och Albariño är också vanligt. Vinmakare kan gå åt alla håll med druvan: från ett fräscht vitt vin till ett rikt och fylligt vin med stor lagringspotential, om vinet jäser på ekfat.
Godello jämförs ibland med den berömda Chardonnay-druvan på grund av dess mångsidighet.”
Källa: wijncentrale.be/
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Man undrar lite varför de valde så billigt vin just till årets bästa vita vin! Jag tror att merparten av medlemmarna brukar handla vin i lite annan priskategori. De skickar lite fel signaler till folk som är intresserade av att gå med i föreningen med sådana här jippoföreställningar. ;)


Hyfsat riggad tävling av ”årets bästa vin”. Medlemmar som nominerar. Måste vara ett spanskt vin. Måste finnas i fasta sortimentet. Inte så mycket kvar att välja på. Medlemmar som röstar. ”Finewine” enligt många Munskänkar är överlag, lite raljerat, vin på flaska. Troligen många som testat den då den har ett lågt pris och därmed röstar på den.

21A2B8C9-76D3-498C-91FD-FC818F80D85F.jpeg


Med det sagt, har inte provat vinet som säkert är bra för sin kategori (som dock ej torde vara ”årets bästa vin”).
 

matage

Medlem
Man undrar lite varför de valde så billigt vin just till årets bästa vita vin! Jag tror att merparten av medlemmarna brukar handla vin i lite annan priskategori. De skickar lite fel signaler till folk som är intresserade av att gå med i föreningen med sådana här jippoföreställningar. ;)


Hyfsat riggad tävling av ”årets bästa vin”. Medlemmar som nominerar. Måste vara ett spanskt vin. Måste finnas i fasta sortimentet. Inte så mycket kvar att välja på. Medlemmar som röstar. ”Finewine” enligt många Munskänkar är överlag, lite raljerat, vin på flaska. Troligen många som testat den då den har ett lågt pris och därmed röstar på den.

Visa bifogad bild 27935

Med det sagt, har inte provat vinet som säkert är bra för sin kategori (som dock ej torde vara ”årets bästa vin”).
Jag roade mig med en snabb SB-sökning.
Det finns idag 17 viner som uppfyller kriteriet "Vitt vin, Spanien, 750ml flaska, Fast Sortiment" på bolaget :D
 
Toppen