Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
När spricker hela vinbubblan? är det rimligt att det fortsätter i samma takt? är inte bitter, mest intressant om det är en hållbar utveckling
Jag hoppade av bubblan när "prestigerna" klev över 2000 kr. Börjar även bli smått motbjudande med Roederer för 799. Härliga är dock att det finns bubblare som man kan hämta hem.
 

HerrMelin

Medlem
Jag hoppade av bubblan när "prestigerna" klev över 2000 kr. Börjar även bli smått motbjudande med Roederer för 799. Härliga är dock att det finns bubblare som man kan hämta hem.
Jag har fortfarande för mycket fomo för att hoppa av många av prestigerna, men 16-18k för en halvmagnum är ändå lite över gränsen, för min del 😄
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag har fortfarande för mycket fomo för att hoppa av många av prestigerna, men 16-18k för en halvmagnum är ändå lite över gränsen, för min del 😄
Här 14 k. Då inom fomo gränsen?! ;)

Med en SEK på 9 SEK/EUR så hade det ”bara” varit 10,5 k. Många priser kommer bli bättre, i framtiden. Bara inte den globala efterfrågan spårar ur (samt brist på glasflaskor, etiketter, transport etc).
 

Martinski

Medlem
Här 14 k. Då inom fomo gränsen?! ;)

Med en SEK på 9 SEK/EUR så hade det ”bara” varit 10,5 k. Många priser kommer bli bättre, i framtiden. Bara inte den globala efterfrågan spårar ur (samt brist på glasflaskor, etiketter, transport etc).

En stor del av exporten gick ju väl till Ryssland(rika i Moskva) så ett tag trodde jag med sanktioner dit att det skulle bli lägre priser med att det skulle bli bättre tillgång. Tvärtom blev de.

Till slut får man väl hålla sig till odlarchampagne och Special Club om de lyckas ligga kvar på 400-600kr.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har fortfarande för mycket fomo för att hoppa av många av prestigerna, men 16-18k för en halvmagnum är ändå lite över gränsen, för min del 😄
Kanske kommer du känna lycka när FOMO släpper taget. (För din egen skull) hehe.
Salon för 6599 fine, men en 1.a framför nja..
 

m3lk3r

Medlem
OK, vem var det som tömde SB-lagret på Bergeronneau-Marion Clos des Bergeronneau 07 och 09 igår kväll???
De årgångarna sänktes till 600:- flaskan igår och jag hade preppat min order men blev distraherad och glömde klicka "submit" och nu är de slut i lager 😭

Oh well - jag får leta vidare efter rena PM-fynd..
Helvete det skulle man vetat om! Orkar bara inte stå på varenda maillista som finns från alla dessa distributörer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fick notis om att Vinoteket säljer för 18.169 kr, min första tanke va också att det måste vara på Magnum.. den ökningen sabbar nog mångas vertikaler 🤯
Jag trodde att de flesta återstående Salon-vertikalerna (som inte upphörde med årgångarna 2004-2007) sprack redan när 2008 bara producerades på magnum och dessutom såldes i blandpack med sex andra flaskor? :)
 

HerrMelin

Medlem
Jag trodde att de flesta återstående Salon-vertikalerna (som inte upphörde med årgångarna 2004-2007) sprack redan när 2008 bara producerades på magnum och dessutom såldes i blandpack med sex andra flaskor? :)
Haha den hade jag helt glömt bort faktiskt, men det har du helt rätt i, dom valde att fortsätta med den trenden.
 

Bastardo

Medlem
Jag har fortfarande för mycket fomo för att hoppa av många av prestigerna, men 16-18k för en halvmagnum är ändå lite över gränsen, för min del 😄
Vad sägs om den här: Chateau de Bligny X Theo Fabergé 6 Cépages Champagne Brut Nature 2013? Priset är sådär lagom jämnt 5000 euro, till exempel hos Alko. Flaskan med konstverk kostar nog mer än själva innehållet … ;)
P.S. Oerhört många verkar sträva efter mycket torr skumpa, den här har bara 1 gram socker per liter!
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Vad sägs om den här: Chateau de Bligny X Theo Fabergé 6 Cépages Champagne Brut Nature 2013? Priset är sådär lagom jämnt 5000 euro, till exempel hos Alko.
P.S. Oerhört många verkar sträva efter mycket torr skumpa, den här har bara 1 gram socker per liter!
Jag gissar att underlägget från Faberge bidrar till priset. Och det fyndiga jippot i att bara den som köpt årgång 2013 får köpa kommande årgångar...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag gissar att underlägget från Faberge bidrar till priset. Och det fyndiga jippot i att bara den som köpt årgång 2013 får köpa kommande årgångar...
Så de lovar alltså att vi andra slipper? :D
 

HerrMelin

Medlem
Jag gissar att underlägget från Faberge bidrar till priset. Och det fyndiga jippot i att bara den som köpt årgång 2013 får köpa kommande årgångar...
Skulle köpa den bara för underlägget isf, någon experimentell första utgåva med 6 druvor är inget som lockar.
Underlägget blir bra för alla Faberge äggen som ligger på vinden och samlar damm...
 

Thirsty

Smygnykterist
IMG_4927.jpeg
 
Toppen