Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

chambertin

Medlem
Bra idé, tack för det. Har tid att gå och grunda på detta, har du något förslag på Loire för rättvis match? Jag tänkte även på Saint-Emilion där jag har 2009 Château Larouque som jag tyckte var finfin redan för något år sen.

Edit: kollade vad jag har hemma och även Château Les Carmes Haut-Brion och Château Bellefont-Belcier kan bli intressant match.
Varför inte Raats CF: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/raats-family-7474601/. (Raats MR de Compostella tyvärr slut)
Eller mästaren på CF, Paleo Rosso om du hittar den ngnstans i Europa (också stuckit iväg en del i pris men är värd det i min bok )
I Loire så är ju Clos Rougeard toppnamnet (och mer lik CF-dominerad Bdx än sina övriga kusiner i området ) men tyvärr smärtsamt dyr numera.
1769462273333.jpeg

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dansken kränger en blandlåda sex flaskor Gran Enemigo för sanslöst låga 3 770 SEK. Två Mendoza + fyra "clos".

Jag har räknat framlänges och baklänges på alla tillgängliga alternativ och olika distributionskanaler och det här är stört billigt. Hört från andra håll att Sydamerikanskt vin inte säljer jättebra i USA för tillfället på grund av anledning... Beställde en låda idag + en flaska Pomerol som referens. Planerar halvblind provning om några veckor, Argentina är inte min hemmaplan så blir spännande dricka mot Pomerol. Får jag feeling kanske jag kastar in en Ribera också.
Släng in en Mulderbosch CF. Vore kul att höra hur den står sig mot Enemigo.

Jonas Sand

Medlem
Passar kanske inte bäst in i deals men kom inte på vad som blir bäst.

Min jakt på Brunello och Barolo fr 2021 pågår med ganska stor frenesi. Philipson har Altesinos instegsbrunello för 379 per flaska vid köp av 6 stycken. Inget superpris (typ samma ärligt talat) jämfört med vad Systembolaget tagit för tidigare årgångar men internationellt gångbart och mindre risk för att missa vid släpp.

Harper

Medlem
Dansken kränger en blandlåda sex flaskor Gran Enemigo för sanslöst låga 3 770 SEK. Två Mendoza + fyra "clos".

Jag har räknat framlänges och baklänges på alla tillgängliga alternativ och olika distributionskanaler och det här är stört billigt. Hört från andra håll att Sydamerikanskt vin inte säljer jättebra i USA för tillfället på grund av anledning... Beställde en låda idag + en flaska Pomerol som referens. Planerar halvblind provning om några veckor, Argentina är inte min hemmaplan så blir spännande dricka mot Pomerol. Får jag feeling kanske jag kastar in en Ribera också.
Snyggt hittat! Beställde också en låda ☺️

Är kanske ingen jättedeal men jag tvivlar på att de kommer vara billigare på webbsläppet? Slipper man ju stressa också.
9 flaskor Produttori del Barbaresco Riserva 2021,
En från varje läge för 6330 SEK (Philipson Wine). 703 kr per flaska inkl transport hem.

MartinBz

Medlem
Är kanske ingen jättedeal men jag tvivlar på att de kommer vara billigare på webbsläppet? Slipper man ju stressa också.
En från varje läge för 6330 SEK (Philipson Wine). 703 kr per flaska inkl transport hem.
Såg att det gick en likadan låda på catawiki för €450 häromdagen, de dyker upp regelbundet och går alltsom oftast för summor under €500.

Mexikanaren

Medlem
Såg att det gick en likadan låda på catawiki för €450 häromdagen, de dyker upp regelbundet och går alltsom oftast för summor under €500.
Dock inte jättestor skillnad i pris ändå jämfört med dansken. Om lådan såldes för 450 europengar, sedan så tillkommer ju avgiften på 9% (drygt 40 euro) och sedan en frakt på någonstans runt 50(+-) euro antagligen?
Så detta innebär drygt 5 700kr om man räknar med dagens växelkurs (10,58sek/euro)

Så visst det kanske ser mycket ut i början men i slutändan blir det ändå inte *så* stor skillnad. Detta plus alla fördelar med ångerrätt osv som man helt går miste om vid köp på catawiki.

Last edited:

MartinBz

Medlem
Dock inte jättestor skillnad i pris ändå jämfört med dansken. Om lådan såldes för 450 europengar, sedan så tillkommer ju avgiften på 9% (drygt 40 euro) och sedan en frakt på någonstans runt 50(+-) euro antagligen?
Så detta innebär drygt 5 700kr om man räknar med dagens växelkurs (10,58sek/euro)

Så visst det kanske ser mycket ut i början men i slutändan blir det ändå inte *så* tror skillnad. Detta plus alla fördelar med ångerrätt osv som man helt går miste om vid köp på catawiki.
Sant. Du har rätt i att det tillkommer en hel del kostnader, efter att man "vunnit" på auktionen. Jag tänkte nog inte att det var ett så stort kap, men att det skulle bli lite mer skillnad... my bad.

katho27

Medlem

Har aldrig handlat från Fyrklövern själv, men många här verkar gjort och varit nöjda.
Där säljer dom Cru-lådan à 9 flaskor årgång 2020 för 500€.

Det jag kollade efter var vanliga Produttorin, den säljer dom för 24€ stycket i nya årgången 2022!
Vad vet/tror vi om Barbaresco 2022 frågas kom?

Skärmavbild 2026-02-03 kl. 20.44.40.png

Boletus

Medlem
Har aldrig handlat från Fyrklövern själv, men många här verkar gjort och varit nöjda.
Där säljer dom Cru-lådan à 9 flaskor årgång 2020 för 500€.

Det jag kollade efter var vanliga Produttorin, den säljer dom för 24€ stycket i nya årgången 2022!
Vad vet/tror vi om Barbaresco 2022 frågas kom?

Visa bifogad bild 35931
Årgången som sådan ska stå sig slätt mot 2020 och 2021. Å andra sidan - sämre årgångar trycker de ju oftast mer av Riservajuicen i instegaren, tycker sällan den underpresterar.

En sak att tänka på om man köper från dansken är att de har en rätt dålig växlingskurs. Om man (som jag) har möjlighet att betala i danska kronor blir det lite billigare:
4.195 DKK * 1.42 = c:a 5950 SEK = 662 kr/flaska

2021 är en närmast mytisk årgång som borde generera ett högre pris. Å andra sidan verkar vinpriserna rent generellt vara på väg ner. Blir intressant att se vad SB släpper dem för, knappast under 750 kr styck?

jrick

Medlem
En sak att tänka på om man köper från dansken är att de har en rätt dålig växlingskurs. Om man (som jag) har möjlighet att betala i danska kronor blir det lite billigare:
4.195 DKK * 1.42 = c:a 5950 SEK = 662 kr/flaska

2021 är en närmast mytisk årgång som borde generera ett högre pris. Å andra sidan verkar vinpriserna rent generellt vara på väg ner. Blir intressant att se vad SB släpper dem för, knappast under 750 kr styck?
2020 kostade 689 och kronan har stärkts typ 10% så några 750+ lär det inte bli, om jag skulle gissa.

Pratar vi om Produttori del Barbaresco 2021? SB har väl redan släppt dem? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/produttori-del-barbaresco-9422601/

Jag missade det tåget, men köpte en flaska på Vinmonopolet för =399 SEK.

Edit: Aha, ser att ni pratar om 9-flaskspaketet.

Last edited:
Toppen