Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

chambertin

Medlem
Är på jakt efter Pinor Noir glas, tänkte slå till i och med Black Friday. Några inköpstips?
Har dom här för Pinot Noir, Nebbiolo och även för en del ekad ung Chardonnay (450kr för 6 st just nu).
https://www.wineandbarrels.se/shop/...ie/486-lucaris-bangkok-bliss---burgundy-6-st/
Inte supertunna men inte alls klumpiga heller.
Spenderar ju tiofalt mer tid att dofta på vinet än att hälla det i munnen så formen på kupan är för mig A och O och att dom klarar av diskning i maskin och/eller handdisk utan altför mkt glaskross. Ett lågt pris (som här) är ju då heller inte ngn nackdel som jag ser det om ett och annat glas ryker då och då.

Finns en annan serie av Lucaris ( Desire) som är tunnare än de ovan om man tycker det är en viktig aspekt.
 
Det var ju ett tag sedan den kom, vad är konsensus? Nån som prövat med samma flarra under en längre tid? Flera år läste jag men har för mig att Combo vinbar sa att det funkar några månader, typ.

Jag köpte en. Räknar inte flera år utan kanske en månad eller så. Som jag förstår det beror det också på hur många glas du tagit ut.
"Tidigt" i flaskan så håller vinet längre och då flaskan börjar bli tom så håller vinet kortare tid.

Sedan är det väl skillnad på vilket vin, vitt, rött, sött samt ålder på flaskan.

Ser bara att jag kan dricka mina DRC över en längre tid istället för att behöva skopa i mig flaskan direkt :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag köpte en. Räknar inte flera år utan kanske en månad eller så. Som jag förstår det beror det också på hur många glas du tagit ut.
"Tidigt" i flaskan så håller vinet längre och då flaskan börjar bli tom så håller vinet kortare tid.

Sedan är det väl skillnad på vilket vin, vitt, rött, sött samt ålder på flaskan.

Ser bara att jag kan dricka mina DRC över en längre tid istället för att behöva skopa i mig flaskan direkt :)
Känt någon smak av argon som den här personen påstår?
https://snarkywine.com/2017/12/23/coravin-test-round-two/
 

buteljen

Medlem
Det var ju ett tag sedan den kom, vad är konsensus? Nån som prövat med samma flarra under en längre tid? Flera år läste jag men har för mig att Combo vinbar sa att det funkar några månader, typ.
Jag har haft min Coravin i snart 6 år. Köpte den från USA precis när den kom. Det är otroligt olika hur vinerna påverkas. Jag skulle absolut inte använda den för att ta stickprov på om min fina vinsamling är redo att drickas, för att sedan lägga tillbaka flaskan för långtidslagring igen. Det var ju lite så den marknadsfördes i början. Jag har glömt bort vissa flaskor ibland så de legat coravinade i närmare ett år. En var en Riesling vill jag minnas. Jag hade köpt två flaskor samtidigt och den andra var oöppnad. Provade dem mot varandra och den som var coravinad var absolut helt korrekt men den hade tappat all energi och fräschör som den nyöppnade hade. Men hade jag enbart druckit den coravinade så hade jag absolut inte tyckt den var dålig, mer kanske trist. Jag har coravinat Riojor som klarat sig utmärkt, och kanske till och med utvecklat komplexiteten, under nästan ett år. I somras hittade jag tre vita bourgogner jag coravinat på landet som legat i typ ett halvår. De var hur bra som helst. Men förmodligen hade de också tappat fräschör, det är ju dock svårt att veta. Vissa viner klarar sig inte alls utan blir dåliga efter en månad. Alla klarar sig några veckor. Jag använde den väldigt mycket när jag pluggade. Nu - inte så mycket. Men den åker fram ibland om man öppnar någon exklusiv flaska som man bara vill ha nåt glas av då och då under längre tid (någon månad eller två). Min uppfattning är att kvaliteten på korken påverkar oerhört mycket hur länge vinet håller. Så egentligen tror jag man borde skaffa den smalaste vintagenålen för att göra så lite åverkan som möjligt på korken.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det var ju ett tag sedan den kom, vad är konsensus? Nån som prövat med samma flarra under en längre tid? Flera år läste jag men har för mig att Combo vinbar sa att det funkar några månader, typ.
Har provat som mest några månader, men en som jag litar på har provat cirka ett år med lite kvar i flaskan och tyckt att det funkat utmärkt. Då förespråkas i och för sig den tunna vintagenålen och vara petig med att spola igenom maskinen, så man inte injicerar en aningen luft. Jag har inte hört någon seriös som tycker att man kan ta ett glas ur ett vin som behöver 10-15 års lagring och sedan spara resten av flaskan.

Känt någon smak av argon som den här personen påstår?
https://snarkywine.com/2017/12/23/coravin-test-round-two/
Har inte märkt något av det. (Och hur smakar en kemiskt inert ädelgas?) Jag kan däremot säga att jag har känt en biton i vissa flaskor som varit länge i en Enomatic (som man ju ser mycket mer sällan idag...), men de tror jag använder kväve?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Känt någon smak av argon som den här personen påstår?
https://snarkywine.com/2017/12/23/coravin-test-round-two/
Hur lyckas karln få så unga korkar att läcka så mycket med Coravin? :eek: Använder han den grova nålen och matar gas till max? Hans teknik kanske gör att det läcker in lite syre? Nu måste jag i och för sig erkänna att coravinerade flaskor hemma hos mig oftast förvaras stående inför nästa nålstick, kanske blir det så där oftare om man omedelbart lägger dem ner?
De enda flaskor jag sett läckage på är flaskor med gamla "svampiga" korkar (sådana som troligen varit lite knepiga att öppna med en vanlig korkskruv), där övertrycket orsakat lite läckage vid sidan av korken.
 
Toppen