Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
https://www.millesima.fr/
har 13% rabatt idag på hela deras sortiment via hemsidan med koden: CYBERMONDAY19

Grymt bra tips, tack för det!

Nej det gällde även mig :D

Efter rabatt så kostar Charles Heidsieck lika mycket som på Stora Satan fast med fri frakt hem till dörren :)

Nja, några tior mer blir det efter banken ska växla. Men okvoterat och man slipper ha flinka fingrar eller vassa armbågar.:)

Blev även Delamotte 2012 för drygt 500 kr vilket definitivt är bättre än bolagspriset.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Grymt bra tips, tack för det!



Nja, några tior mer blir det efter banken ska växla. Men okvoterat och man slipper ha flinka fingrar eller vassa armbågar.:)

Blev även Delamotte 2012 för drygt 500 kr vilket definitivt är bättre än bolagspriset.
Ja det är lustigt... Köpte 2008 för drygt ett år sedan för 545 sek och nu köper man 2012 för drygt 500 sek samtidigt som Stora Satan tar 700 :confused:
 

Thirsty

Smygnykterist
Det var liksom inte Cybermonday igår så det kan bero på det ;)

Mycket som funkar, Delamotte 2012 för 48 euro är ju finfint. Cristal 2012 för 173 euro är också bra.
Slösurfade igår nån gång efter midnatt så det var ju Cybermonday och rabattkoden var framme men funkade då inte. Drog iväg en beställning nu med flera minuters marginal. :)
 

buteljen

Medlem
Du bör nog dricka upp dem väldigt snabbt: Så här skrev Anders Öhman för 5 år sedan:
NV TIO PEPE Fino En Rama (2014 edition). Femte upplagan av den ”färsksherry” som tappas i mycket liten volym från de ursprungliga Tio Pepe-solerorna. Snittålder 5 år och ska konsumeras inom 3 månader.”
https://ohmansmatovin.com/tag/fino-en-rama/
Det var vad man trodde då, och vad som stod på baksidan av etiketten. Men det har man tagit bort nu :)
En Rama sherry and bottle ageing?
While the interest in en rama sherry is growing, there’s an element that is still often overlooked. Having a wine that’s more alive also means there’s more room for evolution in the bottle. Traditionally consumers were advised to drink Fino or Manzanilla within a few months after bottling. The back label of the first Tio Pepe En Rama bottlings mentioned a mere three months!

A valid point if you’re trying to replicate the experience of tasting directly from the barrel, but we have sufficient proof that good quality, lightly filtered Finos and Manzanillas evolve nicely when cellared for five, ten or even more years. The raw flor power will diminish and you’ll get a rounder profile with slight traces of Amontillado, more herbs, more richness altogether. Certainly not bad, just a difference experience.

I believe bodegas are starting to realize the potential. The 2018 release of Tio Pepe En Rama is the first to be offered in magnum bottles, even better suited for cellaring. Notice that the ‘best before’ mention is also gone on the new label. So this year, why not buy an extra bottle and store it in the cellar?
https://www.sherry.wine/news/why-time-drink-en-rama-sherry
 

buteljen

Medlem
Värt att testa!
Absolut! Finns inget härligare än en fino och lite oliver, ost o chark en varm sommareftermiddag :)

IMG_4039.jpg
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Har inte köpt från Millesima på väldigt många år, men då tog de väldigt hög frakt till Sverige. Är det fortfarande så?
Tror du blandar ihop med Millesimes, de har alltid haft för hög frakt så har aldrig köpt där ens en gång.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tror du blandar ihop med Millesimes, de har alltid haft för hög frakt så har aldrig köpt där ens en gång.
Jag är rätt säker på att jag inte blandat ihop dem eftersom jag även köpt från Millesimes, som mycket riktigt har dyr frakt. (Jag minns dock Millésima som ännu dyrare, bör ha varit ca 2012-2013.) Vi får se om Kristian, du och andra får sina flaskor gratis till dörren eller ej. ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag är rätt säker på att jag inte blandat ihop dem eftersom jag även köpt från Millesimes, som mycket riktigt har dyr frakt. (Jag minns dock Millésima som ännu dyrare, bör ha varit ca 2012-2013.) Vi får se om Kristian, du och andra får sina flaskor gratis till dörren eller ej. ;)
Betalade 25 euro i frakt för 12 flaskor för 2 år sen också vilket är samma som idag så de kanske sänkte priserna efter att du beställt då ;)
 
Toppen