Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

FredrikC

Medlem
2015 är en något varmare årgång medan 2016 är mer elegant och kanske lite ”svalare”. Det är en smaksak, båda årgångarna håller hög kvalitet, jag tycker om de svalare medan 2015 skattas högre av de som gillar lite mer kraft och fyllighet. Jag skulle säga att det rör sig om nyansskillnader, inte om olika världar.

Hm, för en sucker för elegans så måste jag nog plocka på mig en -16 också. -15 ligger och bidar sin tid.
Lär bli ett par 16 här också. Men instegsvinet verkar man bara kunna beställa lådvis, eller har jag missat något?
 

Daniel A

Administratör
Stockholm tyvärr. Är den hyfsat lik i smaken som Paleo? Var det trälåda?
Svar nej och nej. Bolgheri rosso är 40% merlot, 20% vardera av cabernet franc, cabernet sauvignon och syrah. Tyckte att det var ett mycket trevligt vin, och glad över att ha ett gäng flaskor. Men det är ett enklare vin än Paleo (som är 100% cab franc).
 

FredrikC

Medlem
Beställde dem på Superiore.de, bra pris där! Köpte 3st Bolgheri Rosso och 3 st Prod. Barbaresco 2016 för ca180 euro inkl skatt och frakt
Tack för tips, får kika där!
Svar nej och nej. Bolgheri rosso är 40% merlot, 20% vardera av cabernet franc, cabernet sauvignon och syrah. Tyckte att det var ett mycket trevligt vin, och glad över att ha ett gäng flaskor. Men det är ett enklare vin än Paleo (som är 100% cab franc).
Klockrent svar, tack!
 
Samma sak där?
 

Attachments

  • 6C960B38-5D48-4FFC-8E00-1EB54AC98BBA.png
    6C960B38-5D48-4FFC-8E00-1EB54AC98BBA.png
    111,6 KB · Visningar: 213

Foodcoma

Medlem
Hej, vet ej om man kan fråga om tips på nätsidor här men undrar över sidor med (relativt bra prissättning på ganevat (helst hans egna vingårdar eller med de som är negociantviner fast från jura) och andra juraviner generellt?
 

buteljen

Medlem
Hej, vet ej om man kan fråga om tips på nätsidor här men undrar över sidor med (relativt bra prissättning på ganevat (helst hans egna vingårdar eller med de som är negociantviner fast från jura) och andra juraviner generellt?
Ser att flaskposten.eu har några i lager https://shop.flaskposten.eu/sv/rott/frankrike/jura/nv-y-a-bon-the-canon-ganevat-75-cl.html . ("Normalt sett håller vi oss borta från hipsterviner, men när vi lyckats lägga fingrarna på en hög viner från GANEVAT, finns det undantag till principerna." :D). Ingen aning om det är bra pris dock

Flaskposten.eu har även Paleo Rosso 2016 billigare än bolaget + Bolgheri Rosso 2016 https://shop.flaskposten.eu/sok/macchiole
 

Foodcoma

Medlem
Ser att flaskposten.eu har några i lager https://shop.flaskposten.eu/sv/rott/frankrike/jura/nv-y-a-bon-the-canon-ganevat-75-cl.html . ("Normalt sett håller vi oss borta från hipsterviner, men när vi lyckats lägga fingrarna på en hög viner från GANEVAT, finns det undantag till principerna." :D). Ingen aning om det är bra pris dock

Flaskposten.eu har även Paleo Rosso 2016 billigare än bolaget + Bolgheri Rosso 2016 https://shop.flaskposten.eu/sok/macchiole

just det ja de har haft lite tidigare. Klurigt antar de säljer slut överallt. Hittat en del på lite olika sidor som nämnts i andra sammanhang här på forumet fanns en del på petitescaves, cavepurjus, lespassiones och gourmethunters. Men då mest också negociantviner.
 

Trydebull

Medlem
Jag köpte två lådor Tahbilk (Roussanne, Marsanne och Viognier) när de sänktes från 110 till 69 för någon månad sedan. Riktigt bra matlagningsvin tycker jag, jag har det ofta som bas även i Bolognese t ex eftersom jag tycker att det blir bättre med ett robust vitt än ett rött där.

Använder mycket vin i mat så det går en del och oftast tre flaskor vitt per röd flaska - åtminstone sommarhalvåret (höst- och vintergrytorna drar ju en del rött också).

Såg att de fanns kvar - och till samma pris - så kan bara rekommendera det för den som använder det i matlagningen. Dock 12-pack som krav (vilket man ju kan förstå när de i princip ger bort vin som ligger på 150-200 på kontinenten.

Jag har två ok Chard som jag också går runt på men det här fungerar väldigt bra all around.
 
Toppen